Ориенталските танци с наложници от харема в показват неприемливи днес етнически и расови стереотипи
В Берлинския държавен балет от следващия месец декември спират представленията на класическия балет по музика на Чайковски, „Лешникотрошачката“, съобщи германското издание „Билд“, позовавайки се на изпълняващата длъжността художествен ръководител на балетната трупа Кристиане Теобалд.
„Тази постановка на „Лешникотрошачката“ в Берлин е реконструкция на оригинала на хореографа Мариус Петипа от 1892 г. и е една от любимите на публиката — каза Теобалд. — С настоящата дискусия за това кой репертоар все още е оправдан в постколониалните времена, трябва да се запитаме дали някои елементи от онова време са подходящи днес“.
Тя посочва като причина за приетото решение епизод от спектакъла, в който на сцената излизат две деца, гримирани като тъмнокожи. Експерти са видели в това елементи на расизъм.
„Това доведе и до доста оплаквания на електронната ни поща през 2015 г. — и с право. Говорихме с хореографите Василий Медведев и Юрий Бурлака, че е невъзможно да го оставим в този вид. Сега децата се представят без потъмняващия грим. Но това означаваше значителна намеса в авторското право“.
Специалистите не са одобрили също и китайския танц, в който артистите се движат по сцената с „малки превзети стъпчици”.
„Има и други етнически и расови стереотипи, които не са били виждани като проблем през 1892 г. — като ориенталските танци с наложници от харема и солист, чието тяло е покрито с тъмен грим — казва ръководителката на трупата. — Това са все неща, което сега не можем да показваме на сцената без обяснения“, отбелязва представителката на театъра.
Теобалд обаче подчертава, че свалянето на постановката от програмата е само временно: „Убедена съм, че трябва да ре-контекстуализираме тази „Лешникотрошачка“, да я прочетем повторно и ще я играем отново“.
Снимка: Pixabay
ARTday.bg