Защо „Водопроводчиците харесват POP-ART“

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Галерия „Аросита“ представя изложба на Борис Колев

 

Мотото на своята изложба Борис Колев е формулирал доста необичайно: „Водопроводчиците харесват POP-ART”.

Още при първо „четене” става ясно, че това на пръв поглед странно мото съдържа определен ироничен, софистициран игрови подтекст. Зад външната констативност и декларативност прозират смисли, алюзии и фигури на ума, които отвеждат възприятията на зрителя далеч отвъд простодушната непосредственост и фриволния, сякаш по детски наивен пластически изказ, с който са пропити показаните опуси.

Показва се „20170219_150103-1.jpg“

Експозицията е съставена от една сравнително голямоформатна картина, своеобразен пространствен фокус, живописвана с акрил върху платно, както и от няколко съпътстващи я обекта, реализирани също с акрилни бои върху дърво, комбинирани с намерени предмети (objects trouvés).

Ако се поддам на изкушението да премина по утъпканите пътеки на обичайния изкуствоведски жаргон, бих определил стила на Борис Колев като „пост-поп арт”. В случая обаче е налице своеобразно „двойно кодиране”, характерно за постмодернистката естетика.

Показва се „20170219_152714-1.jpg“

Независимо че води началото си от една съвсем конкретна случка, посланието на изложбата неусетно прераства в нещо относително по-сериозно. Игра? Да, но не в тривиалния смисъл, а духа на онова, което навремето беше казал Шилер – човекът е човек, когато играе.

Но тази „игра” съвсем не е безобидна – зад непринудените и сякаш небрежни изображения се крият втори и дори трети план. Във време, когато очертанията между онова, което все още наричаме „изкуство” и онова, което наричаме живот все повече дифузират, когато цинизмът в обществото почти се е превърнал в норма на поведение, когато стихията на масовата култура все по-властно нивелира и релативизира стойностите от морален и мирогледен характер, на художника сякаш не му остава нищо друго, освен да улавя, подобно на чувствителна антена, някои от абсурдите и парадоксите, от които са изтъкани дните ни, да бъде едновременно дразнител и камертон на личностните и социалните измерения на „човешкото” в най-широкия смисъл на думата.

А в края на краищата, защо не „POP-ART”? Нали точно поп-артът изтрива границите между елитарната и масовата култура?

Проф. д. изк. Чавдар Попов

Показва се „e-pokana.jpg“

Изложбата можете да видите до 22 март  на адрес: София, ул. Врабча 12Б

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

                                                                                 

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Самотата в чист вид

"Най-лошото чувство е разочарованието. Не е обидата, нито ревността, нито омразата. След тях остава нещо в душата. Cлед разочарованието остава само празнота." Eрих Мария Ремарк,...

Парадоксите на мъжа с бомбето: Рене Магрит (видео)

Картините на един от големите сюрреалисти – Рене Магрит, роден на днешния 21 ноември през 1898 година, притежават поразяващ ефект. Без да губят предметната...

Абсурдни времена: Бананът, провъзгласен за изкуство, се продаде за 6.2 млн. долара

Най-скъпият банан в света беше купен за 6.2 милиона долара на търг, съобщиха световните агенции. Става дума за плода, залепен на стената със сребристо тиксо...

Волтер: На живите дължим уважението, на отишлите си от този свят – истината

Днес отблезязваме годишнина от рождението на френския писател и философ Франсоа-Мари Аруе, известен като Волтер. В негова чест споделяме с вас някои от най-емблематичните му...

Създателите на филма „Сватба“: Кината в България стъпкаха Хайтов!

Кината в България стъпкаха Хайтов! Въпреки доброто представяне на филма "Сватба", базиран на едноименния разказ на Николай Хайтов, част от българските киновериги го свалиха...