Софийската филхармония представя Ерих Корнголд и Дворжак под диригентството на Адриан Прабава
Какво правите в неделя сутрин? Защо да не отидете на концерт?
Софийската филхармония има удоволствието да Ви покани на концерт с музиката на Ерих Корнголд и Дворжак под диригентството на изключителния Адриан Прабава и със солист Димитър Иванов – концертмайстор на операта във Франкфурт. При предишното си гостуване в България Прабава вдъхнови Софийската филхармония със своя интелигентен подход към музиката и впечатляващтата си позитивност. Първият концертмайстор на операта във Франкфурт Димитър Иванов впечатлява с чувствените си интерпретации, които му носят много награди от престижни конкурси. Звездният тандем излиза на сцената на зала България на 5 ноември от 11 ч.
В програмата ще чуем две емблематични произведения:
ЕРИХ ВОЛФГАНГ КОРНГОЛД – Концерт за цигулка и оркестър Ре мажор опус 35
АНТОНИН ДВОРЖАК – Симфония № 9 ми минор опус 95 „Из Новия свят”
Корнголд, създателят на „симфоничния престиж” на филмовата музика в началото на 20 век, замисля и завършва цигулковия си концерт през 1945 г. Той е знак на почит към виенския стил и Густав Малер, неговият откривател, и е посветен на неговата вдовица Алма Малер-Верфел.
Композиторът дълги години работи в Холивуд. Той печели „Оскар” за музиката към първия си филм „Приключенията на Робин Худ”. Корнголд е вдъхновил Джон Уилямс за музиката за „Междузвездни войни“. Нещо повече – Уилямс директно е заимствал от музиката на Корнголд към филма от 1942 „Кинг Роу“, в който играе тогава изгряващия актьор Роналд Рейгън. Той толкова харесва мелодията, че пожелава оригиналната симфонична музика на „Кинг Роу“ да звучи по време на встъпването му на президентския пост.
Три месеца след пристигането си в Съединените щати през януари 1893 година Дворжак започва да пише Деветата си симфония. Публикувана е първоначално като Пета, затова често се изписва с двойна номерация.
За нея в едно свое писмо до д-р Емил Козанек Дворжак казва: „Нямам много работа в Консерваторията, така че ми остава време за творчество. Тъкмо сега завършвам нова симфония в ми минор. Това много ме радва. Тя ще се отличава значително от предишните. Влиянието на Америка в нея може да почувства всеки, който има усет”.
Адриан Прабава
През настоящия сезон 2017/2018 на диригента Адриан Прабава предстоят дебюти с Тиволи-оркестър, Камерния оркестър на Лозана, Словашката филхармония и филхармония Кансай, Осака. За пореден път ще гостува на Филхармонията на Люксембург, Софийската филхармония, Държавния оркестър на Бурса, Словашкия национален театър – Братислава и Филхармония Rheinland-Pfalz.
Има ангажименти още с Атинския държавен оркестър, Белградската филхармония, Радиосимфоничния оркестър в Саарбрюкен, Фестивалния струнен оркестър на Люцерн, Исландския симфоничен оркестър, Държавен симфоничен оркестър на Измир, Йоханесбургска филхармония, Лондонска филхармония, Симфоничния оркестър на Тайван, оркестри в Хановер, Париж, Марсилия, Страсбург, Осло, Берлин, Базел, Инсбрук, Москва и др.
Прабава получава образованието си във Висшето училище по музика в Детмолд със специалност цигулка и във Висшето училище за музика и театър в Хановер с дирижиране. Участва в майсторските класове на Йорма Панула, Курт Мазур и Бернард Хайтинк. Започва международната си кариера през 2005 след успеха си като финалист на 49-я Международен конкурс за млади диригенти в Безансон. След това получава възможността да бъде асистент-диригент на Курт Мазур в Националния оркестър на Франция в Париж (2006-2008), след което става бенефициент на Фонда за млади таланти „Б. Хайтинк” (2007) и асистент на диригента до 2010 г.
От 2006 до 2008 е гост-диригент в Тюрингия, където поставя „Москва Черьомушки” на Шостакович. В Комише Опер Берлин дирижира „Прилепът”, Уестсайдска история”, в театъра в Бон – „Хензел и Гретел”, в Магдебург – „Въртенето на винта”. През сезон 2015/2016 осъществява две крупни продукции: „Русалка” на Дворжак в Берн и „Лоенгрин” на Вагнер в Словакия. Мнението на музикалната критика за него е: „необикновен диригент, чийто подход към партитурата на композитора дава възможност всеки инструмент да бъде чут и всеки музикант да осъзнае собствената си ценност” (Jocelyne De Nicola, GB Opera, 12 януари 2014 г.).
Димитър Иванов
Димитър Иванов е роден в София. През 1981 семейството му се премества да живее в Германия, където той започва да учи цигулка при Георги Тилев. По-късно негови учители са проф. Григори Жислин (Вюрцбург), проф. Мириам Фрийд (Блумигтън/Индиана) и проф. Улф Валин (Берлин).
Димитър Иванов е печелил награди от множество международни цигулкови конкурси като „Хенрик Шеринг” (Мексико), „Андреа Постачини” (Италия), „Йоханес Брамс” (Австрия), „Родолфо Липицер” (Италия), „Герхард Ташнер” (Берлин).
Като солист той свири с различни оркестри, сред които Радио – симфоничен оркестър на Краков, Симфоничен оркестър на Нюрнберг, Вюрцбургска филхармония, Концертхаус-оркестър Берлин, Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari, Оркестър на Франкфуртската опера, Berlin-Brandenburgisches Sinfonieorchester и др.
От 2002 г. е член на ансамбъл Ensemble Incendo Berlin, с който записва три компакт-диска.
От 2005-а до 2008-а музикантът заема поста Първи концертмайстор на Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari в Италия.
През 2008 г. Димитър Иванов става Първи концертмайстор на Museumsorchester Frankfurt – оркестърът на Операта във Франкфурт на Майн, Германия.
От сезон 2010/2011 Димитър Иванов е заместващ професор във Висшето училище по музика „Ханс Айслер” в Берлин, където преподава като асистент в класа по цигулка на своя бивш професор Улф Валин.
ARTday.bg
Следвайте ни във Фейсбук на https://www.facebook.com/ArtDay.bg/