„Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство. 125 години от рождението на художника“

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Тази вечер, от 18.00 ч. в галерия „Дечко Узунов“ – филиал на Софийската градска художествена галерия, се открива изложбата „Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство. 125 години от рождението на художника“.

Проектът се осъществява в партньорство между СГХГ, Художествена галерия – Казанлък, и Държавна агенция „Архиви“, като включва поредица от изложби, посветени на годишнината на големия български живописец. Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица „Дечко Узунов. Монументално изкуство“. В периода юни–септември 2024 г. посетителите в галерията музей в някогашния дом на твореца на бул. „Драган Цанков“ 24 ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов.

След експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното. До днес са запазени стенописите в две църкви, които Дечко Узунов е изписал с колектив. През 1936 г. заедно с художниците Стефан Иванов, Никола Маринов и Димитър Кандимиров той работи в катедралния храм „Свети Йоан Предтеча“ в град Казанлък. В колектива се включват и Чудомир със съпругата му Мара Чорбаджийска. През 1937 г., заедно с Никола Маринов, Дечко Узунов участва в изписването на храм „Св. Иван Рилски“ в град Перник. Помощник е Александър Поплилов. По-късно, през периода 1981–1983, Узунов участва във възстановяването на някои от витражите в Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, разрушени по времето на Втората световна война (1939–1945). С проектите и реализацията на тези монументални творби публиката сега ще се запознае чрез документални снимки, архивни материали и репродукции.

Филиал „Дечко Узунов“ на Софийска градска художествена галерия притежава в колекцията си редица скици и по-детайлни разработки за религиозни стенописи. Част от тях допълват експозицията като свидетелство за сериозните и целенасочени проучвания, които художникът е правил през годините. Включени са и две живописни платна – „Св. Георги“ (30-те години) и „Автопортрет със светци“ (1983), второто от които е доказателство, че художникът се връща към изобразяването на религиозни образи и в един по-късен етап от дългия си творчески път и в кавалетните произведения.

Снимка: Архангел, ок. 1940, акварел върху хартия, Художествена галерия „Дечко Узунов“

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Елена Рьорих: Пазете се от празните минути

„Любовта - това е мощна сила, чрез която всичко съществува във Вселената. Любовта е сила, която въздейства върху целия свят: всичко, което се прави...

Мари Лафоре – яркото слънце до Ален Делон (видео)

Тя се ражда на 5 октомври 1939 година с името на Лафоре е Майтен Мари Брижит Думеняк. С Ален Делон ги среща режисьорът Рене...

„Мансфийлд Парк” – романът, който Джейн Остин издава анонимно

Когато прeз 1814 г. публикува романа си „Мансфийлд Парк”, Джейн Остин не вижда името си на корицата. Нравите на епохата повеляват да остане анонимна...

„Козият рог“ се разминава на косъм с номинация за „Оскар“

На 05.10.1972 г. се състои премиерата на българския игрален филм "Козият рог". Режисьор е Методи Андонов, а автор на сценария — Николай Хайтов. Автор...

Къща без книги е като стая без прозорци – отбелязваме Международния ден на учителя

На 5 октомври отбелязваме Международния ден на учителя. Благодарение на своите учители опознаваме живота и привикваме на уважение към него. Те са онези, които...