Хартията победи дигиталната книга

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Последните данни от Великобритания показват спад в продажбата на електронни книги през 2016 г. със 17%

Книгите винаги са предизвиквали почти фетишистка страст с тяхната прашна тайнственост. А днес сякаш живеем в специален момент от историята им и красиво оформените четива са навсякъде, пише в. „Гардиън“, цитиран от lira.bg. Книжните корици изглеждаха съвсем различно само преди десетилетие, когато появата на електронните четци, финансовата криза и експанзията на Amazon изглеждаха като ключови фактори за пазара. Издателите реагираха на заплахата, като оцветиха кориците в сиво и ги оприличиха на четци – меки корици, оформени на Photoshop, а липсата на увереност от страна на издателите се проявяваше в нетрайността на продукта им.

Резултат с изображение за books

Но след като достигнаха връх през 2014 г., продажбите на електронни четци и книги започнаха да спадат за сметка на ръста при хартията. Последните данни от Великобритания показват спад в продажбата на електронни книги през 2016 г. със 17% и ръст на традиционните издания с 8%. В същото време издателите започнаха да ценят стойността на продукцията си и книжарниците започнаха да се пълнят с красиви книги с корици като бижута и божествено оформени страници. Кристофър де Хамел, автор на книгата „Среща със забележителни ръкописи“, сравнява настоящото състояние на книгоиздаването със ситуацията през 15 век, когато появата на печатарската преса променя света на книгите завинаги: „Калиграфите се почувствали заплашени от печата и напълно съзнателно започнали да включват в ръкописите си неща, които знаели, че пресата не може да направи. Рамкирали страници, които изглеждали сякаш истински насекоми са кацнали върху тях. Започнали да използват майсторски илюзии, върнали цветовете обратно в ръкописите, защото знаели, че пресата не може да го направи. Технологията и ръчното майсторство се противопоставяли един на други, всеки един опитващ да предложи невъзможното за другия“. Всички знаем как завършва тази борба, но днешните издатели и книжари са оптимисти, че историята няма да се повтори.

Резултат с изображение за Waterstones

Директорът на книжарници Waterstones Джеймс Доунт твърди, че възраждането на хартиените книги е реално и устойчиво, а във фокуса на работата му е превръщането на книгата в обект на желание. По този начин фирмата му не само отново излиза на печалба, но книжарниците й се пълнят с красиви издания, подредени със специално внимание и превръщащи магазините във важни места за Лондон: „Важна част от продажбата на книги е как ги представяш, как водиш клиентите към тях, как те усещат книгата с пръстите си. Променихме мебелировката, за да постигнем това, всичко е така проектирано, че да накара хората да вземат книгите в ръцете си, да уловим погледа им с кориците, да превърнем книжарниците в място, където можеш да откриеш красиви неща“. Доунт не смята, че настоящият стремеж към красиви книги е нещо ново, по-скоро е връщане към ценности, които са съществували в предишни епохи на книгоиздаването. Според него, след финансовата криза е имало съкращения и икономии в опит да се увеличи печалбата чрез орязване на стойностите на продуктите: „Мисля, че книгоиздателите осъзнаха, че потребителите се нуждаят от причина, за да отидат до книжарниците. И тя е да си купят хубава книга на хубава хартия с хубав дизайн. Има ясна връзка между успешните книги и тези, които са направени и изглеждат добре. Затова днес това се превръща в императив“.

Резултат с изображение за Waterstones

Независимите книжарници също печелят от красивите книги. Мери Джеймс, който управлява такъв магазин в Съфолк, твърди, че бизнесът процъфтява и че сега, когато имаме и двете форми на издаване, е все по-видима „сивотата на електронните книги. Хората не си спомнят какво са чели на тях, защото всичко изглежда еднакво. С хартията в съзнанието се загнездват физическото усещане, цветовете, материята“.

Резултат с изображение за books

Кориците са енигматични и често в тях е вложена толкова креативност, колкото и в писането на книгите зад тях. Според Мици Ейнджъл от издателство „Faber“: „Добрият дизайнер интерпретира написаното. Понякога брилянтната и неочаквана корица може да даде на издателите знак как да презентират книгата“. Има обаче и притеснение, че книгите се превръщат в луксозни предмети, символи на статус, декорация, вместо източник на вдъхновение, ерудиция и бягство от реалността. Но трябва да признаем връзката, която съществува между красотата и ученето. Независимо дали хартиените книги ще последват съдбата на ръчно сътворените ръкописи и след време ще са обект единствено на изследователски интерес или пък тази стара технология ще продължи живота си, всички трябва да почитаме работата на дизайнерите и издателите, които достойно отговориха на ръкавицата, хвърлена им с апломб от електронните книги. Освен това трябва да отчетем, че някои от най-красивите книги през последните години са и най-брилянтните и вдъхновяващите. 

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Агата Кристи от първо лице (цитати)

Майсторката на класическия криминален роман напуска видимия свят на 12 януари 1976 година, затова ви припомняме избрани нейни цитати: 1. "Тайната на напредъка е да...

Дори чудесата изискват известно време ~ Шарл Перо

Шарл Перо е роден на 12 януари 1628 година в Париж. Той е виден юрист, прекарал целия си живот във френската столица във вярна...

Харуки Мураками: Спомените стоплят човека отвътре и в същото време го разбиват на парчета

Мураками е японски писател и преводач, роден на 12 януари 1949 г. Признат е от световната литературна критика за един от най-добрите автори от...

Любовта не достига

Георги Константинов, „Загадка“ ЗАГАДКА от Георги Константинов Има нещо, което ще гадая до гроба - как човекът превръща любовта си във злоба? Как настава в сърцето тази тъжна промяна - вместо песен на...

Благодарността е нещо прекрасно: тя прави чуждите добродетели наши

Най-любезният ден в годината е днешният - 11 януари. Защото целият свят празнува вълшебната дума „благодаря“. Инициатори са ЮНЕСКО и ООН. А целта на...