Какво не знаем за феномена, който се превърна в неизменна част от нашето ежедневие
Всички сме ги виждали – ярки, лесно забелязващи се, запомнящи се. Ще прозвучи много изтъркано, но рекламата е навсякъде около нас – билбордове, Интернет, списания, вестници, електронни медии, мобилни телефони и още къде ли не.
Какво, обаче, не знаем за нейната магия? Ето най-любопитните факти за феномена в САЩ:
1. Кубчетата лед в рекламите най-често се правят от акрилен материал, а след това се добавя вода – това се прави с цел да изглеждат наистина студени и мокри. Балончетата в пяната в повечето случаи се правят от прах за пране.
2. Американските фармацевтични компании имат двойно по-голям бюджет за реклама, отколкото за нови изследвания.
3. През 1955 г. за първи път се появи рекламата на цигарите Marllboro. Най-голяма популярност придоби образът на каубоя. Трима от актьорите, участвали в снимките, са починали от рак на белите дробове.
4. Всяка година по света се харчат повече от 500 милиарда долара за реклама.
5. Всеки средностатистически жител на САЩ към 65-тата си годишнина е изгледал от начало до край около 2 милиона рекламни клипа.
6. Първият билборд е бил построен в САЩ през 1900 г. Още същата година е започнал бумът с масовото издигане на нови билбордове, като това продължава и до ден днешен.
7. Около 15 милиарда долара годишно отиват само в САЩ за детски реклами.
8. За първата реклама с участие на хомосексуалисти се счита рекламата на IKEA, в която гей-двойка мъже заедно избират диван.
9. Много голяма част от рекламираните часовници показват 10:10 часа, тъй като по-този начин се получава нещо като усмивка, способстваща за позитивно възприятие на рекламата.
10. Американската асоциация на психолозите е направила проучване сред децата и е установила, че почти всички деца възприемат рекламата буквално и не могат да направят трезва преценка.
11. Fast-Food компаниите харчат средно $1.6 милиарда годишно за реклама.
12. Средностатистическото американско дете всяка година гледа около 40 000 реклами на ден, което прави около 100 на ден.
13. За първата платена обява се счита публикуваното писмо във вестника Boston News, където се съобщава за продажба на голям имот.
14. През 2008 г. политическата реклама се сдоби с нов рекорд – $2.6 милиарда за реклама на основните претенденти за глава на нацията в САЩ. За предизборната си кампания Обама е похарчил $70 милиона, а за основните избори – $240 милиона. Съперника му МакКейн, съответно $10 милиона и $126 милиона.
15. Една много голяма част от рекламата е „емоционалният ефект“. Това е психологическо въздействие върху бъдещия купувач, при което рекламирания продукт често е комбинация с „нещо“, предизвикващо положителна емоция при зрителя. Така например повечето реклами на прахове за пране са до цветя или деца, като тези кадри се повтарят по няколко пъти. Това на подсъзнателно ниво се поражда положителна асоциация при човека, когато види въпросния продукт другаде.
16. „Life“ е първото списание, където приходите от реклама са минали $100 милиона.
17. Още през 1938 г. радиото спечели надпреварата по приходи, изпреварвайки списанията и вестниците.
18. Interpublic, WPP, и Omnicom Group са трите най-големи рекламни компании в световен мащаб.
19. Има някои реклами, които се наричат „вирусни“. Това са най-често реклами, разпространявани в онлайн формат. Такава например е рекламата „Evolution of Love“ на Dove, която само за една нощ се превърна във вирусна сензация, накарала повече от 1 милион души да гледат рекламата в Youtube.
20. Преди да се появи печатната преса, стоките са били рекламирани с глас.
На заглавната снимка – Бродуей, Ню Йорк
ARTday.bg