Моника Вити – едно безкрайно бягство от самотата

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Моника Вити е италианската актриса, превърнала се в един от символите на киното през 60-те години на миналия век. Специално място сред многобройните й роли заемат тези във филмите на Микеланджело Антониони: „Приключението” (1960), „Нощта” (1961), „Затъмнението”, (1961), „Червената пустиня” (1964), „Мистерията Обервалд” (1981).  Но Моника Вити има голям успех и като комедийна актриса в „Модести Блез” (1966) и „Момичето с пистолета” (1968), например.

Любопитно е, че като момиче се е смятала за неособено красива, поради което имала трудности в любовните си връзки. Първата си любов среща едва 30-годишна. А целият й живот след раздялата с Антониони е непрестанно бягство от самотата.

През 1957 година Вити е поканена да озвучава английската актриса Дориан Грей във филма „Викът“ на Микеланджело Антониони. Двамата се запознават в монтажната. След записа на първата сцена е обявена почивка, по време на която Антониони я заговаря. Оказва се, че за разлика от всички, на него му харесва именно нейният хриплив, специфичен глас. Смутената Моника му благодари за комплимента и го кани да я гледа в театъра. „Вече ви гледах в новия спектакъл, – отговорил Антониони. – Знаете ли, струва ми се, че вашето лице е именно това, което търся отдавна…“

От този момент нататък започва великолепното им партньорство – в живота и във филмите на Антониони. Под негово влияние тя напълно се преобразява. Той е за нея едновременно близък приятел, мъж, любовник, баща и режисьор. Антониони акуратно изгражда образа й, сякаш следва някакъв предварителен план. Учи я да говори по новому, да ходи, да диша, да държи чашата с шампанско… Трудно е да си представим по-прилежна ученичка от Моника. Редом с него тя се чувства като малко момиченце, на което най-накрая са подарили истинска кукла за Коледа. А Микеланджело се изживява почти като Бог, създаващ една истинска жена и актриса.

Първият им съвместен филм „Приключението“ (1960) се превръща в символ на модерното арт кино, защото Антониони отправя предизвикателство срещу стилистичните и сюжетни канони на господстващото комерсиално кино до този момент. Дългите, монотонни кадри, историята без развръзка, както и играта на актьорите и на първо място тази на Моника Вити – всичко в този филм прозвучава като издевателство с наложените по онова време модели на холивудския филмов разказ. Но след премиерата Моника Вити се събужда знаменита (вижте това видео).

За 11 години съвместен живот с Антониони тя се снима в четири филма на великия режисьор, всеки от които има огромен успех сред интелектуалната публика.

В „Затъмнението“ й партнира младият и доста нагъл красавец Ален Делон. Самовлюбленият французин, чийто международен успех по това време лавинообразно расте, прави опит да завърти главата на русокосата италианка. Но удря на камък. Моника се прави, че не забелязва красноречивите му погледи. През всички тези години тя е безупречно вярна на един-единствен мъж – Микеланджело Антониони.
Но скоро й се налага да се раздели със скритата си надежда, че и от негова страна нещата са толкова сериозни. Защото Антониони не устоява на изкушенията, на които го подлагат красивите жени. Модният режисьор, говорещ отлично френски, гостува често в Париж, където го обожават. И там невинаги успява да бъде верен на Моника.

Началото и на творческия разрив помежду им поставя нейното съгласие да се снима в екстравагантната комедия на Джоузеф Лоузи „Модести Блез”. Това никак не се харесва на Антониони, който й намеква, че може би други филми, а не неговите ще разкрият по-добре нейните способности. И още в следващия си филм („Фотоувеличението“) не снима Моника, а английската актриса Ванеса Редгрейв. Отчуждението, настъпило между двамата, вече трудно може да бъде преодоляно. И точно в този момент – най-неочаквано Антониони й прави дългоочакваното предложение за брак – след цели 10 години съвместен живот. Всяка друга жена на нейно място би отговорила с „да!” без да се замисли. Но за проницателната Моника вече било пределно ясно, че всичко е свършило. И тя деликатно отклонява предложението.
Година по-късно се разделят окончателно.

Следващият мъж в живота на Моника Вити е режисьорът и сценаристът Роберто Русо. Именно за ролята си в неговия комедиен филм „Флирт” тя е отличена със „Сребърна мечка” на Берлинале през 1984 година.
През 1989-а Моника Вити за пръв път се изявява и като режисьор с филма „Тайният скандал“. Това е нейният първи и последен режисьорски опит, за който е дори номинирана за италианската награда „Давид на Донатело” в категорията „най-добър дебют”. Филмът е представен и на кинофестивала в Кан, където го гледа полупарализираният след първия си инсулт Микеланджело Антониони. Срещат се на излизане от залата и легендарният режисьор проронва одобрително: „Беше много красиво…“  Всъщност това е филмът, в който Моника Вити се изявява за последен път на големия екран и като актриса. Две години по-късно се снима за последно и за телевизията в мини-сериала „Ma tu mi vuoi bene?“, излъчен през 1992 г.

Източник: magnifisonz.com 

ARTDAY.BG

 

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Ликувай с тишината

"Понякога е по-добре да не упорстваш, а мълчаливо да наблюдаваш как ще се развият нещата около теб. Лекувай се с тишина, не избързвай с...

Проектът за ремонт на банята в Горна баня спечели гласовете на софиянци

Най-много гласове в платформата "Решава София" спечели проектът "Проектиране на основен ремонт на банята в кв. Горна баня", показва справка в страницата на Столична...

Робърт Шекли: Здравият разум е въпрос на консенсус

На днешния 9 декември през 2005 година си отива американският писатер Робърт Шекли. Той е роден на 16 юли през 1928 година в Ню...

Джуди Денч на 90: Обичам театъра повече от филмите

Обичам театралната сцена повече от снимането на филми, казва пред Би Би Си британската актриса Джуди Денч, която днес отбелязва 90-ия си рожден ден....

В Милано откриха нов музей на съвременното изкуство

Музеят "Пинакотека ди Брера" в Милано, замислен от Наполеон като "малкия Лувър", най-сетне се сдоби с филиал за съвременно изкуство, замислен преди повече от...