Цветана Манева за дигиталното издание на фестивала “Варненско лято“
„Както виждате /пандемията/ не е отнела енергията ни и желанието да има издание“, каза пред Радио София по повод дигиталното провеждане на 28-ия Международен театрален фестивал „Варненско лято“ през есента неговият артистичен директор Цветана Манева. Форумът ще се проведе от 25 ноември до 6 декември изцяло онлайн.
„Целият смисъл на театъра е, че той съдържа един миг живот повече от другите изкуства, заради връзката между сцената и зрителната зала. Това е обмяна на енергия. Едно пряко въздействие, което упражняват чрез своята дарба актьорите от сцената, изпращат към публиката и тя връща тази енергия обратно. Това естествено не можем да го почувстваме, но да се надяваме на по-добри времена, които ни очакват и това да ни крепи,“ добави голямата актриса и посочи, че програмата включва чудесни разговори с актьори, както и че тя самата е направила един такъв, в който ще запознае публиката с това, което я е движило в над 50-годишната й работа вече в театъра.
„Това, което го има в театъра, то винаги ще съществува, но ще се крепи на необходимостта ни един от друг. Ако публиката има необходимост от нас, ако зрителите ни искат, ние сме готови да дадем всичко, което и досега сме давали и да преминем през това.
Знаете ли много е просто – този живот трябва да се изживее, но не съм съгласна, както и да е! Да докажем, че сме най-съвършеното творение на природата“, призова голямата актриса и обърна внимание на фокуса на 28-то издание на „Варненско лято“ върху европейската класика в интерпретацията на водещи режисьори, с голяма част от които българският зрител ще се запознае за първи път.
От Русия, освен вече превърналия се в любимец на публиката Тимофей Кулябин и неговия спектакъл „Коварство и любов (KILL)“ от Фридрих Шилер, осигурил му големия пробив в съвременния театър, дигиталното издание на театралния фестивал представя и изключително нашумелия в момента Кирил Серебренников със запис на постановката му по една от най-енигматичните пиеси в европейската драматургия – „Войцек“ от Георг Бюхнер. И още едно заглавие от голямата немска класика е част от дигиталната селекция – „Натан мъдрецът“ от Лесинг, в постановка на Андреас Кригенбург, един от водещите немски режисьори днес, на сцената на престижния Дойчес театър в Берлин.
Необичаен „Макбет“ по Шекспир представя специално филмираната версия на един от най-забележителните спектакли в полския театър през последните години.
Дигиталната селекция на фестивала включва и още едно заглавие от Шекспир – „Зимна приказка“, в спектакъл на един от най-големите познавачи на театъра на английския бард – Деклан Донелан.
За първи път публиката ще може да се запознае и с някои от водещите имена в световната танцова сцена. Изданието се открива с онлайн излъчване на завладяващия фламенко балет „4 жени 4“ на младия танцьор и хореограф Мануел Рамирес, посветен на борбата за правата на жените в Испания. Финалът пък ще бъде с българско участие – режисьорът Галин Стоев, който е подготвил специален филм за постановката си „Двойното непостоянство“, продукция на театъра в Тулуза, Франция.
Снимка: Светослав Караджов; Източник: БНР
ARTday.bg