Боян Биолчев на 82: Ако нямаш цел, тръгни на път, за да я намериш

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Академик Боян Асенов Биолчев е роден на 11.12.1942 г. в София, където завършва 7-ма гимназия, след което следва полска филология в Ягелонския университет в Краков, Полша (1962-1968), защитавайки магистърска степен при проф. Кажимеж Вика. От 1972 г. преподава сравнително славянско литературознание, история на полската литература, странознание на Полша и други дисциплини в СУ „Св. Климент Охридски“. Защитава докторска дисертация на тема „Драматургията на Станислав Виспянски, енциклопедист на неоромантизма“ (1978). Хабилитира се с книгата „Пътят на едно възраждане. Самобитност и европейски традиции в поезията на полския Ренесанс“ (1982). Става доктор на филологическите науки с труда „Отвъд мита. Адам Бернард Мицкевич – между осанката на народния пророк и Homo ludens“ (1996). Доцент е от 1982 г., професор – от 1996 г. и академик на Световна академия „Платон“ – от 2002 г. Заместник-ректор е на СУ „Св. Климент Охридски“ (1991-1993), ръководител на Катедра по славянски литератури (1992-1995), декан на Факултета по славянски филологии (1995-1999), ректор с два мандата на СУ „Св. Климент Охридски“ (1999-2003 и 2004-2007). От 1998 г. е председател на секция по Сравнително литературознание към Световния съвет на славистите. Член е на борда на директорите на Институт за балкански изследвания в Бостън, САЩ. Главен редактор е на в. „Софийски университет“ (1980-1991), член на редколегията на сп. „Летописи“ (1991-1997) и член на редакционния съвет на в. „Литературен вестник“ (от 1996). Автор е на над 200 научни публикации – студии, статии, предговори, научни съобщения. Автор е на 20-тина белетристични книги – сборници с къси разкази („Пробуждане“, „Зуброва трева“, „Бюро намерени вещи през 2001 г.“, „Внезапна арена“, „Писма от рая“ и „Листа от ада“, „Държавата Урария“, „Усещане за България“, „Сладко нищо“, „Белег“), сборници с новели („Сапфир“, „Холтер-87“, „Мираж под наем“, „Нищо за продан“), романи („Очите плачат различно“, „Сатурнов кръг“, „Амазонката на Варое“), книги за деца („Градината на чичо Блум“ и „Божко Еколожко“). Автор е на филмови сценарии за игрално и документално кино („Войната свършва днес“, „Славянската цивилизация“, „Мъжка история“, „Тайната на дяволското оръжие“, „Вик за помощ“, „Раздяла за трима“, „Племенникът-чужденец“, „Леденият континент“, „Черно на бяло“ и мн. др.). Освен като професор по славянски литератури и ректор на Софийския университет, като писател, който е автор на социално-психологична и политико-сатирична проза, Боян Биолчев е известен и като привърженик на спорта – ски, подводен риболов, футбол…

От първо лице:

„Аз съм от хората, които обичат да се изненадват от самия себе си и когато ми се случи наистина да се изненадам, съм щастлив. Разбира се, ако човек е перманентно щастлив, значи си е съвършен идиот.”

„Това, което започна Софийският университет, е борбата за установяване на критерия що е ум у нас. Дотук беше да ни се смеят и да ни пръскат с кал с широките гуми на автомобилите си полудостойните хора на България.”
„Разликата между нас и страните на гръко-римския свят е, че те имат много дълга гражданска практика. Ние като нация нямаме никаква представа за юридическа структура. Българинът наблюдава правото като пречка за движението напред. И другата разлика. Страшно много прости хора има на Запад, които обаче са приучени от общите традиции да си мълчат и да не се обаждат, където не им е работа. А тук – отваря някой вратата и почва да си говори на неговия пласт. Но никъде няма толкова голяма разлика между високоинтелигентните и нискоинтелигентните, както у нас. Така че високоинтелигентният ни пласт е бил винаги равнопоставен на Европа.”
„Сексуалната ориентация е лично право. Нямам против ориентацията на никого. Все пак, ако е позволено в Европейския съюз, нека се размножаваме хетеросексуално.”

