Двадесет картини на българския художник излагат в БКИ
Сто години след като напуска Рим, художникът Иван Милев се „завръща“ в Града на седемте хълма, но със своята „Ахинора“. Известната му картина ще гостува в галерия „България“ в италианската столица в експозиция, която се открива на 17 март 2022 г.
Двадесетте картини на Иван Милев от фонда на Казанлъшката галерия вече са подредени в галерия „България“ на Българския културен институт, която се намира в най-артистичната част от историческия център на Рим.
Експозицията се открива утре, 17 март, от 18:30 часа, съобщи специално за БТА по телефона д-р Пламен Петров, директор на казанлъшката галерия. Той е в Рим заедно със своята колежка Албена Димитрова и реставраторката Кристина Белева.
„Ахинора“
Всяка картина е в нова рамка и музейно стъкло, каза д-р Пламен Петров. Уникалната експозиция, създадена по повод 125 годни от рождението на художника, се финансира от Община Казанлък.
В първата задграничната изложба с творби на маестрото, определян за един от основателите на българския сецесион, е включена и най-прочутата му творба „Ахинора“, която за първи път ще бъде показана извън България.
Съвсем близо, в Музея на Рим, в Палацо Браски, от няколко месеца е изложбата „Климт. Сецесионът и Италия“, която е открита на 27 октомври. Експозицията проследява всички етапи от живота и творчеството на Климт, ролята му на съосновател на Виенския сецесион и неговите пътувания в Италия.
„Иван Милев е художник с уникален световен контекст в България, в неговото творчество откриваме елементи на сецесиона, но с български мотиви и начин на мислене“ ,коментира пред БТА д-р Пламен Петров. Като изкуствовед той също поддържа тезата, че българският художник е повлиян от Климт и е близък с него по стил.
Казанлъшкият майстор на четката е с 35 години по-млад от виенчанина и най-вероятно е запленен от модерния по онова време сецесион.
Ценителите на изкуството имат възможност за сравнение, изложбата на Иван Милев остава в Рим до 28 април, а на Климт – до 27 март. Биха могли да търсят прилики и разлики в женските потрети на двамата художници, които налагат в началото на XX век стилът ар нуво, единият – в австрийската столица, а другият – в столицата на розите на Балканите, в България. Интересен общ контекст е, че портретите са поръчани от богаташи, а художниците са открили в тях нови вдъхновения.
Премиерата на изложбата на Иван Милев в културната програма на Рим тази седмица присъства заедно с информацията за експозицията, освен на Климт, и на Караваджо.
ARTday.bg