Лилия Абаджиева: Има цялостна деетизация на обществения и културния живот

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Никъде в Европа театърът не съществува на пазарен принцип

Честит рожден ден на театралния режисьор Лилия Абаджиева. Ето какво сподели тя в „Нашият ден“ по БНР:

Равносметка?

„Още от дете не празнувам рождения си ден. Не го смятам за специален ден и не е ден за равносметка. Но може би сега живеем във време, когато всички си правим равносметка. По някакъв начин всички имаме усещането, че не просто живеем в постмодерното общество, а че живеем в едно почти саморазрушаващо се общество – има цялостна деетизация на обществения и културния живот, някаква всеобща, за съжаление, дехуманизация, правещи от човека консуматор, пълна девалвация на нравствената система… Отказ от утвърдените през вековете ценности, които са действали като регулаторен механизъм за възпроизвеждане на етическото начало в човешките взаимоотношения. Това резултира в деструкция на мотивацията на отделната личност. Обществото не се нуждае от личността. Духовното е поставено на заден план. Саморазрушително лишаване от емоционалност на човешкия живот.“

Пандемията – ескалация на проблемите

„Позоваването на прагматизма, като нова религия и велика добродетел на човека консуматор, се превърна в новия образец на Homo sapiens. Понеже сега живеем, за съжаление, не само в здравна криза, а тя започва да се превръща в политическа и социална, и понеже лидерите не са друго освен слуги на народа, бих си пожелала те да са алтруисти по убеждение – да работят не за своето, а за чуждото благо, т.е. да не бъдат жадно вторачени в изгодата.“

Театърът

„Бих си пожелала в тая епоха на разрушаване на ценностите по отношение на театъра и в контекста на обявения конкурс за директор на Народния театър, да има един дебат и е крайно време да спрат задкулисието и театралната олигархия, която практически влече естетическите достижения не само на българския театър към гибел. Никъде в Европа театърът не съществува на пазарен принцип. Много тревожно е, че ние сме единствената европейска държава, която не е подписала Пакта за култура!

Изключителна радост е, че на първата ни сцена в момента поставя Боб Уилсън. Това дори не сме го сънували…

Но това не отменя факта, че на първата ни сцена не са поканени едни от най-големите ни режисьори, също не отменя факта, че там поставят дори на голяма сцена хора без експертиза… Не бих искала да споменавам големи български режисьорски имена, които бяха тотално зачеркнати от листата на големите театри. Всичко разбирам, дори и патоса на тази десакрализация. Но има битка, от която не бива да се отказваме – да не допускаме загубата на духовното, на ценностите. Томас Ман нарича драмата поезия. Поезията на живота, изследването на човешкото у човека е една от функциите на театъра. Комерсиалните тенденции някак си разрушиха всичко, на което нашите учители са ни учили. Всички сме виновни за това.“

От ефира на БНР Лилия Абаджиева пожела младите хора да имат по-добро бъдеще, в което да се даде път на таланта и да се сложи точка на това едни и същи деструктивни личности олигарси да определят съдбата на артистите.

Източник: БНР

ARTday.bg

Wētā представя гигантски хиперреалистични статуи на Експо 2020 в Дубай

Трите фигури са на учени-изследователи от Златния век на арабската цивилизация
16
 Wētā Workshop
Момент от довършителните дейности в създаването на изложбата.

Една от главните атракции на световното изложение Expo 2020 Dubai е павилионът Alif (кръстен на първата буква от арабската азбука) и посветен на Мобилността, разказва Си Ен Ен. Отвън неговата усукана фасада е достатъчно впечатляваща, но вътре се крие още по-внушителна гледка: три гигантски фигури на именити арабски учени — Ал Бакри, велик географ и историк,  Ибн Батута – прочут учен и изследовател и Ибн Маджид — мореплавател и картограф.

„И тримата са изиграли  значителна роля в развитието на технологиите и познанието, а след това и в споделянето на откритията си със света“, казва Ричард Тейлър, съосновател на новозеландската компания за срециални ефекти Weta Workshop. „Разработихме тези герои под формата на гиганти, за да създадем усещане за страхопочитание и мащаб, така че докато посетитлите обикалят около тях, да получат почти филмово изживяване —  със съответните мащаби и епичност“.

Ако бяха изправени, всеки от тримата би бил с височина 15 метра, но те са седнали, за да могат да се съберат в сградата. Пресъздадени са във фотореалистични детайли от екип на Wētā Workshop, участвала в създаването на филми като „Блейд Рънър 2049“, „Аватар“ и трилогиите „Властелинът на пръстените“ и „Хобит“ — и спечелила 5 награди „Оскар“. 

 „Едно от нещата, в които обичаме да се специализираме тук в работилницата, е да създаваме фигури, по-големи от живота“, обяснява Тейлър. „Това е най-големият мащаб, в който сме работили досега… използвали сме комбинация от традиционно ръчно скулптиране, дигитално моделиране и 3D печат, плюс формоване и леене.“

Това е един от трите тематични павилиона на Експо 2020 Дубай, заедно с тези на Възможностите  и Устойчивостта.  Заедно те функционират като визуални забележителности в последното издание на Световното изложение, което също е домакин и на отделни павилиони от 192 страни.

Освен че разглежда историята на човешката мобилност, изложбата отдава почит на и съвременни постижения, като космическите пътувания. Експо 2020 Дубай  е отворен за посетители до края на март 2022 г.

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Имай вяра! Върви напред! ~ Томас Едисън

Във времето, в което живеем, ние приемаме електричеството за даденост. Само сто години са изминали обаче от времето, когато хората започват да го използват....

Не ни учат как да обичаме

„Има само една трудност в това да бъдеш мъж. Не ни учат как да обичаме. Когато една жена ни обича, това ни сломява и...

Гледаме „Да обичаш на инат“ по БНТ в памет на Николай Волев

Режисьорът Николай Волев, създал култови български филми като  "Господин за един ден" и "Да обичаш на инат", почина при инцидент на 78 години. Българската национална...

Българско кино: „А сега накъде?“ е филм за тържеството на любовта

На днешния ден през далечната 1988 година е премиерата на филма "А сега накъде?". Режисьор е знаменитият Рангел Вълчанов. В ролите: Албена Ставрева, Ани Вълчанова,...

Артър Милър: Предателството е единствената истина, която остава до края

Той остава в историята на театъра с пиеси като „Всички мои синове”, „Смъртта на търговския пътник” и „Поглед от моста”. Носител е на „Пулицър”...