Да простиш – не значи да забравиш ~ Сара Бернар

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

еукротима жизнена енергия и изумителна воля. Тези две качества, притежавани от френската драматична актриса от еврейски произход Сара Бернар, й осигуряват място в историята като „Божествената Сара” и предвестник на холивудските жени-икони.

Бернар е родена на 22 октомври през 1844 година. Тя е пленителна. Очите й са големи, сини, ясни и лъчисти, косата – буйна и червеникава. На сцената е пъстроцветна и ярка, а в живота – винаги облечена в бял атлаз, коприна или дантела и пристегната с прочутите си златни колани. Играе в повече от 170 пиеси. Когато я вижда като дона Сола в „Ернани“, Виктор Юго й подарява диамант, който после тя винаги носи на шията си. „Аз съм във Вашите крака“, пише й той.

Оскар Уайлд създава своята „Саломе“ първо на френски език специално за нея, а Джакомо Пучини композира операта „Тоска“, след като я гледа в коронната ѝ роля в едноименната пиеса от Викториен Сарду. Едисон записва златния ѝ глас с току-що изобретения от него фонограф. Тя първа от големите театрални актриси се снима в киното. Сара Бернар е и първата жена, дръзнала да играе мъжки персонажи в театъра.

„Никога няма да се спра… за да не умра“, казвала Сара Бернар, когато била вече стара, с протеза, с атаки на треска, с болни бъбреци и главоболие. На възглавницата, върху която някога се разпилявали буйните й коси, било избродирано: „Все пак!“

Опърничавата Сара още като дете дразнела своята майка, затова била изпратена в католически манастир. Още повече, че тя била едно от 6-те деца на пътуващото еврейско семейство. Когато се завърнала в Париж, в свитата на Сара имало 4 кози с 4 козлета, куче, коте, кафез с птички и една костенурка. Страстта й към животните остава до края на живота й, а се говори, че притежавала дори леопард, лъв и мечка.

Нейната сценична кариера започва през 1862 г. като студентка в „Комеди Франсез“, най-престижния френски театър по онова време. Преди това тя отказва да се омъжи за избрания от майка й кандидат и става куртизанка. През 70-те години на XIX век вече е известна по сцените на Европа и има репутация на сериозна драматична актриса.

Толкова е популярна, че в най-големите студове в Русия хората се редят на опашки по цяла нощ за билети за представленията й. В Америка екзалтирана почитателка разрязва ръката си, за да използва кръвта за мастило, с което Сара да й даде автограф. Почти всеки ден великата Бернар получава по 16 кошници с цветя.

Домът й е притегален център за знаменитости: Емил Зола, Луи Пастьор, Шарл Гуно, Оскар Уайлд, Клемансо и още много други. От любовната си връзка с принц Анри Сара има единственото си дете – Морис Бернар. През 1882 година тя се жени за дипломата от гръцки произход Аристидес Дамала, в Лондон, но техният брак пропада и двамата се развеждат само след няколко месеца. Това е нейният единствен брак.

Когато е на 78 години, Сара се снима във филма „Гледачката“ в собствения си дом. Въпреки огромното й желание да завърши проекта, тя припада от изтощение и не успява. Един много силен дух в едно немощно вече тяло отбелязва последната си роля. Сара умира от уремия на 26 март 1923 г. На погребението ѝ идват толкова хора, че успяват да парализират движението в Париж. Погребана е в „Пер Лашез“.

Резултат с изображение за Sarah Bernhardt

 Представяме ви избрани цитати от Сара Бернар:

„Легендата винаги взема връх над историята.”

„Обичам да давам съвети, но не обичам да ги получавам.”

„Да простиш – не значи да забравиш.”

„За смъртното наказание: Никой и никога не трябва да прави непоправими неща!”

„Славата доведе до ярост моите врагове и досади на моите приятели.”

„Публиката предпочита да вярва по-скоро на лоши, отколкото на добри слухове.”

„Велик е този артист, който кара зрителите да забравят за детайлите.”

„Всичко, ставащо с нас, противоречи на логиката и на мъдрото предвиждане.”

„Гостоприемството – качество, което е запазено от първобитната простота и античното величие.”

„Събрани заедно, хората – добри, интелигентни и състрадателни – стават по-лоши. Отсъствието на чувство за лична отговорност предизвиква лоши инстинкти. Страхът от подигравките им пречи на добротата.”

„Ако публиката днес капризничи, аз ще умра още във второ действие.“ – Сара Бернар преди представление на „Дамата с камелиите”.

Борис Белев

ARTday.bg   

 

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Лазаровден – един от най-хубавите народни обичаи

Лазаровден е един от най-хубавите народни обичаи. На този ден църквата чества възкръсването на Лазар. Според Библията действията на Исус около гроба на мъртвия...

Хоризонтът в стихотворение на Станка Пенчева

ХОРИЗОНТ От Станка Пенчева Отиват си от нас децата ни, отиват към пясъка на своите миражи, към лабиринтите на свойте минотаври, към своите помийни ями, триумфални арки, тресавища, каменоломни, звездопади... Отиват си от нас....

Книга за Красимира Колдамова излиза в Световния ден на балета

Книга за примата на българския балет и изтъкнат балетен педагог Красимира Колдамова излиза в Международния ден на балета 29 април. „Балерината Колдамова“ с автор...

8 думи, „изобретени“ от Уилям Шекспир

Шекспир е навярно най-известният писател, който някога е творил на тази земя – и определено най-играният по световните сцени. Той е роден в Статфорд,...

Анита Лус: Паметта е по-трудна за изтриване от мастилото

Знаменитата писателка, драматург и продуцент се ражда на днешния ден, 26 април, през 1889 година. Световна слава добива с романа си „Джентълмените предпочитат блондинки“....