Федералното бюро за разследване е върнало на наследниците на някогашните собственици изчезнала картина на художника Клод Моне, която през 1940 г. е била похитена от нацистите, съобщи Guardian, позовавайки се на официална информация от ФБР.
Според източника, творбата на великия френски импресионист е принадлежала на еврейско семейство, от което германските войници я конфискували по време на Втората световна война. Пастелът, нарисуван от Моне около 1865 г., е бил открит на аукцион в художествена галерия в Хюстън, САЩ, през 2023 г.
Адалберт „Бела“ и Хилда Парлаги купуват произведението, озаглавено Bord de Mer („Морски бряг“), на търг на изкуство в Австрия през 1936 г. След като нацистка Германия анексира Австрия през 1938 г., Парлаги са принудени да бягат и оставят вещите си на склад.
„През 1940 г. нацистите са конфискували собствеността на еврейската семейна двойка, включително осем произведения на изкуството. По-късно пастелът е бил придобит от нацистки търговец, а през 1941 г. следите му се губят“, казва се в изявлението на ФБР.
След войната Бела Парлаги търси своите откраднати картини до смъртта си през 1981 г. Синът му също се опитва да намери произведенията на изкуството на семейството, но безуспешно, докато и той не си отива от този свят през 2012 г.
Сегашните собственици на картината, след като научават историята на нейния произход, решават доброволно да я предадат на властите в САЩ. Понастоящем творбата е върната на внучките на истинските собственици Хелън Лоу и Франсоаз Парлаги.
Агентите на ФБР започват да разследват откраднатия пастел през 2021 г., след като Комисията за заграбеното изкуство в Европа се свърза с властите относно пастела. Комисията е научила, че дилър на изкуство от Ню Орлиънс е придобил пастела през 2017 г. и го е продал на частни колекционери две години по-късно. Пастелът е обявен за продажба в художествена галерия в Хюстън, Тексас, през 2023 г. Агенти на ФБР и детективи от полицията в Ню Йорк се свързват със собствениците му и им обясняват, че е бил плячкосан, а те доброволно го предават на властите и се отказват от правата си на собственост. Така творбата е върната на внучките на Парлаги. „Акт на справедливост е да го върнем“, коментира Ан Уебър, съпредседател на Комисията за заграбеното изкуство в Европа.
„Има огромна сантиментална стойност за семейството“, посочва Джеймс Денехи от ФБР, като заявява, че за техните агенти е „чест“, че са помогнали за връщането на произведението на изкуството. „Въпреки че този Моне несъмнено е ценен, истинската му стойност се крие в това, което представлява за семейство Парлаги. Това е връзка с тяхната история, техните близки и наследство, която е била почти изтрита. Емоциите, свързани с възстановяването на нещо, отнето толкова брутално, не могат да бъдат измерени в долари – това е безценно“, казва се в прессъобщението.
Федералните власти продължават да издирват и другите произведения на изкуството, откраднати от Парлаги, включително акварел на художника Пол Синяк от 1903 г. Същият нацистки търговец, който е изтъргувал техния Моне, е закупил и този акварел, като от ФБР смятат, че е много вероятно произведението вече да е известно под друго име.
Около 20% от изкуството в Европа е било плячкосано от нацистите, според Националния архив на Великобритания. Световната еврейска реституционна организация и Конференцията за еврейски материални претенции срещу Германия публикуваха доклад през март, в който се посочва, че 24 държави „са постигнали малък или никакъв напредък“ във връщането на произведения на изкуството, откраднати по време на Холокоста. Според доклада повече от 100 000 от 600 000 „картини и много повече от милионите книги, ръкописи, ритуални религиозни предмети и други културни обекти“, откраднати по време на Холокоста, не са върнати. Стотици хиляди плячкосани от нацистите културни ценности остават невърнати, обобщава и изданието.
ARTDAY.BG