Айви ЛИЙ: Основоположникът на съвременния PR

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Отбелязваме 130 години от рождението на известния вестникарски репортер

На 16 юли се навършват 130 години от раждането на Айви Лий, смятан за един от основоположниците на съвременния PR. Роден е и е израснал в Седъртаун, Калифорния, в семейството на методисткия свещеник Джеймс Уайдман Лий. По-късно завършва Емори Колидж и университета в Принстън. Както повечето бъдещи специалисти в областта на връзките с обществеността, започва своята кариера като вестникарски репортер последователно в the New York American, the New York Times и the New York World, където пише главно финансови и бизнес новини.

Първите си стъпки в областта на PR прави като publicity manager в Гражданския съюз (Citizens’ Union) и по-късно в Демократичния национален комитет (DNC).

Резултат с изображение за ivy lee

През 1905 г. той и колегата му Джордж Паркър от DNC основават собствена PR агенция, наречена Parker and Lee. Макар фирмата да съществува по-малко от 4 години, тя дава възможност на Лий да стане една от най-влиятелните личности в сферата на публичните комуникации. В своята „Декларация на принципите” от 1906 г., която представя пред медиите, той за първи път разкрива същността на професията пъблик рилейшънс. Според Лий тя се състои в това да предоставя на пресата и обществеността бърза, точна и интересна за тях информация.

Същата година след инцидента на Pennsylvania Railroad, когато влак пада от железопътен мост и загиват 53 души, Лий успява да убеди компанията да не се изолира и да изпраща информация от първа ръка за случилото се на журналистите, преди те да са научили фактите от друго място. Не след дълго той е  назначен на висша управленска позиция и става първият вътрешен PR специалист на компания.

Резултат с изображение за ivy lee

Айви Лий е известен и с работата си с Джон Д. Рокфелер Младши и неговата компания Standart Oil. Той успява тотално да преобрази публичния образ на петролния магнат от незаинтересован за обществото самотен тиранин до приятен, загрижен работодател и невероятно щедър филантроп.

Според философията на Лий при връзките с обществеността трябва да се използва подходът на „двупосочната улица“, при който PR специалистът помага, от една страна,  мнението на клиентите да бъде чуто и, от друга страна, отправя послания към ключовите публики.  Според него е изключително важно обществеността да познава политиката на компаниите. „Всъщност изведнъж осъзнаваш, че не управляваш частен бизнес, а ръководиш бизнес, в който обществото е поело пълния контрол“, казва Лий.

Мартин Желязков

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Да живееш за друг

"Сега изведнъж видях, че можех да бъда нещо за някого, просто защото бях до него и той бе щастлив, просто защото бяхме заедно. Изговориш...

Радостта от живота се познава чрез скръбта

Днес е най-тъжният петък. Страстната седмица си отива в тишина, каквато подобава на Бог – заради мъките, поруганията и страданията Му. Най-тъжният петък слага край...

Иван Андонов – всяко днес има своето „ВЧЕРА“

„Харесва ми да казвам, че съм роден в тридесетте години на миналия век. Ако някой иска да провери влиянието на звездите върху един човешки...

Джеръм Джеръм: Най-добрата политика е да казваш истината

Джеръм Клапка Джеръм е роден на 2 май през 1859 година. Английският писател е известен главно хумористичните си книги "Трима души на една лодка"...

Блага Димитрова: Страшна сила е събрана в ръцете на любимия мъж

Блага Димитрова е от големите дами на българската литература. Нейната поезия омайва, а прозата ѝ – вдъхновява вярата в любовта. Тя напусна видимя свят...