Дарио Фо – авторът, който знае как да ни разсмее

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Дарио Фо, един от най-популярните драматурзи на Италия, чиито пиеси са преведени на 30 езика и са поставяни в над 50 страни на няколко континента, почина преди две години. Авторът актьор е прочут с острите си политически сатири. Сред заглавията, с които е познат на българската публика са „Случайната смърт на един анархист“, „Архангелите не играят флипер“, „Няма да платим, няма да платим“, „Отворена брачна двойка“, „Не всеки крадец е мошеник“. Автор е на още около 70 пиеси – „Грешката е вярна“, „Лукреция Борджия“, издадена от „Бард“.

Фо е носител на Нобелова награда за литература от 1997 година, която по общо мнение получава за цялостното си творчество. „Това е признанието за „играещите думи“, обяснява Фо. За първи път Шведската академия отличава актьор и клоун. Представяйки новия лауреат, постоянният секретар на Шведската академия Сюре Ален казва: „Дарио Фо е от ключовите фигури на европейския театър в последните десетилетия. Той подражава на средновековните шутове, смело критикува властта и защитава достойнството на угнетените. Отваря ни очите за злоупотребите с власт и имущество и за всичко, което се случва в несправедливото ни общество.“ Присъждането на престижната награда на Фо имаше и някои отрицателни коментари. Но Умберто Еко и Тони Кушнер защитиха избора на Шведската академия.

Роден на 24 март 1926 г. в Санджиано, градче на езерото Маджоре, Фо усвоява разказваческото изкуство от дядо си, амбулантен търговец. Към края на Втората световна война е мобилизиран, но успява да се измъкне от фронта, като прекарва в укритие последните месеци на бойните действия.

Премествайки се в Милано, Фо учи архитектура преди да се насочи към писането. След като се среща с бъдещата си съпруга Франка Раме в началото на 50-те, той постига успех с поредица от монолози, благодарение на които започва да прави собствено предаване по италианското национално радио. Десетилетия Фо и Франка, негова муза и често актриса в спектаклите, завладяват сърцата и умовете на обикновените италианци със своите истории, редовно осмиващи политическите лидери с раздвижен, остроумен диалог. Творбите на ляво ориентирания Фо от 60-те, 70-те и 80-те са осеяни с критиките към политическите убийства, корупцията, организираната престъпност, расизма, римокатолическата теология и войната. През 90-те и началото на новия век той взема на прицел „Форца, Италия“ и нейния лидер Силвио Берлускони. В последно време Фо осъждаше банковата политика в европейската дългова криза. Той се превърна и в основен идеолог на движението „Пет звезди“ – анархична антипартийна върхушка, водена от Бепе Грило.

„Днешна Италия е ужасяваща“, коментира година преди смъртта си интелектуалецът.

Абсолютната вулгарност на Силвио Берлускони роди силна социална поляризация. Така богатите стават още по-богати, а бедните – още по-бедни. Честно казано, не виждам как ще можем да се измъкнем от това общо пропадане.“

В думите си за самия Берлускони драматургът е дори още по-смел и остър. „Би било наистина абсурдно да си представим Берлускони като нормална личност. Той прилича на това двуглаво чудовище – полу Убу („Убу кралят“, пиеса от Алфред Джари. Убу е измислена дума, която не означава нищо), полу Путин. Берлускони е абсолютен шампион в заблуждаването на италианския народ. Откакто бе министър-председател, съдбата на всички онези, които мислят в Италия, не е завидна.“

Фо взе намушка и сегашния премиер Матео Ренци. „Той също е продукт на тази берлусконска школа. Гмурна се умело в пукнатините, отворени от берлусконската разрушителност и приложи незабавно стратегията „против“ – против синдикатите, против училището, против културата. А те са традиционните бастиони на лявото. После той наложи на цялото италианско население забележителни жертви. Не мислете, че това е свършило. Да прибегнем до фигура от комедия дел арте: Ренци е човекът, който говори, жестикулира, разклащайки много силно колене, за да ни накара да повярваме, че върви напред. И при това той не помръдва и на милиметър. Залага върху чисто оптичната илюзия. Чака се медиите да осъдят лицемерието му.“

Ренци обаче не таи лоши чувства към интелектуалеца. В официално изявление по повод смъртта му каза: „Със смъртта на Дарио Фо Италия загуби един от най-великите си характери в театъра, културата и обществения живот. Неговите сатирични произведения, изследвания, сценична работа и многостранна артистична дейност са световно наследство.“

За да се разбере по-добре духът на Фо, е показателен един случай от 2014-а, когато драматургът фалшифицира няколко картини на Пикасо, след като синът на художника поискал висока сума за авторските права на баща си. Дарио възнамерявал да ги включи в нов проект. После Фо дори нареди изложба с фалшификатите си във Франкфурт.

Самият драматург определя целта си простичко: „Опитвам да забавлявам хората, да ги накарам да се смеят, докато настръхнат…“

standartnews.com

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Нищо друго

"С удоволствие бих ѝ звъннал, но се насилвах да не го правя. Не исках и да мисля толкова много за нея. Исках да я...

Изложба отбелязва Световния ден на бездомните кучета

Фотоизложбата „Една подадена ръка. Твоята.“ насочва вниманието към нелеката съдба на изоставените кучета в София и провокира столичани да осиновят домашен любимец. Инициативата е...

Джон Фаулз: Купидон е известен с презрението си към чуждите удобства

Джон Робърт Фаулз е английски писател, романист и есеист. Ражда се в семейство на преуспяващ търговец на цигари и учителка на днешния ден, 31...

Васил Найденов: Нямаме право да правим музиката

Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов,...

„Избери себе си“: Мария Илиева отправя призив за щастие (видео)

Само преди десет дни Мария Илиева представи аудио премиерата на новата си песен "Избере сибе си", а днес видеото към сингъла официално е факт. Музката...