Това е място, на което не ти остава друго, освен да се влюбиш
Една от най-красивите гледки в Съединенити американси щати е изгледът към моста „Голдън гейт“ в Сан Франциско. Според данни на Американския институт по архитектура от 1999 година, съоръжението е сред 5-те най-красиви архитектурни забележителности на Съединените щати. Строежът му започва на днешния ден, 5 януари, през 1933 година и завършва четири години по-късно. Той е най-дългият висящ мост за своето време. В следващите десетилетия са построени 8 моста, които надминават дължината на „Голдън гейт“ само с няколко педи.
Мостът се разгръща над пролива „Голдън гейт“ и разделя Тихия океан от залива „Сан Франциско“. Продължава да бъде носител на „сребърния медал”, тъй като и до днес е вторият по дължина висящ мост в САЩ. Неговата изключително важна функция е да свързва града Сан Франциско с окръг Мерин. Безспорно се е утвърдил като международно признат символ не само на прекрасния град, но и на щата Калифорния.
Освен своята важна инфраструктурна роля, мостът е известен и с прекрасния си дизайн и величествени размери. Подпорните му кули на са високи около 750 фута, а самият мост е дълъг над два километра. Именно поради тази причина „Голдън гейт“ е считан за най-фотографирания мост в световен мащаб. Ежедневно хиляди пешеходци се наслаждават на романтична разходка над океанската шир. Ако сте решили да преминете разстоянието между двата края на мостта, бъдете сигурни, че това ще е една от най-увлекателните и носещи адреналин разходки. Освен приказната гледка към океана, можете да се насладите и на чудесни панорамни гледки към доста от забележителностите и сградите в град Сан Франциско.
„Голдън гейт“ струва около $1.2 млрд. в днешни цени, но истинското предизвикателство е било инженерно, а не финансово. Идеята се ражда в „лудешкото“ десетилетие на 20-те години, но когато правят първата копка, страната вече е пропаднала в дълбока икономическа депресия и милиони хора отчаяно търсят работа.
„Започнат сред хиляди надежди и страхове, прокълнат от хиляди враждебни гримаси“ – така главният инженер Джоузеф Строс описва моста в стихотворението, което написал по повод завършването му през 1937 г. Той умира само година след това.
Дори около грабващият окото тъмно оранжев цвят имало разправии. Съвсем случайно той се запазва до днес и става една от отличителните черти на „Голдън гейт“. Всъщност това е основната боя, която се полага, докато дизайнерите решат са какво да го боядисат. Стоманените части се изработвали в Пенсилвания и се доставяли с кораби през Панамския канал. За защита при плаването ги обработвали с тази боя. Военните настоявали да е черен с ярки жълти ивици, за да се вижда в трудния за корабоплаване залив с гъсти мъгли, напористи ветрове и силни океански течения. В крайна сметка било решено, че мостът и така си е добре, а цветът му върши работата, която искат военните. Така че си остава оранжево-червеното, известно като International Orange.
Въпреки че мостът е изкушение за много самоубийци, той остава романтична емблема на Сан Франциско и винаги ще бъде мястото, към което отправят взор двойки влюбени, докато се наслаждават един на друг в красивите кътчета на залива.
Димитър Янков
АRTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/