Експозицията ще видим благодарение на FLUCA – Австрийски Културен Павилион, от 21 юни до 18 юли
Антон Стоянов живее и работи в Берлин. Той е учил в Националната Художествена Академия, София, след което продължава своето образование в Universität fur Angewandte Kunst, Виена. През 2007 г. се дипломира в Universität der Künste, Берлин. Артист е на галерия xavierlaboulbenne, Берлин.
Стоянов развива успешна кариера в международен контекст, затова на фона на всичко това е любопитно да се отбележи, че ФОРНОТЕКА е неговата първа самостоятелна изложба в родната му страна.
ФОРНОТЕКА е един проект, създаден специално за FLUCA, работейки конкретно с пространството на контейнера. Художникът го превръща в приказна градина, пищен оазис, зелена точка на картата на града. Сред тази буйна растителност, проблясват още по-фантастични “магически” огледала. Блясъкът и необичайните цветове на огледалната повърхност създават калейдоскопична реалност. От една страна плътните цветни глазури върху стъкло се асоциират с величието на отминали времена и тайните на стъклото, стриктно пазени в ренесансова Венеция. От друга страна тези отразяващи светлината повърхности, поставени в бляскавата кутия на FLUCA, изглеждат като елементи на футуристична капсула. За какво ли е подготвена тя? Да запази късче природа за бъдещето? Или да бъде използвана като експериментална станция 0 там някъде в Космоса?
Изкуството на Стоянов има качествата да създава необикновена визуална среда и в същото време, ненатрапчиво да засяга проблематики, които характеризират съвремието ни. Той е артист, който непрестанно и умело експериментира с материали и технологии. Така е и с неговия “огледален” цикъл от произведения, представен за първи път в галерия xavierlaboulbenne в Берлин през 2018. Тази цикъл е инспириран от специализацията му в работата със стъкло в Glaser-Innung Berlin. Произведенията се определят от динамични композиции, съществуващи в хармонични кръгли формати. Нарисуваното върху огледалната повърхност, рефлектира обкръжаващата среда и по този начин артистът прехвърля границите на живописното изобразително поле и навлиза в полето на инсталацията.
Така е и с инсталацията във FLUCA. Кръглите огледала “плуват” в пространството и благодарение на интеракцията си с отразените силуети на растенията, преминаващите зрители и играещата по тях естествена или изкуствена светлина, успяват да дадат на живописта пространствено и архитектурно присъствие. Концепцията на инсталацията намира своите основи в проблематиката свързана с глобалното затопляне и климатичните промени, околната среда и политизирането на дебата за природата.
ФОРНОТЕКА ни представя и един утопичен поглед към бъдещите урбанистични решения, където оазисите в нашите градове вероятно ще бъдат показвани като рядък вид в специални и изкуствено защитени контейнери.
Текст Борис Костадинов
ARTday.bg