ИРАН – пътуване в земята на персите

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

За поезията на една култура разказва Камен Балкански

Когато преди години за първи път влязох в магазин за килими в покрития пазар в Истанбул, не можах да повярвам на баснословната цена на неголямо копринено килимче. Историята, която тогава ми разказа собственика, ме натъжи и замисли – точно тези малки и изключително пищни като цветове и орнаменти килими се изработвали от деца, които с тънки пръсти виртуозно оплитат копринените му конци. Понякога за изработката само на един е нужно повече от година време и част от малките тъкачи загубвали зрението си. Историята наистина е тъжна и напомня много на тези, известни от нашия фолклор с вграждането на сянката на красиви девойки. Връщайки се в България, бях сигурен, че искам да науча повече за историята и различните видове ориенталски килими. Разбира се, времето не достигна и тази моя “нова страст” остана на заден план.

Преди време попаднах отново в Ориента в една страна, която днес познаваме предимно от телевизионни репортажи свързани с проверки на атомни специалисти. Всъщност това е наследницата на една от най-древните цивилизации – персийската, а държавата се казва Иран.

Самолетът се приземява на летището в ранните часове на новия ден. Топло е, но всички жени обличат дрехи с дълги ръкави и прилежно скриват косите си със забрадки и шалове. Дори стюардесите правят това, както повеляват законите на шериата и ислямската република.

Усещам известно притеснение, защото за първи път попадам в страна, различна от всички досегашни дестинации. Учудващо, но в 4 сутринта на аерогарата кипи истински живот. Хора, багаж, търговци, съмнително придлагащи услугите си шофьори на таксита. За щастие имам посрещач който ме съпровожда до стария Хилтън – един от големите и явно престижни хотели в Техеран.

Почти не ми остава време за сън, защото след няколко часа трябва да замина за Хамедан – стар град на югозапад. Преди това не пропускам възможността да се разходя из улиците около хотела и някак, без да искам, се озовавам в кварталния покрит пазар. Все още не знам, че централния пазар е стотици пъти по-голям. Но за него малко по-късно, на връщане от Хамедан.

Самолетът пътува около един час. Кацаме на малко летище, което повече прилича на автобусна спирка, но явно е достатъчно за трафик от един полет на ден и гостоприемно ни посреща с цветя и тревни килими. По-нататък пътят ни пресича целия град и с изненада откривам, че въпреки горещия климат и силното слънце, тук навсякъде цъфтят безброй цветя, а всичко е грижливо подредено – странно, в сравнение с абсолютния хаос в движението на хора и автомобили. Всъщност уличното движение е тема, която си струва да отбележа. В Иран то се подчинява на някакви неписани закони на всемирния хаос и въпреки ужаса, който изпитваха всички чужденци, живота ни беше запазен, а пресичането на улиците някак все пак се осъществяваше. Подсвирквания с клаксон, махане с ръце, автомобили, които се появяват от всички страни без да е ясно кой е с предимство, мотори с буквално накацали семейства върху тях, забрадени жени, връщащи се от пазар – това е ежедневието по улиците на града.

Самият той е в подножието на планината Алванд с върхове от над 2800 метра, красиво покрити със сняг дори през май. Денят е горещ, но разходка ни завежда до ледено студен водопад, който се стича, преминавайки покрай скалните ръкописи на Ганжнамех (500 г.пр.Хр.) Двете гладки стели с клинопис присъстват във всички туристически гидове. Разказват на три езика за владетеля Дариус и създателя на света. Тайната на написаното е открита през миналия век от английския изследовател Хенри Ровилнсон.

Известно и с гроба на Авицена, малкото градче е колоритно и усмихнато. Чужденците са лесно разпознаваемии предизвикват нескрит интерес. В групата ни повечето са от Европа и макар да сме под непрестанно дискретно наблюдение от домакините (явно мерки за сигурност) успяваме да измолим посещение на местния пазар. Колоритните чаршии са целта ни и ние някак неусетно откриваме красотата на ежедневието в Ориента. Обилие от разноцветни и странни за нас подправки, отрупани талиги с плодове и зеленчуци в комбинация с железарски работилници, дюкяни за обувки, дрехи, отново магазин за чай, едва видимо безистенче, в което мъж предлага прясно изцеден сок от моркови върху натрошен лед. Тук спираме за минути, за да се разхладим и мигом до нас се събира огромна тълпа, която се опитва да ни каже нещо на  фарси. Разбираме само английското “Добре дошли” и продължаваме нататък с усмивките и светналите очи на хората. Оставам с впечатлението, че тук туристите са малко, а желанието на местните хора да се докоснат до външния свят – твърде голямо.

