Отбелязваме 130 години от рождението на известния вестникарски репортер
На 16 юли се навършват 130 години от раждането на Айви Лий, смятан за един от основоположниците на съвременния PR. Роден е и е израснал в Седъртаун, Калифорния, в семейството на методисткия свещеник Джеймс Уайдман Лий. По-късно завършва Емори Колидж и университета в Принстън. Както повечето бъдещи специалисти в областта на връзките с обществеността, започва своята кариера като вестникарски репортер последователно в the New York American, the New York Times и the New York World, където пише главно финансови и бизнес новини.
Първите си стъпки в областта на PR прави като publicity manager в Гражданския съюз (Citizens’ Union) и по-късно в Демократичния национален комитет (DNC).
През 1905 г. той и колегата му Джордж Паркър от DNC основават собствена PR агенция, наречена Parker and Lee. Макар фирмата да съществува по-малко от 4 години, тя дава възможност на Лий да стане една от най-влиятелните личности в сферата на публичните комуникации. В своята „Декларация на принципите” от 1906 г., която представя пред медиите, той за първи път разкрива същността на професията пъблик рилейшънс. Според Лий тя се състои в това да предоставя на пресата и обществеността бърза, точна и интересна за тях информация.
Същата година след инцидента на Pennsylvania Railroad, когато влак пада от железопътен мост и загиват 53 души, Лий успява да убеди компанията да не се изолира и да изпраща информация от първа ръка за случилото се на журналистите, преди те да са научили фактите от друго място. Не след дълго той е назначен на висша управленска позиция и става първият вътрешен PR специалист на компания.
Айви Лий е известен и с работата си с Джон Д. Рокфелер Младши и неговата компания Standart Oil. Той успява тотално да преобрази публичния образ на петролния магнат от незаинтересован за обществото самотен тиранин до приятен, загрижен работодател и невероятно щедър филантроп.
Според философията на Лий при връзките с обществеността трябва да се използва подходът на „двупосочната улица“, при който PR специалистът помага, от една страна, мнението на клиентите да бъде чуто и, от друга страна, отправя послания към ключовите публики. Според него е изключително важно обществеността да познава политиката на компаниите. „Всъщност изведнъж осъзнаваш, че не управляваш частен бизнес, а ръководиш бизнес, в който обществото е поело пълния контрол“, казва Лий.
Мартин Желязков
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/