В унищожението на „Идиоти“ крипто художници виждат икономически смисъл
Група крипто художници и блокчейн компанията Injective Protocol закупиха произведение на Банкси и го запалиха, като излъчиха на живо в Туитър огнената акция. Преди да изгорят картината „Идиоти“, те вече я бяха превърнали във виртуален актив чрез цифровизация във формат NFT, съобщи NBCNEWS. Действията им не са само артистично изявление, в тях има и икономически смисъл.
Колко бихте платили за произведение на изкуството, което не съществува в реалния свят, но съществува във виртуалния?
За непосветените — NFT са уникални цифрови активи, базирани на блокчейн технология, които представляват все по-голям брой стоки, от недвижими имоти и колекционерски предмети до изкуство. Това последно пиро-NFT събитие отразява разгарящата се любов между изкуствата и крипто общностите, която генерира стотици милиони долари и трансформира изкуството през дигиталния ХХI век.
„С NFT ние изцяло пресъздаваме физическите произведения, така че никой никога не може да ги промени по никакъв начин“, каза изпълнителният директор на Injective Protocol Мирза Удин. „Физическата творба ще бъде запомнена завинаги в този NFT.“
Незаменяемите токени или NFT са виртуални елементи, които използват блокчейн технология и интелигентни договори, за да гарантират, че всеки елемент или актив е уникален и непроменим. NFT могат да бъдат свързани с цифрови снимки, видеоклипове, виртуални карти за търговия във видео игри и дори цифрови произведения на изкуството. Докато цифровите елементи – като например снимки, могат да се копират неопределен брой пъти, NFT не могат, тъй като всеки от тях е единствен по рода си. NFT могат да бъдат прехвърляни или продавани, но за разлика от доларовите банкноти – които са милиони, взаимозаменяеми и имат еднаква стойност – уникалните криптографски подписи на всеки токен гарантират, че е оригинал и не може да бъде дублиран или разделен на по-малки части.
Самият огнен пърформанс има исторически прецедент. През 2018 г. картина на Банкси, озаглавена „Момиче с балон“, се самоунищожава, след като е продадена на търг за един милион британски лири в аукционната къща „Сотбис“. Картината, прекръстена „Любовта е в кошчето“, сега би могла да струва двойно съобразно тайнствените закони в света на изкуството.
Банкси, „Идиоти“ (Не мога да повярвам, че вие, идиоти, наистина купувате този боклук)“
Що се отнася до кладата в Бруклин, това е първият случай, когато произведение на изкуството е изгорено, а след това се продава в цифров вид, като агенцията на Банкси Pest Control удостоверява събитието. Озаглавена „Идиоти“, картината осмива богатите колекционери, които харчат огромни суми за произведения на изкуството.
Цифровото изкуство става все по-популярно, но това събитие е първият голям случай, в който физическа творба беше превърната в уникален цифров актив, твърди Мирза Удин. „Ние разглеждаме това изгарящо събитие като художествено изразяване“, каза той и добави: „Специално избрахме работа на Банкси, тъй като преди това той унищожи едно от собствените си произведения на търг.“
Миналата седмица канадската музикантка Граймс стана с 5,8 милиона долара по-богата, като продаде набор от свои произведения на изкуството под формата на NFT, най-новата мания за блокчейн. Дигиталните произведения на изкуството бяха публикувани като „WarNymph Collection Vol 1“ и стартът на разпродажбата бе даден чрез туит до нейните 1,1 милиона последователи. Те бяха разпродадени в рамките на 20 минути, съобщава Insider.
Някои от произведенията, които се продаваха чрез NFT платформата Nifty Gateway, бяха придружени от оригинални музикални композиции със заглавия като Ærythe и Mars Theme. Изображенията включват крилато и татуирано бебе, плуващо в космоса, и поразително за онези, които са следвали великата монолитна мистерия от 2020 г., изображение на херувими и прасенца, които обикалят около монолит, покрит с пеперуди. Друго изображение показва бебе, защитаващо Марс. То влезе в новините, защото приятелят на Граймс, технологичният предприемач Илон Мъск, иска да изпрати хора там.
Заглавна снимка: Изгарянето на „Идиоти“ на Банкси
ARTday.bg