Рене МАГРИТ: Когато сънищата оживяват (ВИДЕО)

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Картините на белгийския художник ни пренасят в свят, от който не искаме да си тръгнем

Веднъж Рене Маргит казал “Всичко пред взора ни има скрита страна, която винаги искаме да видим, но това е невъзможно. Хората пазят старателно своите тайни…” И безспорно това е въплътено в картините му.

Рене Франсоа Гислен Магрит е белгийски художник, един от основните представители на сюрреализма. Известен е като автор на остроумни и загадъчни картини. Явява се на бял свят на 21 ноември през 1898 година в Лесин, Белгия.

През 1910 год. започнал да посещава художествени курсове в Шатле, където се преместил със семейството си. Младите години на художника не били леки. През 1912 г. майка му се самоубила, хвърляйки се в река Самбр. Това събитие оказало силно въздействие върху подрастващия младеж, но не упражнило съществено влияние върху творчеството му. 

Резултат с изображение за René François Ghislain Magritte

Магрит успял да съхрани от детството редица, не толкова тргични, но доста загадъчни спомени, за които самият той казал на една лекция през 1938 г., че имали отражение в работата му. През 1916 г. се записал в Кралската Академия за изящни изкуства в Брюксел и следващите две години посещавал лекции по рисуване, приложни изкуства и орнаметална композиция.

През това време се запознал с Жоржет Берже, за която се оженил през 1922 г. Тя станала негов модел и главно вдъхновение. Двамата били заедно до смъртта му през 1967 г.

Резултат с изображение за René François Ghislain Magritte
„The lovers“, Рене Магрит, 1928 г.

До 1926 г. Магрит работил като художник на плакати и реклами за фабрика, произвеждаща книжни изделия, но договорът с брюкселската галерия Сенто му позволил да се посвети изцяло на живописта. В периода 1922-1923 г. създал своите първи, действително качествени творби, които се характеризирали с кубистично-футуристични елементи и с чувствително преобладаващи женски форми.

През 1926 г. завършил картината „Изгубеният жокей“. За тази творба казвал по-късно, че била крайъгълният камък по пътя му към сюрреализма. Картината носи мистично чувство и тревожност, без видима причина. Чувството на безпокойство се проявява в тъмните тонове, мрачните форми и мистериозното разположение на предметите. През следващата година (1927), Магрит осъществил първата си изложба, която била отхвърлена от критиката.

Тогава, заедно с Жоржет се преместили в Париж, за да бъдат по-близо до центъра на събитията. Там художникът започнал да участва в проявите на сюреалистите и се сприятелил с Андре Бретон, Пол Елюар и Макс Ернст. Встъпвайки в техния кръг обаче, Магрит не изгубил индивидуалността си. Общуването с тях му помогнало да намери неповторимия стил, който отличава картините му. Някои от особеностите, които били характерни за вижданията на Магрит влизали в противоречие с разбиранията на другите сюрреалисти и той често спорел с тях.

Резултат с изображение за René François Ghislain Magritte
„Misteri orizzonte“, 1955-а

Например, той имал  отрицателно отношение към психоанализата и не одобрявал проявлението ѝ в изкуството. В действителност естеството на творчеството му било философско-поетическо и понякога се основавало на логически парадокси. Целта на Магрит била, да застави зрителя да се замисли. Затова често картините му били като ребуси. През цялото време художникът говорел за лъжовността на видимия свят и за скрития смисъл на нещата. Той разработил цял цикъл, в който под нарисувания предмет пишел: „Това не е това“. Най-популярана била лулата с надпис: „Това не е лула“.

Резултат с изображение за ceci n est pas une pipe
„Това не е лула“

По този начин Магрит напомнял на зрителя, че образът на предмета не е самият предмет. След прекратяването на договора с галерия Сенто, Магрит се завърнал в Брюксел и започнал да работи отново в рекламата. Впоследствие, заедно с брат си открил агенция, която им осигурила постоянен доход.

По време на Втората световна война, когато Белгия била окупирана от Германия, Магрит сменил цветовата гама и стилистиката на картините си, приближавайки се към стила на Реноар. По този начин художникът искал да ободри сънародниците си и да им вдъхне надежда. След войната обаче се върнал отново към образите от довоенните си картини и ги преработвал, докато оформил окончателно стила си, получавайки широко признание. Сред творбите на Магрит, които му носят международно признание, една се превръща в обект на изключителен интерес – „Голконда“.

Резултат с изображение за René François Ghislain Magritte
„Голконда“, Рене Магрит

В нея той свързва перфектно различни мотиви от своя репертоар: малки хора в палта и бомбета се носят безтегловно в синьото небе пред фасади на къщи. Фигурата на мъж с бомбе се превръща в негова емблема и неизменно присъства в творбите му след 1950 година.

През 1965 г. се провежда голяма ретроспекция на негови творби в Музея на модерно изкуство в Ню Йорк, което е явно признание за световното му значение. За картините на Магрит е характерен отчуждения, невъзмутим стил. Художникът изобразявал обикновени предмети, които за разлика от други сюрреалисти (С. Дали, М. Ернст), почти никога не губели своята „предметност“, т.е. не се разтичали, губейки формата си и не се превръщали в собствените си сенки. Поразявало обаче странното им съчетание, което подтиква към размисъл.

Резултат с изображение за René François Ghislain Magritte
Рене Магрит, 1935-а

Според признание на самия Магрит, целата му била да накара зрителя да се замисли. В творчеството си художникът се стремил да осмисли разликата или тъждествеността между изображението и действителността. Затова използвал често образа на картина в картината, огледала, прозорци, очи, сцени или завеси.

Знаменитият художник умира на днешния ден, 15 август, през 1967-ма на 68-годишна възраст.

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Режисьорът Тим Бъртън сподели, че се страхува от изкуствения интелект

Режисьорът Тим Бъртън разкри по време на откриване на изложба с негови творби в Лондон, че се страхува от изкуствения интелект (ИИ), предаде Асошиейтед прес. Въображението на...

След децата цвeтята са най-красивото творение на Бог ~ Криситиан Диор

Кристиан Диор се ражда на 21 януари 1905 година в Гренвил, Франция. Родителите му били богати производители на тор и искали той да стане...

Стефка Янорова в забавна комедия за любовта, самотата и вторите шансове

"Две обиколки на парка" от Мърей Шизгал е премиерното заглавие в афиша на Театър "Българска армия" - на 24 и 25 октомври на сцена...

За всяка самота си има утре

ЗА ВСЯКА САМОТА СИ ИМА УТРЕ от Мария Лалева Понеже не обичам да мълча, усмихвам се и плаша със въпроси, не пий на екс със мойта самота. Надпивала е...

Вълшебникът на словото Джани Родари: Всички играчки на света не струват колкото един приятел

Джани Родари се ражда на 23 октомври през 1920 година в Оменя, Италия. След себе си оставя произведения, любими на малки и пораснали. Световната...