„Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство. 125 години от рождението на художника“

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Тази вечер, от 18.00 ч. в галерия „Дечко Узунов“ – филиал на Софийската градска художествена галерия, се открива изложбата „Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство. 125 години от рождението на художника“.

Проектът се осъществява в партньорство между СГХГ, Художествена галерия – Казанлък, и Държавна агенция „Архиви“, като включва поредица от изложби, посветени на годишнината на големия български живописец. Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица „Дечко Узунов. Монументално изкуство“. В периода юни–септември 2024 г. посетителите в галерията музей в някогашния дом на твореца на бул. „Драган Цанков“ 24 ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов.

След експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното. До днес са запазени стенописите в две църкви, които Дечко Узунов е изписал с колектив. През 1936 г. заедно с художниците Стефан Иванов, Никола Маринов и Димитър Кандимиров той работи в катедралния храм „Свети Йоан Предтеча“ в град Казанлък. В колектива се включват и Чудомир със съпругата му Мара Чорбаджийска. През 1937 г., заедно с Никола Маринов, Дечко Узунов участва в изписването на храм „Св. Иван Рилски“ в град Перник. Помощник е Александър Поплилов. По-късно, през периода 1981–1983, Узунов участва във възстановяването на някои от витражите в Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, разрушени по времето на Втората световна война (1939–1945). С проектите и реализацията на тези монументални творби публиката сега ще се запознае чрез документални снимки, архивни материали и репродукции.

Филиал „Дечко Узунов“ на Софийска градска художествена галерия притежава в колекцията си редица скици и по-детайлни разработки за религиозни стенописи. Част от тях допълват експозицията като свидетелство за сериозните и целенасочени проучвания, които художникът е правил през годините. Включени са и две живописни платна – „Св. Георги“ (30-те години) и „Автопортрет със светци“ (1983), второто от които е доказателство, че художникът се връща към изобразяването на религиозни образи и в един по-късен етап от дългия си творчески път и в кавалетните произведения.

Снимка: Архангел, ок. 1940, акварел върху хартия, Художествена галерия „Дечко Узунов“

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Няма нищо по-добро от приятел, освен приятел, който носи шоколад!

На 7 юли през 1550 година от Америка в Испания е доставена първата партида шоколад, затова и датата е  избрана от Европейския съюз за...

Мълчанието казва останалото

„Жената усети, че пръстите я болят, и разтвори ръката си, с която бе стиснала неговата с неочаквана сила. – Там е домът ви и трябва...

Човек не се жени за онзи, който му е откраднал сърцето ~ Фрида Кало

Фрида Кало е родена на 6 юли 1907 г. в Койоакан, Мексико в семейството на немския евреин Вилхем Кало и испанката с индианска кръв...

Целувките нямат давност

Целувай ме бавно, убивай ме нежно и до сетен дъх аз ще бъда най-щастливият мъж на света! Без целувките любовта е като крем карамел,...

Самотата в чист вид

"Най-лошото чувство е разочарованието. Не е обидата, нито ревността, нито омразата. След тях остава нещо в душата. Cлед разочарованието остава само празнота." Eрих Мария Ремарк,...