Коронавирусът повиши рязко шансовете стрийминг гигантът да се окичи със златни статуетки
Netflix прекара последните няколко години в почти сизифовски усилия да спечели академично признание за своите филми. Сега, в годината, когато пандемията затвори киносалоните, стрийминг платформата влиза в сезона на наградите с няколко амбициозни заглавия и по-големи шансове от всякога, съобщава Си Ен Ен.
Филмите се произвеждат значително по-рано, така че „Нетфликс“ – както и останалата част от филмовите компании – няма как да са предвидили този сценарий. Но с широкото разпространение по стрийм заглавията ѝ всъщност имат огромното предимството да бъдат гледани и забелязвани, като междувременно пандемията неутрализира всякакви предишни стигми, свързани с гледането на филми у дома. А пък от друга страна, повечето очаквани претенденти, предвидени за разпространение на голям екран, бяха отложени за 2021 г. и така конкуренцията става значинелно много.
След средата на ноември стрийминг гигантът преминава в „оскаров“ режим с парад на филми, предназначени да впечатлят членовете на Академията за филмови изкуства и науки – групата, която стои зад най-престижните награди, както и най-взискателната аудитория. Специалистите вече говорят, че „Нетфликс“ може да претендира най-малко за три номинации в категорията „най-добър филм“.
Най-престижните предложения включват „Mank“ с Гари Олдман (спечелил наскоро „Оскар“ за ролята на Чърчил в „Най-мрачният час“) като сценариста на „Гражданинът Кейн“ Херман Манкевич, на режисьора любимец на критиката Дейвид Финчър; Midnight Sky („Среднощно небе“), постапокалиптична драма за астронавти, завръщащи се на Земята сред катастрофа, с Джордж Клуни като режисьор и актьор; и „Hillbilly Elegy“ адаптация по бестселъра на Дж. Д. Ванс с Ейми Адамс и Глен Клоуз.
В списъка могат да влязат и два филма по театрални постановки: „Ma Rainey’s Black Bottom“ на режисьора Джордж К. Улф по пиесата на Огъст Уилсън, с Вайола Дейвис и починалия наскоро Чадуик Боузман, звезда от „Черната пантера“ ; и „The Prom“ („Балът“), адаптация на бродуейския мюзикъл с Мерил Стрийп, носителка на рекордните 21 номинации за „Оскар“ и три статуетки.
След тях идват ”Процесът срещу Чикаго 7“ с няколко звездни имена сред актьорите, режисиран от майстора на сценариите Арън Соркин, и „Da 5 Bloods“ на Спайк Лий.
Някои по-малки проекти също могат да предизвикат внимание в специфични категории, като „Животът пред теб“ с легендарната София Лорен, режисиран от сина ѝ син Едуардо Понти.
„Нетфликс“ очевидно направи пробив на наградите „Оскар“ през последните години, спечелвайки номинации за най-добър филм за „Рома“ през 2019 г., а през януари тази години – с „Ирландеца“, „Брачна история“ и още няколко филма. Но превръщането на номинациите в статуетки се оказа по-трудно, отчасти поради някои гласове в киноиндустрията – като например Стивън Спилбърг, които все още виждат разликата между гледането у дома и изживяването в киносалон и настояват да се запази последното. Което става все по-трудно в днешните епидемични времена.
През 2020-а коронавирусът на практика до голяма степен блокира тези настроения и Академията обяви, че ще допусне до състезанието филмите, качени директно в стрийминг платформата – като еднократно изключение, без да се изисква да са прожектирани в киносалони.
„Оскари“-ите преразгледаха и графика си, като вместо през февруари, церемонията ще се състои на 25 април 2021 г. (И тогава може би Оскарите ще превключат в Нетфликсов режим.) С наближаването на края на годината вероятността кината бъдат отворени масово, преди квалификационният прозорец да се затвори, изглежда все по-малка. Какъв ще бъде светът на киното през 2021 г. и до каква степен ще има завръщане в киносалоните предстои да разберем. Краткосрочната реалност е, че Нетфликс изглежда в печеливша позиция, доколкото всички останали са принудени да играят по нейните правила.
Заглавна снимка: Кадър от „Mank“
ARTday.bg