Хуманистичната фотография на Гаро Кешишян (снимки)

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Документалната изложба „Строителни войски“ на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки човешката страна на тяхното ежедневие.

Проектът е едно от най-значимите документални изследвания в българската фотография и се представя в неговата цялост за първи път в галерия „Синтезис“.

„С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото в себе си, въпреки нечовешките битови и работни условия. В целия цикъл е видна крещящата етническа дискриминация, която е в основата на комунистическите и посткомунистически строителни войски в България. Но най-силната движеща сила, която ме караше да се връщам отново с фотоапарат при тях, беше състраданието ми към тези момчета, чиято единствена вина бе къде и кога са се родили.”, споделя Гаро Кешишян.

Фотографиите, показани в изложбата, са отпечатани след реставрация на оригиналните негативи, извършена от Виктор Герасимов. Фотографът и колекционер Рафаело Казаков помага с организацията на негативите и изработката на контролните копия.

 

Ето какво разказа Рафаело Казаков за проекта:
„Човешкото достойнство оцелява и при най-тежките условия и фотографът вижда това. Гаро Кешишян  пресъздава приятелството на трудното оцеляване и способността на човека да запази човешкото в нечовешки условия. Жестокостта на социалната рамка, в която хората са попаднали се омекотява от това, че техните роли (oфицер, стар войник, новобранец) са човешки, което по дефиниция значи крехки и несигурни.

Представеният тук труд на Гаро Кешишян е както свидетелство за факти останали извън образната история на България, така и послание на един хуманист към поколения, които биха се заинтересували от една непозната социална система от близкото минало и нейната власт върху множество човешки съдби.“

Изложбата „Строителни войски“ може да бъде разгледана в галерия „Синтезис“ до 15 февруари 2025 година.

Събитието е част от програмата на Фестивала за европейска солидарност, чиято тема тази година е „Стени“ и се организира от Културния център на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и сдружение „Център за четене и култура“. Изложбата се представя с подкрепата на „Фотосинтезис“.

Съпътстваща програма:

• 12 декември, 18.30 ч. Благодатни четвъртъци с Гаро Кешишян, гости: Рафаело Казаков и Георги Лозанов

• 14 януари, 17.00 – 20.00 ч. Библиотека „Фотосинтезис“ – Фокус: Хуманистична фотография

• 28 януари, 18.30 ч. Гаро Кешишян в колекцията на Рафаело Казаков

• 4 февруари, 17.00 – 20.00 ч. „Библиотека Фотосинтезис“ – Фотокниги избрани от Гаро Кешишян, в присъствието на автора

Източник: БНР

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Шедьовърът „Крадецът на праскови“ се завръща на голям екран

На 13 декември 2024, петък, от 18.00 ч. във филмотечно кино “Одеон” е закриващата прожекция на фестивала за българско класическо кино “24 през 2024”,...

Щастието е егоизъм ~ Реймон Радиге

У нас името на Реймон Радиге е почти неизвестно и само тесен кръг специалисти знаят съдбата на френския писател, преди да бъдат преведени на...

Алфред дьо Мюсе: Всичко, което служи на доброто, е свещено за нас

На  днешния ден, 11 декември, през 1810 година се ражда Алфред дьо Мюсе – френски поет, драматург, романист, есеист, литературен критик. Родното му място...

Джани Моранди – „вечното момче на италианската музика“

Джани Моранди - "вечното момче на италианската музика", навършва днес 80 години. Певецът посреща юбилея в изключителна форма, с готовност да се впусне в...

Красавецът без чудовищата: Жан Маре

На екрана той побеждава злодеи и целува красавици. В живота има репутация на щедър и благороден човек, аристократ по рождение, или поне по дух....