Завръщане в незабравата: Георги Евстатиев

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

В продължение на десетилетия художникът е обречен на неизвестност

Неговото име тъне в забрава вече осем десетилетия. Историци и литератори често използват неговите портрети на генерал Бояджиев и Иван Вазов, изпускайки името на автора – Георги Евстатиев. Близостта му с царското семейство, както и множеството поръчки за официални портрети, отиващи в домовете на българските първенци в началото на миналия век, го обричат на временна слава и неизвестност.

Георги Евстатиев е роден на 15 април 1875 година в Стара Загора. През 1891 год. заминава за Италия. Постъпва във Флорентинската художествена академия, която завършва с отличие и златен медал през 1894 г. През 1894-1898 година учи живопис в Римската художествена академия. В последните две години на века е специализант в художествените академии на Париж и Мюнхен. Привличат го старите майстори и модния по онова време салонен портрет. През 1900 год. се завръща в България. Назначен е за преподавател по рисуване в Стара Загора. Тук създава серия живописни пейзажи от околностите на родния град и долината на Тунджа, портрети на свои близки и колеги. Характерен за тези първи години на творчеството му е един голям по размери пейзаж от Туловската кория. В него той търси своето място между холандската живопис от 17 век и френските пейзажисти пленеристи от средата на 19 век.

Резултат с изображение за георги евстатиев портрет евдокия
Портрет на Фердинанд, 1909 г.

През 1905 год. заминава за София, където се установява постоянно. Назначен е за учител в Първа софийска мъжка гимназия. Противно на всички очаквания Евстатиев оставя на заден план пристрастието си към живописта и започва усърдни занимания в областта на политическата карикатура и шаржа. Основната тема са Фердинанд и правителството. Вестник “Вечерна поща” ги отпечатва на своите страници между 1905 и 1907 година. През следващите години насочва вниманието си към официалния портрет и слага началото на галерия от представителни изображения на видни политици, банкери, военни, интелектуалци и известни дами. Популярност му носят трите портрета на царица Елеонора от 1908г., портретът на Фердинанд /1909/ и този на неговата съпруга – Евдокия Евстатиева. Определящи за бъдещото му развитие се оказват други две творби. Първата е “Портрет на Султана Рачо Петрова” – считан за един от най-впечатляващите салонни портрети в българското изкуство от първите десетилетия на века. Втората е “Портрет на Шукри паша” – пленения защитник на Одринската крепост. Двете, рисувани съответно през 1912 и 1913 год., предопределят интереса към салонния дамски портрет и към тържествените изображения на военни и пълководци. Паралелно с тези, повече идеализирани и театрални, отколкото психологически проникновени платна, Евстатиев се увлича и по символизма. Създава няколко картини по мотиви от българските митове и легенди, но интересът му към тях бързо отминава.

Избухва Първата световна война и Георги Евстатиев е мобилизиран. Както мнозина негови колеги, служи като военен художник. През този период рисува десетки пейзажи, композиции и портрети, които поради ескизния им характер остават почти неизвестни. В същото време портретите, които създава на генералите Вазов и Бояджиев, предизвикват изключителен интерес. Очевидно е, че драматичните теми около войната не привличат художника, а нейните герои. Той предпочита представителните поръчки за портрети, а и след заминаването на Никола Михайлов за Западна Европа и Америка се налага като най-предпочитания майстор на творби, увековечаващи височайши личности и първите дами на София. Рисува ги бързо и ефектно. Позите са тържествено преднамерени и скучни. Разточителството от тежки завеси или романтични пейзажни фонове показва рутина, но заедно с това и спад на творческото преживяване, а оттам и на въздействието. Сред десетките портрети, които създава през второто десетилетие на века, най-одухотворени са тези на Рада Тодорова (дъщерята на Найден Геров), нарисуван през 1916 г., на художника Гошка Дацов (1917) и два портрета на Иван Вазов /1916, 1919/. Съзнавайки, че еднообразието на многото такива поръчки и липсата на творчески предизвикателства в тях го съсипват, Георги Евстатиев прави чести опити да се върне към предишните си изживявания в пейзажа, но те са се размили във времето. Обръща се към битовия жанр, но картините му, външно красиви, са загубили своята естественост и живот. Няколко пасторални идилии от 1918 – 20 год. възбуждат духа на официалната критика, но други по-същностни творчески процеси вълнуват художествената общност в страната. Той не ще схване с какво толкова творчеството на художници като Иван Милев, Иван Пенков, Николай Райнов или пък Владимир Димитров – Майстора предизвикват интереса на младите художници и публиката. Последното значимо произведение, което Евстатиев създава, е известният портрет на Иван Вазов. Годината е 1921-ва.

На 5 ноември 1923 година Георги Евстатиев умира. Той е едва на 48 години. През следващата година му уреждат голяма посмъртна изложба. Споменът за Георги Евстатиев започва бързо да избледнява. Следващата изложба бе след близо осемдесет години в Стара Загора. При подготовката й неговата племенница Ружа Евстатиева подари на родния му град три от важните за изкуството му творби. Произведения от художника притежават Националната художествена галерия, СГХГ, БНБ, Националният военно-исторически музей, къща-музей “Иван Вазов”, художествените галерии на Стара Загора, Пловдив и няколко частни колекции.

Източник: artgallerystz.com

ARTday.bg

Следвайте ни във Фейсбук на https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Другата аз

ОГЛЕДАЛО Аз съм сребърна и точна. Без предубеждения. Това, което виждаш, поглъщам го веднага. В чистия му вид – без примес от любов или омраза. Не съм жестока,...

Стивън Бруст: Провалът води до зрялост, зрелостта води до успех

Стивън Бруст  е американски писател, но във вените му тече унгарска кръв. Известен е най-вече с романите си за наемния убиец Владимир (или както...

Нежната сладка реч е израз на истинска любов ~ Сай Баба

„Съществува само една религия, религията на любовта. Същестува само един език – езикът на сърцето. Съществува само една раса – расата на човечеството. Съществува...

Приключението не е извън човека, то е вътре в него ~ Джордж Елиът

Викторианската епоха нямаше да е същата без Джордж Елиът (Мери Ан Евънс). Английската писателка идва на белия свят на днешния ден, 22 ноември, през...

Владо Карамазов ще бъде Стенли Ковалски от „Трамвай Желание“

Топактьорът на свободна практика Владимир Карамазов е поканен да изиграе култовата роля на Стенли Ковалски в шедьовъра на Тенеси Уилямс „Трамвай Желание“, който режисьорът...