ТАРАЛЕЖ | На никого не му дреме за „истинския вкус от едно време“

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Повечето реклами по телевизията конкурират глупостта в нейния най-чист вид

„Моди безчет – всеки крачи горд и напет…“, пееше преди много години Петко Петков с Трамвай №5. Само че докато тази песен слушаме с удоволствие и сега, внушението от телевизионния екран, че ретрото е вечно, вече наистина ни идва в повече. От бирата, та до кренвиршите и бисквитите, рекламите пропагандират „истинския вкус от едно време“. Идеята за „соц“-а е въплътена дори в спот на банка, която промотира нов кредитен продукт – сякаш нямаме търпение да се сдобием със салонен бюфет за хола. Някога наистина във всеки дом имаше такъв – със стъклени плъзгащи се витрини, зад които като в експозиция бяха наредени чаши от чешки кристал и немски порцелан.

Има реликви, от които с времето трябва да се отървем. „Животът ни върви напред, а не назад.“ Че е модерно добре забравеното старо е факт, но идеята за това трябва да е креативна, а за да бъде изпълнението ѝ добро, непременно се изисква вкус.

Песничките и репликите в подобен вид реклами са толкова наивни, че буквално конкурират глупостта в най-чистия ѝ вид. Прибавят ли и някоя рима, става истински нелепо. Пари от бюджет ли се пестят или е някаква необяснима увереност у рекламиста, че той знае всичко – не е ясно. Във всеки случай и досега рекламите по „западните“ телевизии изглеждат по коренно различен начин. Гледаеми са, по-ненатрапчиви. Една от най-известнитните резачки за дърва, немско производство, също се рекламира в духа на приемствеността между поколенията, но с мисъл и с идея, която на финала дори те кара да се усмихнеш.

Че сме отдавна в главната роля на потребители, е ясно като бял ден. Но това не означава, че сме загубили представа за естетика. Подценяването ни дори като най-обикновени консуматори си е направо обидно. Поне за мен е. Затова, щракайки каналите, попадна ли на реклами с роден ретро-привкус, директно продължавам да „цъкам“ бутоните на дистанционното.

Отказвам да бъда част от аудиторията, която рекламистите превръщат в статистика за „успешно“ свършена работа пред своите възложители по договор. Ще ме отчитат като зрител, ама други телевизионни канали, които не ти помрачават настроението с 15-минутни блокове рекламни напъни.

Едно време наистина беше вкусно. Сега не е, макар етикетът да е като пожълтял след дълго излагане на слънце…

Добромир Банев

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Джонатан Суифт: Кръчмата е място, където лудостта се продава в бутилки

Джонатан Суифт е известен като автор на знаменитата творба „Пътешествията на Гъливер“. Други негови книги в родните книжарници са „Приказка за бъчвата. Битката на...

Оскар Уайлд: От вълненията може да ни излекува само душата

Оскар Уайлд е от онези автори, които задължително трябва да бъдат препрочитани, защото в книгите му има мъдрост, каквато животът притежава, но не винаги...

Не ми отделяй много време…

*** Не ми отделяй много време, въпроси не задавай ти. С очи и ласкави, и верни не срещай моите черти. По пролетните локви тръпни следите ми недей следи. Не ще се...

Луиза Мей ОЛКЪТ: Любовта е велик разкрасител

Луиза Мей Олкът е най-известна със считания за литературен шедьовър роман „Малки жени“, преведена и на български. Други популярни нейни произведения са „Малки мъже“,...

Кои са най-богатите скъперници на всички времена

Много богаташи водят разточителен начин на живот. Има обаче и такива, които не обичат да дават пари за глезотии, въпреки огромното си състояние. Да...