„Това са двете основни качества на спорта. Тръгваш с намерението да си пръв, а след това се научаваш да понасяш загубата.”

„Аз отначало бях много раним. И понеже съм възпитан в семейството ми да търся вината винаги в себе си, даже имах и комплекси от агресивното поведение на някои хора към мен. С годините разбрах, че се дразнят не на това, което съм, а на това, което правя. Яд ги е, че върша нещо и има резултати. Аз самият изпитвам удовлетворение и радост, когато видя, че някой човек може. Мигновено се респектирам от дарбата.”

„Ако нямаш цел, тръгни на път, за да я намериш. Не целта е важна, а пътят сам за себе си. Човекът е така устроен, че непрекъснато трябва да надниква в други пространства – и в реалния видим свят, и вътре в душата си. Ако нямаш следваща цел, смисълът на предишната се занулява.”

„Влагай средства и национална енергия в наука и ще имаш плод от високоинтелигентната част на населението. Или прави революции и ползвай ниския мозък. Това са двата варианта. Колкото по-бързо българският ум получи приоритетите да направлява, не да ръководи, да направлява, толкова по-добре.”

„Много съм получил от спорта, който ме е обдарил и с умението да губя.”

„Науката се прави не от революционери, а от хора, които са се събудили случайно с гениална мисъл в главата. Само средният мозък измисля революции. Защото не може да се вдене с нищо свое, а да разруши направеното и да каже, че оттук нататък започва светът. От революциите остава само кръв на паважа и – както са се изразили във Франция – писоари.”

„Ние сме завистливи. Завистта е деструктивна и произтича от мисълта на българския простак, че той има равни права на говорене с умния. И винаги го надвиква, понеже крещи, а умният говори тихо. И се наслагва крясък върху крясък, та няма акустика за интелектуалното ехо. Но това не сваля реалното достояние на българския ум. Крясъкът на простака съвсем за кратко може да заглуши дългосрочното ехо на ума. Това не е нещо ново. Това си е национален характер и може би съдба.”
„Като гледам издадените си книги, с тези червени корици, ми приличат на тухли, като тухли от стената на живота.“
Талантът е тъжна работа. Най-трудното за писателя е да намери онези звънки мълчания, които придават акустика на малкото думи.
Писането е като изповед и не можеш да търсиш герои за изповедта. Изкуството е това, което се е случило на този, който може да го забележи.
…животът се превръща в разказ, без сам да го желае, а разказът се стреми да замести живота без всякакъв успех, въпреки огромната си амбиция.
„Творческият акт е една красива деформация на съзнанието. Нормалният човек възприема мига, а писателят го задържа във времето.
ARTDAY.BG
spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

До времето на умората – откъс от „Голямата скука“ на Богомил Райнов

„Тая проклета жажда: да се замени познатото с нещо неизпитано, а сетне и то, понеже е вече изпитано, да се захвърли заради нещо съвсем ново…...

Джулиан Барнс: Това, от което не можеш да избягаш, са спомените

Джулиан Патрик Барнс е определян като един от "златната тройка" на съвременната британска проза, заедно с Мартин Еймис и Иън Макюън. Писателят се ражда...

Инстинктът за живот е по-силен от неговия смисъл ~ Ивайло Петров

Ивайло Петров се нарежда сред най-значителните български писатели. Идва на белия свят на 19 януари през 1923 г. в село Бдинци, Област Добрич, с...

Шарл дьо Монтескьо: Надутостта е щитът на глупците

Често, когато се коментират формите на властта и нейното „консумиране”, политолозите цитират светлите умове на миналото. А един от най-великите сред тях безспорно е...

Винаги ще бъда там за теб и винаги ще те обичам! ~ Алън Милн

лън Александър Милн се ражда на днешния ден, 18 януари, през 1882 година. Той е английски писател, известен с книгите си за говорещото плюшено...