Артистичните открития на Васил Симитчиев с изложба в Квадрат 500 (ГАЛЕРИЯ)

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Творбите могат да се видят до 23 януари 2022 г.

С изложбата в Квадрат 500 – селекция от знакови произведения и нови проекти, Васил Симитчиев се завръща с цялата мощ на своите артистични открития, с резултатите от своя дълъг път в съвременната култура. Куратор на проекта е Иво Милев.

По време на реставрацията на мавзолея на Георги Димитров в средата на 1970-те на младия скулптор Васил Симитчиев е възложено да създаде бронзовите венци около саркофага. Наградата за тази престижна поръчка е международен паспорт, с който художникът успява да напусне страната и … да стане “невъзвращенец” и да се установи в Швеция. Освободен от диктата на политическия и артистичния конформизъм, “се ражда един от първите зрели концептуални художници у нас”, пише за него изтъкнатият шведски художествен критик Дан Йонсон. “След мащабите на Кристо няма друг българин с тази решителност, глобална артистична визия и творчески размах”, казва за него в България проф. Станислав Памукчиев.


Проектът „Водна маса“ за Кралския дворец в Стокхолм, 1978 г.

Мащабните проекти, реализирани в Швеция, стоят винаги в центъра на някаква конфликтна зона. Това е една от причините някои от идеите да останат само върху белия лист. Така например, в разгара на Студената война Симитчиев предлага част от паважа на Червения площад в Москва да бъде разменен с трева от моравата пред Белия дом. Идея, която, разбира се, остава нереализирана, сблъсквайки се с непреодолима политическа воля. Или проектът за “свързване” на Дания с Швеция чрез музикално произведение, чиято партитура е създадена по неравностите на морското дъно в протока Йоресунд. Години по-късно двете страни са вече свързани чрез бруталната сила на бетона и желязото в най-дългия мост в Европа. Или “консервацията” на мавзолея в София, сблъскала се с нетърпимостта към миналото… Или старателно подготвеният и добре изчислен проект за преместване на водната маса на едно шведско езеро в двора на кралския дворец в Стокхолм…


Стъкления кей, Малмьо, 1985 г.

Васил Симитчиев е концептуален художник в най-пълния смисъл на думата. Идеите са суровината на неговото изкуство и както сам казва – веднъж осъществени, те губят половината от своята сила. Някои от най-ранните му, но най-издържани експерименти са в тази посока -проектите за водни басейни, осъществени на различни места в края на 1970-те. Двата най-големи са направени за Музея на модерното изкуство в Стокхолм и за един от градските паркове в Малмьо.

Работата, която му носи световно признание, е безспорно „Стъкленият кей“ в Малмьо (1985). Шестте квадратни километра на стария кей на пристанището са покрити с тонове стъклени плоскости, а артистът дирижира грохота от трошенето им под тежестта на камионите, минаващи върху тях. И тук в основата е конфликтът, сблъсъкът на камък и стъкло, на тежко, плътно, твърдо с тънко, прозрачно, крехко, чупливо. Това е грандиозен визуален и звуков спектакъл, с мащабни идейни и естетически внушения, в реална съпоставимост с най-значимото от този род изкуство в световен план.


Водна маса, Палма де Майорка, 1977 г., снимка: Александър Симитчиев

Утвърждаването на Симитчиев като един от най-силните съвременни концептуални артисти в Швеция е причина да бъде поканен за професор в Университета за изкуство, занаяти и дизайн в Стокхолм, където води катедрата по монументална скулптура. Той основава и ръководи Свободната академия за експериментално изкуство, разработва новаторска програма за намеса на изкуството в социалната среда, осъществява със студенти множество скулптурни инсталации, акции, пърформанси и концептуални проекти в общественото пространство.


Васил Симитчиев крие лицето си със своето лице, 2002 г., фотограф: Аке Хедстрьом

Изложбата се организира в партньорство с Посолството на Кралство Швеция и е финансирана от Министерство на културата по програма „Движимо културно наследство, музеи и визуални изкуства“.

Заглавна снимка: Васил Симитчиев, фотограф Любомир Иванчев, 1985 г.

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Шансът да бъдем себе си

"Не се стремете към красота, тя може да ви измами. Не се стремете към богатство. Стремете се към някой, който ви кара да се...

Франсоа Мориак: Да обичаш някого, означава да видиш чудо, което другите не виждат

Френският писател Франсоа Мориак се ражда на  11 октомври през 1885 година в Бордо, Франция. Считан е за един от най-великите френски автори на...

Тук и сега е най-доброто време. Не мечтай за по-добро ~ Шри Чинмоъ

Преди шест години двама българи – Андрей Стефанов и Цветан Цеков-Шопан, станаха герои в ултрамаратони в Ню Йорк. Андрей Стефанов финишира втори на 10-дневния...

Любов, или нещо такова

Из разказа „Любовникът“ Магни се събуди и погледна в тавана. Лежеше с ръце покрай тялото в точно същата поза, в която и беше заспала. В...

Джеймс Клавел: Недостигът на години не налага липса на мъдрост

Чарълз Едмънд Дьо Мареск Дьо Клавел е писател и филмов сценарист, известен със своите романи „Шогун“ и „Цар Плъх“, и филми като „Голямото бягство“...