Майлс Дейвис, роден на днешната дата, 26 май, през 1926 година, е американски джаз тромпетист и композитор с огромен принос в развитието на стилове в джаза като бибоп, модалния джаз, фюжън, куул джаз, хард боп. Като ключова фигура в джаза и един от най-влиятелните музиканти на 20 век, Дейвис остава в историята с новаторството и търсенията си на музика, неподвластна на конвенционалното звучене, но въпреки това изтъкана от характерни за различни стилове елементи и модели, обединени в общо цяло. С многобройни заслуги за популяризирането на нови идеи,
Майлс е почитан и като визионер в джаза, който усеща и разпознава перспективните музикални основи, към които добавя личния си почерк и успява да превърне в слушани и ценени класики и до днес.
Кадър от филма „Miles Ahead“
За живота на Майлс Дейвис бе заснет и филм, чиято премиера се състоя през 2015-а. „Не мисля, че това е филм за „джаза““ – казва Дон Чийдъл в интервю за списанието DownBeat и обяснява: „Напълно съм съгласен с това, което Майлс казва за жанра: „Не харесвам тази дума – тя се опитва да те постави в кутия. Аз изпълнявам социална музика – музика на времето, в което живея.“ The New York Times пише още: „Miles Ahead е духовит и информиращ, точно както е закачливо и ненатрапливо изпълнението на Чийдъл. Музиката също е доста добра.“
Ето и някои от прозренията на самия Майлс Дейвис:
„Всеки може да свири. Нотите са само 20 процента. Отношението на копелето, което свири, е 80 процента.”
„Бъдещето ми започва, когато се събуждам всеки ден. Всеки ден откривам нещо творческо, което да правя с живота си.”
„Когато създаваш собствените си глупости, човече, дори небето не е границата.”
„Трябва да свириш дълго време, за да си способен да свириш като себе си.”
„Не се страхувайте от грешките – няма такива.”
„Познанието е свобода, а невежеството е робство.”
„Добрата музика е добра, без значение какъв вид музика е.”
„Много хора ме питат как се развива музиката в днешно време. Мисля, че се развива в къси фрази. Музиката непрекъснато се променя. Променя се поради времената и достъпната технология– както колите се правят вече от пластмаса, вместо от желязо. Така че като чуете днес катастрофа, тя звучи различно, а не както през четиридесетте и петдесетте.”
„Музиката стана глупава. Момчетата ми дават мелодии, пълни с акорди. Не мога да ги свиря… Мисля, че движението в джаза не започва със стандартните поредици от акорди, а със завръщането към подчертани мелодични, а не хармонични вариации. Ще има по-малко акорди, но безкрайни възможности, с които да се борави.”
„Ако жертваш изкуството си за някоя жена или мъж, за някакъв цвят или богатство, не може да ти се има доверие.”
„Няма да стане, ако стоиш неподвижно и си в безопасност. Ако някой желае да продължи да създава, то той трябва да е готов на промени.”
„Джазът е по-големият брат на революцията. Революцията го следва.”
„Ако разбирахте всичко, което казвам, щяхте да сте мен.”
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/