Уникална ажурна бронзова апликация, върху която след прецизната намеса на реставраторите се е появила цяла евангелска сцена, беше намерена от археолозите на Перперикон, съобщи ръководителят на проучванията в свещения скален град проф. Николай Овчаров. В разгара на най-мащабната кампания в 25-годишната им история, в петия месец на интензивни разкопки, там работят близо 70 души, а към края на следващата седмица ще бъдат отчетени резултатите от сезона. Сред тях са откритите олтари за кървави жертвоприношения и цял квартал от средновековния град, а за останалите ще бъде съобщено на заключителната пресконференция на 13 ноември, повдигна завесата Овчаров.
Върху обявената апликация – изящен образец на средновековното приложно изкуство, отчетливо се виждат фигурите на Света Богородица вдясно, свети Йосиф – бащата на Христос, вляво, и самото бебе Исус, изобразено схематично между двамата. Веднага се забелязват подробности, които позволяват на специалистите да датират сцената в XIII-XIV век и да я отнесат към западното средновековно изкуство. За разлика от византийското, още в романския период на средновековното изкуство на Западна Европа от двете страни на яслата във Витлеемската пещера се изобразяват земните родители на Христос – Мария, почиваща си след раждането, и вляво – св. Йосиф, пояснява Николай Овчаров. И двамата сочат към бебето Исус, а жестовете им напомнят за жертвоприношение.
Сама по себе си тази находка е изключително интересна, защото свидетелства за навлизането на много западни феодални обичаи през XIII-XIV век в България, коментира историкът. Българското болярство възприема редица западни моди като носенето на рицарски колани и наметала, дори и хералдически гербове с изображения на лъвове, грифони и т. н. Откритата апликация е поредно доказателство за тези процеси, отбелязва проф. Овчаров. Според него тя най-вероятно е изработена в западни или средноевропейски ателиета като тези в Дубровник и Венеция.
ARTDAY.BG