Германски художник представя изложба в София, вдъхновена от столичен хотел

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Германският художник Клеменс Бер представя първата си самостоятелна изложба в София „Призрачни хоризонти“. Отправна точка на работите, инсталациите и обектите е идеята за руини, не само като останки от нещо отминало, а и като изкуствена структура („фалшиви руини“), романтизираща миналото. Куратор е Викенти Комитски, а самата изложба ще се състои на три локации едновременно – Гьоте-институт – България, и галериите „Пунта“ и „Поста“.

При първото си посещение в София художникът е заинтригуван от историята на хотел „Арена ди Сердика“ (срещу Гьоте-институт) – шестетажна модерна сграда, построена върху останките на античен римски амфитеатър от III век, открити при изкопите на строежа. Въпреки протестите на местната общност от археолози и историци, настояващи, че общината трябва да запази останките, хотелът все пак е построен, като част от руините са запазени видими като елемент от архитектурната среда.

Клеменс Бер

Започвайки с тази история, Бер издига в двора на Гьоте-институт шестметрова скулптура от дърво и различни строителни материали, наподобяваща незавършена симбиоза между модерни елементи и псевдоантични останки („изкуствени руини“). Тя открито се заиграва с темата за „архитектурните интерпретации“, опитващи се да прокарат мост между миналото и настоящето. Композицията е издигната върху колони, които не са от камък, а от оребрен PVC материал, използван за покриви на временни конструкции, препращайки към историята на амфитеатър Сердика. Този подход е познат още от XVIII век, когато фалшиви руини, наподобяващи останките на антични сгради, са строени в ландшафтните паркове на Западна Европа.

Темата за разрушението и реконструкцията продължава в работите, изложени в галериите „Пунта“ и „Поста“. Серията обекти – кутии от стъкло и плексиглас – имитират езика на градската среда: временно закрити с различни материали счупени прозорци, ремонтирани витрини, временни решения. Пукнатините в стъклото, запечатани със силикон, създават абстрактни рисунки, които освен това поддържат отделните парчета заедно. Голямата витрина на „Поста“,
невидим разделител между вън и вътре, частно и публично, става видима, когато бива натрошена и поправена. Мащабна скулптура в „Пунта“ структурно дублира архитектурните елементи на пространството. Средата се появява два пъти: веднъж като себе си и веднъж като реконструкция – врата, ъгъл, рамка, прозорци – същите, но различни, като двойник от друго измерение.

Според автора „това, което избираме да съхраним, е това, което избираме да помним. Наративът на историята е изгубен в интерпретации, подобно копие на копие с изгубен оригинал, като така се изравнява с фикция. Бъдещето се очертава в хоризонт, преследван от безкрайно повторение на миналото“.

Откриването на изложбата е на 13 юни (четвъртък) от 18:00 ч. в галерия „Пунта“, постепенно преминава към галерия „Поста“, а от 20:00 ч. нататък продължава в двора на Гьоте-институт – България.

Снимки: Гьоте-институт

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Ф. С. Фицджералд: Животът се отплаща за твоите добродетели

Скот Фицджералд е американски писател, един от водещите представители на така нареченото "изгубено поколение" в литературата. Най-голяма известност му носи романът "Великият Гетсби", както...

Джейн ФОНДА на 87: Очарованието в „трето действие“

Актриса, модел, писател, продуцент, активист и филантроп. И дъщеря на американския актьор Хенри Фонда. Джейн се превръща в легенда и пример за подражание на...

„На изток от рая“ от Джон Стайнбек в 20 прекрасни цитата

Джон Стайнбек е безспорен класик на световната литература. Написал е великолепни романи, сред които са и произведенията „Тортила Флет“, „За мишките и хората“, „Безпътният...

Фенове в екстаз от първия трейлър на новия „Супермен“ (видео)

Супермен е култов персонаж още от 1978 г., когато излиза първият филм "Superman: The Movie", поставяйки стандарта за историите със супергерои. През годините персонажът се...

От днес до 18 май 2025 гледаме графики на Пикасо в „Квадрат 500“ (галерия)

Графики на Пикасо от колекцията на Националната галерия ще бъдат показани в „Квадрат 500“ от днес до 18 май 2025. Официалното откриване на експозицията...