Събота, 02 Декември 2017 | Начинът на живот

На 2 декември този брилянтен магьосник, променил представите за модерен стил, би навършил 71 години

„Някога аристократите са се раждали. В днешно време аристократизъм се придобива чрез деянията”, обичал да повтаря известният моделиер, който днес щеше да навърши 71 години.

Името на световноизвестния моден дизайнер Джани Версаче се свързва с прогресивния му поглед  върху имиджа на модерната жена, съчетаващ елегантността, динамиката и ексцентричността. Наричат го „Краля на барока”, а сред почитателите му са холивудски звезди, поп икони, спортисти, американските астронавти, кралски особи, както и милиони обикновени хора. Стилът „Версаче” се разпростира не само върху дрехите, с марката има аксесоари, очила, парфюми, ястия, телефони, мебели и автомобили. На 2 декември този брилянтен магьосник, променил представите за модерен стил, би навършил 71 години. Нека припомним най-интересните факти от биографията му.

Майката на бъдещия моден дизайнер е шивачка в собственото си ателие, където се ражда Джани. От детството си е заобиколен от тъкани, превръщащи се в красиви рокли. Бащата е продавач на домакински уреди. Освен Джани, семейството има още две деца. Родителите искали да видят най-малкия си син архитект, така че след училище той постъпва в университет, но не за дълго – на майка му е нужен помощник. Така Джани става дясната й ръка и се завръща в родния си град Реджо ди Калабрия. На 18 години започва да работи в семейния магазин. Той не само помага на майка си, но присъства и на модни ревюта и се интересува от тенденциите в модния дизайн.


Определението "топ модел" е на самия Джани, обграден с куп красавици

През 1972 г. се премества в Милано и започва да работи като дизайнер за няколко фирми, като веднага привлича вниманието на известни италиански дизайнери. 1978 г. е годината, в която 32-годишният Джани Версаче отваря собствена модна къща, в която взима на работа и по-големия си брат и по-малката си сестра. Първото ревю предизвиква фурор. „На първия ред си слагаха слънчеви очила, за да предпазят очите си от яркото великолепие” – пишат вестниците

Емблема на модната къща става главата на Горгоната. Според  моделиера, древногръцката медуза е символ на фаталната магия, парализираща и хипнотизираща човека със своята красота и простота.


Модната империя се разполага в центъра на Милано

80-те години на 20 век са разцвета на Версаче. Жената, облечена в негови дрехи, става все по-секси, грациозна и елегантна. Дизайнерът предпочита прилепналите тъкани, които подчертават фигурата, експериментира, съчетавайки коприна с кожа, или кожа с метал. Той възражда тесните панталони, мини полите, корсета, открива гърбовете и гърдите, правейки дрехата по-чувствена. Марката му става хит. Приходите на империята му наближават един милиард долара, а общият брой фирмени магазини по света превишава сто.

През 1982 г. дизайнерът за първи път показва вечерни рокли от фина и мека алуминиева мрежа, подобна на рибени люспи, проблясващи и обгръщащи тялото. Есенно-зимната му колекция същата година получава награди от Golden Eye и Cutty Sark. Именно на Джани Версаче принадлежи термина „топ модел”. Неговите дрехи са популяризирани от модели като Кристи Търлингтън, Линда Еванджелиста, Синди Крауфорд, Карла Бруни, Ева Херцигова, Наоми Кембъл и Клаудия Шифър.


Елтън Джон създава музиката за дефилетата му

За своите модни шоута той внимателно подбира и музиката. Няколко композиции специално за него написва Елтън Джон. Дизайнерът е направила костюми за 25 оперни и балетни спектакли на творци като Морис Бежар и Б. Форсайт. Той облича Мадона за „Четири стаи”, заедно с Елтън Джон прави модерна версия на "Аида" от Верди. За приноса му към модата и музиката е награден с орден.

Голям почитател на античността, в дрехите той комбинира аристократизъм и кич, а всяка негова  колекция съчетава класика и модерност: пънк култура, барок, поп арт, откровен садо-мазо и стила на гей клубовете. Версаче лансира модерното съчетание от черна кожа и злато, комбинира вечерни рокли с бельо, слага ярки щампи върху тениски, облича мъжете с прилепнали панталони.


С брат си и сестра си, с които е много близък

Дрехите на Версаче са признати за най-модерни и става атрибут на богатство и статус. Ето защо стилът му често се фалшифицира. Въпреки това той прави не само дрехи, но и бижута. „Докато признатите майстори се опитваха да кажат „А”, Версаче преминаваше през целия маршрут от „A” до „Я”. Скоростта на мисълта му, изчисляването и бързото изпълнение са гигантски”,  възхищава се френския хореограф Морис Бежар.

Версаче се превръща в един от най-богатите хора в света. Той притежава няколко апартаменти, къщи, вили в Рим, Милано, езерото Комо, в Ню Йорк, Маями ... Инвестира в антики и предмети на изкуството. В своята колекция има картини на Кандински, Шагал, Пикасо и френските импресионисти. „Простото трупане на пари е работа на бедните хора. Картини събират наистина богатите и далновидни хора”, обичал да повтаря моделиерът.

За 25 години творческа дейност Версаче е осъществил повече от 60 представления, старателно репетирани и обмислени до най-малкия детайл. На 24 юни 1997 г. във Флоренция е показано най-грандиозното му шоу „Barocco Bel Canto” в сътрудничество с композитора Морис Бежар.