Една от атракциите, северозападно от Хамедан, е пещерата Алисадр. Над 11 километра тунели под планината ни водят покрай милиони причудливи форми, образувани от течащата вода и малките капки. Най-бързото разглеждане отнема повече от час и то с лодки, защото в пещерата има подземна река. Водачът на импровизирания керван ни обяснява, че от падналите наскоро дъждове водата се е повишила и трябва да се пазим при преминаването под някои каменни сводове. Разказват, че това е една от малкото пещери в света с толкова широки и дълги водни коридори. Останалите са във Франция (пещерата Моли) и Австралия (Боокан). Излизаме отново навън и с изненада откриваме, че температурата значително се е повишила и май е било по-добре да останем за по-дълго сред дантелите на пещерните чудеса.

Връщам се в Техеран този път с доста по голям самолет, на който с изненада виждам българския флаг и отличителните знаци LZ – оказва се че машината е наета от местна компания. След престоя в малкия Хамедан, столицата ми се струва още по-шумна и хаотична в движението си, но явно вече съм свикнал и си пробивам път през автомобилите със завидна лекота. Целта ми е да разгледам Националния музей и големия пазар. Музеят съхранява прекрасни образци от културата на предна Азия и Персия – стелата на Хамураби, малки глинени фигурки на животни от Суза, внушителни релефи от твърд камък с филигранни изображения на царе и войски, крилати бикове и лъвове от времето на Ашурбанипал. За съжаление част от експозицията е затворена и аз се отправям към “живия музей” – покрития пазар. Контрастът между хладните зали с хилядолетни артефакти и динамиката в търговската част е огромен. Носачи едва не ме помитат в бързината. На гърба си са наредили огромни пакети, но умението им да сърфират в тълпата е завидно. В безцелното ми лутане между злато и подправки, сърменотъкани платове и медни съдове, постепенно в мен се избистря идеята, че трябва да поема към старата си страст – килимите. Като по чудо се запознавам с верния човек, Али, и той ме води при един от големите търговци. Тук пред очите ми се редуват ръчнотъкани черги с животински и цветни мотиви, огромни килими с декорация от птици и екзотични растения. Продавачът е сладкодумен и ми разказва, че голяма част от тези тъкани идва от различни краища на Иран, но и близките Афганистан и Тюркменистан. Научавам и това, че едни от най-старите сведения за килимите преплитат имената на Александър Велики и Марко Поло.

Резултат с изображение за teheran

Опиянен от света на това уникално изкуство, попадам в двора на голяма джамия точно по време на молитвата. Мъжете изпълняват ритуала както повелява традицията, а моя поглед се плъзва по фасадата и минаретата. Не мога да повярвам на богатството от орнаменти и цветове, които задено с цъфналите жълти храсти и всичко видяно през деня ме карат да почувствам сладката омая на Ориента. Пиейки ароматен черен чай, отново се заричам да се задълбоча в историята на ръчните килими, но този път знам, че ще мисля не само за тях, но и за поезията на една култура, чиито наследници са горди да се наричат перси.

Автор и снимки: Камен Балкански

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Първата целувка с него

Разделиха се по негово желание. Тя седеше на пейка в парка и го гледаше как се отдалечава и напуска живота ѝ завинаги. Сърцето ѝ...

Орлин Горанов празнува „50 години магия“ на сцената с турне и бляскав концерт-спектакъл в зала 1 на НДК

Орлин Горанов ще отбележи 50 години на сцената с турне и концерт-спектакъл на световно ниво в зала 1 на НДК на 19 ноември. Един...

Дафни дю Морие: Няма връщане назад в живота. Няма втори шанс.

Съмнявате ли се, че една миловидна английска аристократка може да всява ужас, достоен за майстор на съспенса като Хичкок? Е, повече недейте. Пример за...

Лекция за Майстора спасява от рухване гарата в любимото му село

В балетната зала на Народно читалище „Алеко Константинов 1897“ на ул. „Оборище“ 73 в столицата на 22 април от 19.00 ч. ще се състои...

Ди Каприо играе Синатра в новия филм на Скорсезе

Мартин Скорсезе ще режисира биографичен филм за Франк Синатра, в който главната роля ще се изпълнява от Леонардо ди Каприо. 81-годишният режисьор работи по...