Бившият агент и фотограф на Банкси разкри, че неуловимият художник „никога не е успял да се наслади на славата, която получи“ поради нуждата си от анонимност. А истинската му самоличност е тайна, която скоро няма да бъде разкрита пред света.
Стив Лазаридес работи с дискретния уличен артист от 1997 до 2008 г., след като сънародниците от Бристол се срещат в края на 90-те години и откриват, че споделят взаимна любов към графитите и иновативното улично изкуство, пише dir.bg.
55-годишният мъж, който преди е описвал тези години като „славни“ и „възход“, сега продава на търг сувенири от времето си с Банкси, от желани щампи и произведения на изкуството, до рисунки и дори лична кореспонденция с художника. Повече от 170 артикула ще бъдат продадени на търг в Лос Анджелис, като най-високата цена в момента е запазена за шаблон на плъх, държащ бормашина, който се очаква да достигне до 150 000 паунда.
Неговата щампа на вече известното Момиче с балон пък може да му донесе 60 000 панда, когато бъде продадена, прогнозират експерти.
Откакто Банкси стана популярен заради изкуството си, разположено в публични пространства – по стените в Лондон, Брайтън, Бристол и дори на бариерата на Западния бряг, разделяща израелци и палестинци – творбите му се продават за стотици хиляди лири.
Той е най-неуловимият художник в света – „партизанин на графитите“, който започна своето улично изкуство преди 25 години и сега е любимец в арт света, а работата му е желана от колекционери и знаменитости.
Лазаридес вярва, че разбира повече от останалите хора необходимостта на Банкси да остане анонимен, статус, който първоначално започва като „самосъхранение“, за да се гарантира, че няма да бъде заловен от полицията и изпратен в затвора за това, което по същество може да се разглежда като вандализъм.
В интервю за The Mirror той каза: „С годините анонимността му се превърна в един вид истинска болест. Всеки има тази фигура в съзнанието си, има народен герой и тя изглежда различно в съзнанието на всеки. Той никога не е успял да се наслади на славата, която получи.“
Двамата били толкова съсредоточени да запазят тайната на Банкси, че дори купили десетки телефони, като художникът общувал само на евтини мобилни телефони за всяка работа, която поемал.
В един момент Лазаридес твърди, че е купувал по два нови телефона на всеки няколко седмици и е променял мястото, от което ги е купил.
Самоличността на Банкси беше забулена в тайна, докато The Mail on Sunday не започна разследване през 2008 г., като посочи Робин Гънингам като художника от Бристол.
Когато вестникът публикува новаторското си разследване, г-н Лазаридес каза пред американски вестник, че снимка на г-н Гънингам – направена в Ямайка четири години по-рано и показваща мъж, коленичил до флакон със спрей – не показва неговия клиент.
ARTDAY.BG