То е със сложна конструкция, но е крехко и уязвимо, допълва артистът
Stelarc е австралийски съвременен артист, трансхуманист с кипърски корени. Той е от тези творци, които не могат да оставят човек безразличен. Много хора гледат на пърформансите и инсталациите му с отвращение, други го смятат за гений, във всеки случай работите му са изключително провокативни. Посветил е артистичните си изследвания на това – да минава отвъд ограниченията на човешкото тяло и изследва телесната материя, съчетавайки медицина, биотехнологии, роботизирани устройства и протези. Експериментира също така с алтернативни анатомични архитектури и екзоскелети. Обикновено използва своето собствено тяло като база за експерименталните си инсталации, като среда и медия за пърформансите си.
Така например с един от по-известните му проекти е Ear on Arm , имплантира ухо в лявата си ръка, което с микрофон и блутут предава в интернет това, което в действителност той чува, така че всеки по света може реално да слуша през неговото трето ухо.
В други пърформанси повдига голото си тяло чрез куки, закачени директно в кожата му и го пуска да се рее над улиците на Ню Йорк, превръщайки по този начин кожата като алтернативен скелет един вид, носещ цялата тежест на тялото.
Създава 6-крак екзоскелет, който се движи по изцяло нови начини, превръщайки го в нещо като роботизиран човеко-паяк или поглъща малко роботче, използвайки тялото си като гостоприемник и по този начин всъщност като среда за инсталацията си.
През 2005 заедно с артиста Нина Селарс прави общ пърформанс, чрез който с подобна на блендер инсталация смесва близо 5 литра биоматериал, извлечен чрез липосукция, създавайки по този начин нещо като „био-боза“ с генетичен материал от двамата.
Stelarc е носител на множество награди за алтернативни експериментални изкуства, включително престижната Ars Electronica. Почетен професор и доктор в редица университети, като дори НАСА проявяват интерес към някои от проектите му.
По думите му тялото на човека е сложна еволюционна архитектура с деликатна химия с определен генетичен и физиологичен репертоар. То не е несъвършено, а по-скоро неадекватно в интеракцията си със света. Технологиите могат да помагат за по-добро справяне със съвременните предизвикателства.
Източник: БНР
ARTday.bg