„Мечтата ми е никога да не стана нормална“, казваше голямата Стоянка Мутафова

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Стояна-Мария Константинова Мутафова е една от най-обичаните и талантливи български актриси. Истинското име на актрисата е объркано в един театрален афиш и оттогава става позната като Стоянка.

Точно при завършването си, се ориентира към актьорското майсторство. Разбирайки къде иска да учи, баща ѝ пише писмо до директора на трупата с искане дъщеря му да не бъде приета, тъй като винаги е искал Стоянка да се занимава с археология. Нещата обаче се развиват в полза на актрисата.

Едва на 23-годишна възраст, през 46-та година, се жени за един от преподавателите си – чешкият режисьор Роберт Роснер, с него отиват да живеят във Виена за кратко, а после заради работата на Роснер се преселват в Прага. Там Мутафова завършва второ висше образование към театралния отдел на Пражката консерватория.

Докато е в Прага се запознава и с втория си съпруг – Леонид Грубешлиев, от кого е и единственото дете на актрисата, дъщеря ѝ Мария Грубешлиева – Муки. След това се връща в България, като от 49-та до 56-та година радва публиката с таланта си в Народния театър “Ив. Вазов” .

Точно през този период се среща с любовта на живота си – актьорът Нейчо Попов. Тя е един от основателите на Държавния сатиричен театър “Ал. Константинов”, заедно с легендите Калоянчев, Татяна Лолова и Парцалев. Където пък работи от 56-та чак до 1991 г.

През 2001 г. получава наградата “Паисий Хилендарски”, година по-късно, през 2002 г. орден “Стара планина”, I степен за приноса ѝ към българскиото театрално изкуство.

В началото на 2009-а заедно с Георги Калоянчев стават първите актьори, сдобили се със своя звезда на българската Алея на славата, а през 2015 г., на 93 годишна възраст, Стоянка влиза в Книгата за рекордите на „Гинес“ като най-възрастната активна театрална актриса.

„Мечтата ми е никога да не стана нормална“, казваше тя. Актрисата определяше себе си като „доста хаотична“ и „хулиганката на българския театър“.

За себе си тя споделя: „С мен не се живее лесно. Затова пък никога не е скучно“.

Отвращаваше се от напудрената доброта. Странеше от “вкаменелостите” – в личния живот и в професията и от всичко с етикет “обикновено”.

Винаги е желала да играе по-възрастни жени, за да „човърка“ въображението. По-интересни са ѝ ролите, които се намират на границата между трагичното и комедийното.

Макар и да е една от най-добрите комедийни актриси, признаваше, че не е по усмивките. „Аз винаги съм малко намусена, а когато не съм намусена съм опасно весела. А пък като съм весела, ставам опасна – до лудост стигам“.

Отнасяше се с ненавист към лицемерите.

Наричаха я „стихийното бедствие“, други „лудетината“, а за трети беше просто „диагнозата Мутафова“. Всички обаче са единодушни, че актрисата винаги е била свободна и е внушавала същото състояние на духа и на околните.

Тя е вписана в рекордите на Гинес като „най-възрастната играеща актриса в света“.

ARTday.bg

Следвайте ни във Фейсбук на https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Моя любов

МОЯ ЛЮБОВ Заради очите ти си струва да отмина всяка лоша дума с мълчание, моя любов. Заради косите ти си струва са заспивам сам и да сънувам узряла ръж, моя...

Оригиналът на Панагюрското златно съкровище се завръща за месец в Панагюрище

От 9 август до 10 септември всички жители и гости на град Панагюрище отново ще могат давидят оригинала на Панагюрското златно съкровище, съобщиха от...

Бърнард Шоу: Опасно е да си искрен, освен ако не си и глупав

Джордж Бърнард Шоу е британски драматург, писател, пътешественик, есеист и театрален критик, носител на Нобелова награда за литература (1925). Ирландец по своя произход, той...

Единственото място, където оптимизмът процъфтява, е лудницата!

Най-удивителното е какви умни мисли изказват хората, когато говорят за глупостта на другите. Че това е така, се убеждаваме от Боб Фенстър и неговата...

Краят на невинността

"Cветът се променяше, невинността си бе отишла, добродетелите също. Върху ръждясващия свят бе плъзнала тревога: какво ли не бе изгубено - и добрите обноски,...