Тоалетната хартия – „икона“ на масовата паника

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Защо хората пазаруват панически, обясняват психолози пред CNBC

Паническото пазаруване обхвана хората във всички държави на фона на разпространението на новия коронавирус в световен мащаб, като потребителите по целия свят се запасяват със стоки като дезинфектанти за ръце, консервирани храни и тоалетна хартия.

Множество търговци на дребно в САЩ ограничават продажбите на хигиенни продукти за ръце, докато австралийските купувачи вече могат да се снабдят само с ограничено количеството тоалетна хартия.

Психолози разказват пред CNBC защо мозъците ни подтикват да изпадаме в паника, дори когато властите уверяват обществото, че няма нужда.

Според Пол Марсдън, експерт по потребителска психология от Университета за изкуствата в Лондон, краткият отговор може да се намери в психологията на „терапията на пазаруването“ – ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

„Става въпрос за връщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол“, казва той. „По-общо, паническото пазаруване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди“, добавя Марсдън.

Тези нужди са автономност или нужда от контрол, свързаност, която той определя като „ние пазаруваме“, а не „аз пазарувам“ и компетентност, която се постига при покупка и дава на хората усещане, че са „умни купувачи“.

Междувременно Сандър ван дер Линден, доцент по социална психология в университета в Кеймбридж, казва, че има както генерализирани, така и специфични за коронавируса фактори.

„В САЩ хората получават противоречиви съобщения от здравните власти и администрацията на Тръмп“, смята той. „Когато една организация казва, че ситуацията е извънредна, а друга казва, че е под контрол, това кара хората да се притесняват“, добавя Ван дер Линден.

Президентът Доналд Тръмп омаловажи въздействието на инфекцията от коронавирус в САЩ в Twitter тази седмица. Сега вирусът присъства в поне 35 щата, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията (CDC).

„Когато хората са стресирани, здравият разум е възпрепятстван, така че те гледат какво правят другите хора. Ако другите се запасяват, това Ви кара да участвате в същото поведение“, казва той. „Хората виждат снимки на празни рафтове и независимо дали е рационално, това им изпраща сигнал, че така трябва да се прави“, казва Ван дер Линден.

„Понякога социалното познание може да има голяма полза – от еволюционна гледна точка, когато не знаем как да реагираме на нещо, търсим насоки от другите“, добавя той. „Ако сте в джунглата и някой скочи, видял змия, автоматично правите същото“.

Резултат с изображение за „toilet paper coronavirus“

И докато продажбите на сапуни за ръце и дезинфектанти нарастват на пазарите по света от началото на огнището, потребителите също се запасяват с едно изненадващо изделие – тоалетна хартия. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, казва той. „В други бедствени условия, като наводнения, можем да се подготвим, защото знаем от колко стоки се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо.“

„Когато влизате в супермаркет, търсите стоки със стойност и големи обеми“, добавя той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетна хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

Циврикос, подобно на Ван дер Линден, каза пред CNBC, че липсата на ясно послание от фигури на властта подхранва паниката.

Заглавна снимка: CNN.com

ARTday.bg

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Вече не ми се върви по земята…

АКО ИМА ВТОРИ ЖИВОТ От Димитър Пантелеев (26 ноември 1901 г. – 16 април 1993 г.) Трудни - годините, времето - сложно и мълчалив - необхватния свод. Много...

Българската национална филмотека се включва към инициативата „Сезон на класическия филм“

Българската национална филмотека се присъединява за четвърта поредна година към "Сезон на класическия филм" – инициатива на Асоциацията на европейските синематеки (A Season of Classic...

Иновативна коледна елха грейва в Кюстендил

Тази година в центъра на Кюстендил ще грейне елха, която не е нито отрязано дърво, нито изкуствена елха. В събота вечерта ще грейнат лампичките...

Йожен Йонеско: Ние се страхуваме от чистото добро и от чистото зло

Автор е на прочути пиеси, играни по цял свят, в това число и България: „Плешивата певица“ (първата му театрална творба, написана през 1948 г.),...

БАН с положително становище летището в София да носи името на Апостола

Министерството на транспорта и съобщенията подкрепя реализирането на предложения от Българската академия на науките (БАН) проект за именуване на летище София на най-светлата историческа...