Борис Луканов: Всеки по някакъв начин търси път към образа, себе си и времето

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

През дългата си кариера в киното и театър той изигра десетки роли

Напусна ни един велик актьор – Борис Луканов, съобщиха от Министерството на културата.

Той оставя безброй талантливи роли в киното, легендарни превъплъщения в театъра, спомена за невероятната му любов към изкуството.

„Играе ми се“, каза Борис Луканов неотдавна. И игра до последните си дни.

Борис Луканов е роден на 15 юни 1936 г. в Ловеч. Първата му роля е на Леополд Шубер в пиесата „Разлом“ на Борис Лавренов. Поставена е от учителя по български език и литература Трифон Хинов. Завършва специалност „актьорско майсторство“ във Висшия институт за театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Стефан Сърчаджиев.


Като д-р Александър Пеев заедно с Васил Михайлов в кадър от „Сами сред вълци”, реж. Зако Хеския

Започва актьорската си кариера в Драматичен театър „Йордан Йовков“ Толбухин. Играе още във Варненски общински театър Варна (1961 – 1982) и Народния театър „Иван Вазов“ от 1982 г. Актьор на свободна практика от 2000 г. във „Варненския театър“ и в София. Член е на Съюза на артистите в България и Съюза на българските филмови дейци. Участва в 48 български игрални филма. Луканов участва в „Легенда за Паисий“, „Мера според мера“, „Борис I“ ,“На всеки километър“ и много други. Участва в испанска и френска продукция, в които партнира на Майкъл Куин и Кристоф Ламбер.


С внучката си Станислава

През 2016 г. той получи „Аскеер“ за цялостно творчество.

През 2019 г. актьорът представи книгата си „Монолози” книга – съдба, в която хронологията на житейските лутания събират парче по парче пъзела на един богат живот. Това е и снимка на едно поколение, което отдаде и отдава живителните си сокове на голямата сцена. Книгата е и философски отпечатък във всеки един от визираните моменти по нейните страници.

Борис Луканов, автор в Свидетелства
Снимка: Стефан Щерев

В книгата Луканов споделя:

„Есента на 2018 – все повече се връщам към спомените си и със страх поглеждам към бъдещето.”

„Ако нямаш настояще, какъв смисъл има историята?”

„Какво ме е подтикнало към театъра – малко сантименталност, малко романтика. Сега, като че ли не съм съвсем сигурен в такова обяснение, но не намирам друга истина.”

„Да започна с моя професор Стефан Сърчаджиев – Сърчо. Много от големите имена в нашия театър са му били ученици. Бе талантлив и обаятелен. Имаше забележителна постановка, по наше време, такава беше „В полите на Витоша”. Сценичните решения идваха при него Свише – някак леко и изведнъж. В Сатиричния театър, чийто основател бе, поиска да се даде допълнителен антракт на една премиера – беше го осенила идея за финал на представлението. Получи се чудесно.”

„Поради приятелството ми с Васил Кисимов имах щастието да бъда много пъти близо до бай Косьо Кисимов, да наблюдавам неговите безкрайни игри, изпълващи всекидневието му и носещи някакъв особен смисъл. Той беше едновременно до нас и същевременно в някакво друго измерение. Стояхме дълги вечери в парка на двореца в Балчик, където обикновено почиваше. Учеше ни как да усещаме звездното небе. Така ни водеше из космоса, че се чувствах някъде там, в безкрая.”

„Имам афинитет към литература и кино, които внушават достоверност. Киното изглежда усети моята слабост към документа и ми предложи поредица от исторически образи.”

„… Смисълът на нашата професия е в търсене на истината. Знам го от времето, когато си позволявах да давам интервюта, от преди тридесет години. Истината, която можем да произнесем от сцената. Има нещо парадоксално, нашата професия е …лъжа. Тя е толкова лъжлива, която официално се натрапва. Но лъжата, която ние излъчваме на сцената – пием уиски, пък то е чай, замъкът отзад е картонен, за тази лъжа хората си плащат, намирам я благодарна. Тази лъжа внушава добри неща. Всъщност изкуството започва от момента на измислицата. Затова има толкова Хамлети, толкова Жулиети, защото всеки по някакъв начин търси път към образа, себе си и времето.“

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Вече не ми се върви по земята…

АКО ИМА ВТОРИ ЖИВОТ От Димитър Пантелеев (26 ноември 1901 г. – 16 април 1993 г.) Трудни - годините, времето - сложно и мълчалив - необхватния свод. Много...

Българската национална филмотека се включва към инициативата „Сезон на класическия филм“

Българската национална филмотека се присъединява за четвърта поредна година към "Сезон на класическия филм" – инициатива на Асоциацията на европейските синематеки (A Season of Classic...

Иновативна коледна елха грейва в Кюстендил

Тази година в центъра на Кюстендил ще грейне елха, която не е нито отрязано дърво, нито изкуствена елха. В събота вечерта ще грейнат лампичките...

Йожен Йонеско: Ние се страхуваме от чистото добро и от чистото зло

Автор е на прочути пиеси, играни по цял свят, в това число и България: „Плешивата певица“ (първата му театрална творба, написана през 1948 г.),...

БАН с положително становище летището в София да носи името на Апостола

Министерството на транспорта и съобщенията подкрепя реализирането на предложения от Българската академия на науките (БАН) проект за именуване на летище София на най-светлата историческа...