Милиардерът си отиде на 91-годишна възраст
Ингвар Кампрад е роден на 30 март 1926 година в Смаланд в семейство на наследници на немски емигранти. Родителите му идват в Швеция, за да търсят по-добър живот. И Ингвар израства във фермата Елмтарюд в селцето и Агюнард. От първите букви на своето име, на чифлика и населеното място по-късно Ингвар ще създаде името на една от най-големите в света мебелни компании – ИКЕА.
Още на пет години Ингвар проявява интерес към бизнеса като започва да продава кибрит, който купува на едро от Стокхолм. После го разнася с колелото си и го продава на ниски цени, но все пак успява да трупа известна печалба. По-късно разнообразява „асортимента” с риба, коледни играчки, семена и писалки.
Историята на известната верига магазини за домашно обзавеждане започва, когато Ингвар е едва 17-годишен. Тогава баща му му дава пари, с които да продължи своето образование, но младежът решава, че няма да учи повече и ще стартира свой бизнес. Във фермата Елмтарюд опакова поръчаните стоки, кара ги с фургон за мляко до гарата, откъдето те потеглят към клиентите. Скоро младият Кампрад забелязва, че неговите конкуренти са включили и мебели в своите предложения. Ингвар се обръща към малка фабрика близо до дома му и не след дълго предлага първото си кресло, наречено „Рут”. Фирмата му вече носи името ИКЕА. С него Ингвар пуска първите си реклами в местния вестник. Започва да издава и брошурата „Новости от ИКЕА, която се разпространява с бюлетина на съюза на фермерите от района. През 1951 година е публикуван първият каталог на компанията ИКЕА, практика, която продължава и днес.
През тези начални години на ИКЕА Ингвар създава и основната концепция на компанията – за да се промени животът на по-голям брой хора, цените на предлаганите стоки трябва да бъдат достатъчно ниска, така че те да могат да си ги позволят. С това Ингвар привлича вниманието на своите конкуренти, които не са доволни от неговата тактика и дори го заплашват със санкции от съюза на производителите на мебели. За да се пребори с тях, иновативният бизнесмен намира доставчици от чужбина.
„Искам да имам колкото може повече жени на управленски позиции. Та те вземат всички решения вкъщи.“
През 1953 година клиентите на ИКЕА могат да видят мебелите в търговската сграда на компанията в Елмхулт. Именно тази търговска зала е прототипът на магазините на ИКЕА, където клиентите могат първо да видят мебелите преди да ги закупят. За да са сигурни, че са качествени и удобни. Идеята идва след откриването на първия магазин в Стокхолм, когато продавачите не успяват да донесат стоките от халетата, и за клиентите е „отворен“ самият склад.
„Какво за мен е смъртен грях? Пилеенето на ресурси.“
ИКЕА налага свой уникален и неповторим дизайн на мебелите, високо качество на продуктите и ниски цени. Имената на продуктите са кратки и лесно се запомнят. А складирането и транспортирането им е удобно, тъй като те се разглобяват, така че да се поберат в плоска кутия.
Клиентът може сам да транспортира мебелите, както и сам да си ги сглоби – тези две възможности спомагат за поддържането на ниските цени в ИКЕА. „Няма да давам пари за транспортиране на въздух. Няма да заемат място там, където може да има повече стока“, казва веднъж Ингвар. И за монтажа от служители на ИКЕА в дома на клиентите често е цитиран: „Това оскъпява, а ние гоним ниски цени“. И днес клиентите могат да изберат – да си сглобят сами мебелите вкъщи, което лесно – като „като „Лего“ за възрастни“, или да ползват услугата на компанията – служители на ИКЕА да ги сглобят вместо тях.
Сред търговските хитрости на компанията е
„еднопосочното пътуване“
– магазините на ИКЕА са организирани така, че клиентът е принуден да мине през всички зали, за да излезе. Така покрай погледа му минават и неща, които може и да не е възнамерявал първоначално да купи, но все пак го прави. Изкушението да купи и това, което не е планирал, се подхранва и от подредбата в магазините ИКЕА. Сигурно сте забелязали, че шоурумът на веригата прилича повече на дом, а не на магазин. Е, и това не е случайно. За разлика от други магазини, където на едно място са диваните, а на друго – кухните, в ИКЕА изложените мебели се подреждат така, че да се получи истинска всекидневна или спалня. И клиентите се изкушават освен шкаф да си купят и масичка, и рамка за снимка, и възглавнички…
Благодарение на всичко това ИКЕА става лидер на пазара и печели нови и нови клиенти. А дизайнерите на компанията непрекъснато измислят стилни и в същото време практични мебели. Така, например, през 60-те години на миналия век се появява стелажът МТП, който се превръща в класика за компанията. Детските мебели пък се създават от експерти по психология и в областта на игрите, а разработките им се „тестват” от деца.
Ресторантите в магазините ИКЕА несъмнено допълват стила им. Не може да не сте хапвали от кюфтенцата със сос и картофки, към които можеш да си добавиш конфитюр! Е, те са от детството на Ингвар Кампрад. А идеята е от 1953 година, когато Ингвар отворил първия си магазин. Той бил толкова уморен и нервен, че обещал безплатно кафе и понички на всички посетители. С изненада установил, че над 1000 души вият опашка още преди той да е отворил магазина.
През 1963 година е открит първият магазин на ИКЕА извън пределите на Швеция – този в Норвегия. През 1985 година във Филаделфия, САЩ, а през 1998 година и в Китай…
Според талантливия предприемач съществени за успеха на една компания са ентусиазмът, пестеливостта, отговорността, скромността и простотата. Също толкова важно, казва самият Кампрад, е бизнесменът „винаги да си задава въпроса защо прави едно или друго нещо и да не приема даден модел на поведение само защото той вече се е наложил”.
Сигурно сте забелязали и находчивите реклами на ИКЕА. Това също е част от бизнес стратегията на компанията – забавни и оригинални комуникационни кампании. През 2008 г., например, от ИКЕА поставят контейнер, който е подреден като апартамент тип студио, на кръстовище в Бруклин. Така от компанията демонстрират нагледно функционалността на мебелите.
Днес успехът на Ингвар Кампрад е огромен. За него свидетелстват и цифрите, които са трудни за достигане – 350 магазина в 26 страни, продажби за над 40 млрд. долара през 2013 година и очаквани такива за над 70 млрд. долара през 2020 година. Основателят на ИКЕА притежава богатство възлизащо на 53 млрд. долара.
Ингвар Кампрад е баща на четири деца. Тримата му сина работят във фирмата. Не си мислете, че са получили високи постове наготово. По настояване на родителя им те започват работа от най-ниското стъпало и с труд и усилия постепенно се издигат.
След всичко това едва ли ще се учудите, че иновативната бизнес стратегия на Ингвар Кампрад днес се изучава в много университети.
АRTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/