Българските художници са печелили всички възможни награди от големи форуми
Тези, които следят развитието на плаката знаят, че преди близо месец, на 15 март, се даде началото на мащабната акция на територията на НДК, във фоайето на театър „Азарян”. Почитателите на Мелпомена бяха ощастливени. Защото бе отредено специално внимание на плакати за някои от емблематичните постановки на Крикор Азарян, с които организаторите положиха началото на едногодишен проект, целящ събирането на колкото може повече плакати – хроника и образ на един забележителен творчески път.
Тогава стана ясно, че събитието бе първото от изложбена поредица, включена в проекта „BG плакат: посоки, постижения и послания във фестивалните, социални и спортни плакати на Европа”, който се реализира с финансовата подкрепа на „Културна програма за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018” на Национален фонд „Култура”.
Кампанията обединява в общо духовно и физическо пространство колекциите „Плакат – Апел”, копродукция на триеналетата на социалния плакат в Монс и на сценичния плакат в София, подкрепена от Столична програма „Култура”. Това е втора серия от трилогията „BG Плакат” – социални плакати, част от Културната програма на българското председателство на ЕС, финансирана от НФК.
Всичко това нямаше да се случи, ако две влиятелни международни институции, утвърдили се през последните десетилетия сред най-авторитетните изложения за плакат, не си бяха обединили усилията – триеналетата на политическия плакат в Монс, Белгия (от 1978) и на сценичния плакат в София, България (от 1995). Подкрепя ги и белгийското фотографско обединение, също ориентирано към социалната функция на изкуството „Фрискоколектив”. Всеизвестен факт за двете триеналета е, че са превърнали плаката в мисия, създали са авторитетни европейски мрежи от съмишленици и с дейността си утвърждават стойностното плакатно изкуство сред агресивната рекламна среда.
Когато се спомене за български плакатисти, колегите им от цял свят са единодушни – невероятни професионалисти, които са вдигнали летвата на това изкуство твърде високо.
Проф. Божидар Йонов е „моторът” на мащабното събитие „BG плакат”
И ето че днес „цветът на цвета” на световния социален плакат си дава среща в София. „Плакат-Апел” е второто събитие, което очакваме от поредицата, наречена „BG Плакат”, а негов мотор е известният майстор на плаката проф. Божидар Йонов. Със сигурност обаче, на фона на големите световни имена особено интересна е справката за наградените българи в международното триенале на социалния плакат в Монс, който ще гостува у нас. Нашите художници са спечелили всички възможни награди: първа във второто триенале през 1982 г. – проф. Никола Николов, втора в третото триенале през 1986 г. за Божидар Икономов, трета през 1989 в четвъртото триенале за Кирил Карапанов. И още – 3 поощрения за Люба Лукова през 2010 на 11–то триенале, която участва от името на САЩ, но е родена в Пловдив, освен това е възпитаник на Националната гимназия за сценични кадри в Пловдив и на Националната художествена академия в София. Художничката е носител и на награди от биеналето на театралния плакат в Димитровград. Четвърта награда в последното 13 триенале, проведено през 2016 г. печели Красимира Друмева, която е преподавател във Великотърновския университет и редовен участник в международното триенале на сценичния плакат в София.
От днес обаче фокусът е социалната функция на плаката.
Амбициозната задача на неговите организатори, е да покажат посоките, постиженията и посланията на плаката в Европа. Те наричат своя проект едновременно изложбен и изследователски, защото разгръща огромното многообразие, заложено в самото естеството на плаката като синтез между визия и смисъл.
Проектът представя богатството от общественозначими послания, с които e наситено това най-демократично и мобилизиращо гражданската активност визуално изкуство.
Сред представените български автор са както прочути майстори на плаката – Асен Старейшински, Димитър Тасев, Божидар Икономов, проф. Николай Николов, Петър Сл. Петров. Но и актуални съвременни артисти – Люба Томова, Анна Симеонова, Ненко Атанасов.
Сред чуждите автори са знакови имена като Ален ле Кернек, Франция, Лекс Древински, Полша/Германия, Уве Льош, Матиес Холдер – Германия, Люба Лукова, българска художничка, която от години работи и участва от името на САЩ, Йози Лемел, Израел и още близо 100 артисти от цял свят.
Какво още са предвидили организаторите?
Младите артисти могат да се възползват от творчески тренинг и лекции. Специално внимание е обърнато към дискусионно-комуникационния модул, който популяризира резултатите и утвърждава приноса на социално отговорното изкуство.
Авторите на проекта са наясно, че всичко това се случва в контекста на една разединена и нервна международна среда. Всички сме свидетели на липсата на толерантност, агресията, неспособността за разбиране на другия, а това води до ескалация на омразата. Тъкмо сега е моментът да се създаде среда, която изпитва голяма нужда от отстояване на хуманизма, демокрацията и човешките права. А този проект е реакция срещу разделителните линии между общности, индивиди, културни модели и ценности.
Не е тайна за никого, че социалният плакат изважда на показ „горещите” проблеми на съвремието. Негово кредо е да представя смели, талантливи и превърнали се в емблеми послания. А внушенията му имат силата да мобилизират гражданската активност и да възпитават непримиримост към несправедливостта в нейните глобални и индивидуални проявления.
Но изненадите предстоят. Следващите ще бъдат спортните плакати, които също са „цветът на цвета”.
Люсиена Крумова
ARTday.bg
Следвайте ни във Фейсбук на https://www.facebook.com/ArtDay.bg/