11 години негов любовник е Антонио д'Амико

В средата на 90-те години лекарите диагностицират онкологично заболяване на моделиера, но той преодолява това. Пред хората винаги е весел и бодър, дава интервюта, лично присъства на всички представления.

Той никога не е криел нетрадиционната си сексуална ориентация и възгледите си. В продължение на 11 години негов постоянен партньор и любовник е Антонио д’Амико. В модната къща той разработва спортната линия.

Първата публикувана книга на дизайнера носи простичкото название „Дизайн”. Той проектира костюмите за хитови филми като „Шоугърлс”, „Балет за живот” и „Съдия Дред”.

В обществото Версаче никога не се появява без бодигардове. Свободното придвижване си позволява само в околностите на вилата си в Маями Бийч. Именно тук го причаква убиецът му, хомосексуалиста Андрю Кънанан, който осъществява плана си да убие своя идол. Датата е 15 юли 1997 г.

На 22 юли в катедралата на Милано е поклонението, на което присъстват хиляди приятели и почитатели на таланта и личността Джани Версаче от цял свят. За да почетат паметта на големия моден дизайнер пристигат Елтън Джон, Стинг, Наоми Кембъл, Каролин Басет- Кенеди, както и колеги на  дизайнера - Джорджо Армани и Карл Лагерфелд. Само писмените съболезнования са събрани в пет тома.

Мануела Георгиева

АRTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

СПОДЕЛЕТЕ

Свързани публикации (по етикет)

  • Георг ХЕНДЕЛ – класика и спомен за Барока (ВИДЕО) Георг ХЕНДЕЛ – класика и спомен за Барока (ВИДЕО)

    Създавайки едни от най-известните оратории, композиторът печели славата си на класик

    СПОДЕЛЕТЕ
  • Кралят на киното Робърт ОЛТМАН (ВИДЕО) Кралят на киното Робърт ОЛТМАН (ВИДЕО)

    Режисьорът казваше, че американския флаг само го разсмива

    Робърт Олтман не случайно е наречен Кралят на киното. След като засне култовия "Претапорте", а после и "Доктор Т. и жените", той дръзко хвърли ръкавица на британското кино с новия си лентата "Госфорд парк". За създаването му режисьорът сякаш го е изградил, внушавайки външно спокойствие, но е запазил вътрешното напрежение на сценария. С помощта на актьори като британката Кристин Скот Томас ("Английският пациент", "Четири сватби и едно погребение") Олтман без проблеми демонстрира режисура, която спечели "Златен глобус".

    Макар да е роден в Канзас сити (20 февруари 1925 г.), през повечето време Робърт Олтман живее във Великобритания и опознава живота там. "Имах нужда да се приспособя към климатичните условия", шегува се той. Наричат го и Полковника на американското кино заради военните теми в продукциите му. Една от последните му ленти носи духа на 50-те години. Филмът продължава поредицата от предните му филми "Военнополева болница" (1970 г.) и "Дългото сбогуване" (1973 г.). Самият Олтман казва, че това не е преднамерено. "Филмите ми са ценни с идеите, споделя творецът. Понякога идеята идва от само себе си: камерата работи сама, всичко върви гладко, светлината пада отлично и актьорите си казват точно репликите с перфектно темпо. Това става сякаш някой те дърпа за ръката", описва той. Въпреки че Олтман се вдъхновява от Агата Кристи, приликата с маниера на разказване в "Госфорд парк" става случайно. Основният въпрос обаче вече не е кой, а защо. Акцентът пада върху неочакваното зад ъгъла на детайла, на тръпката за края. Критиците определят Олтман като полудраматичен, но в "Госфорд парк" той е пуснал в действие основните си козове: огромен актьорски състав, гъвкав диалог, многопластов сценарий и развръзки, които карат зрителя да настръхне. Продукцията струва общо $13 млн. Режисьорът наставлява актьорите да играят по начин, различен от театралния маниер.

    Вярно е, че за Олтман 70-те години бяха ужасни, 80-те - триумфални, а 90-те - възкресяващи. Ала реалността от филмите му днес става по-сложна с всеки следващ негов проект.

    Актьорът почина през ноември 2006 година в Лос Анджелис.

    АRTday.bg

    Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

    СПОДЕЛЕТЕ
  • Сериал за убийството на Джани Версаче показва хомофобията по онова време (ВИДЕО) Сериал за убийството на Джани Версаче показва хомофобията по онова време (ВИДЕО)

    Андрю убил най-малко петима души, преди да сложи край на живота си няколко дни след убийството на дизайнера

    СПОДЕЛЕТЕ
  • Концерт с църковна и театрална барокова музика ще изнесе ансамбъл "Concerto Antico" Концерт с църковна и театрална барокова музика ще изнесе ансамбъл "Concerto Antico"

    Събитието ще се състои в Софийската градска художествена галерия на 30 юли

    СПОДЕЛЕТЕ
  • ВЕЧЕР В ПАМЕТ НА ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ ВЕЧЕР В ПАМЕТ НА ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ

    Двадесет години от убийството на великия италиански дизайнер

    СПОДЕЛЕТЕ

Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на ARTday.bg, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на ARTday.bg, с посочване на източника и добавяне на активен линк към www.artday.bg

Контакт с нас:

За реклама, изпращане на публикации и съобщения: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.m
телефон: 0888 002 298
ARTday.bg - всички права запазени. © 2017