Да танцуваш „Пахита”

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Премиерният балетен спектакъл на Софийската опера е провокация за въображението и удоволствие за сетивата

Не очаквайте ясен сюжет от най-новата балетна постановка на Софийската опера, защото ще останете разочаровани – „Пахита” е провокация за въображението и наслада за сетивата. Толкова е красив и изящен 45-минутният спектакъл, че забравяш да търсиш подсказки за случващото, описано в анотацията от официалната програма. За историческото време напомнят съвсем бегло единствено костюмите на танцьорите от откриващата мазурка – намек за Наполеонови войници, изпълнявани от ученици от Националното училище за танцово изкуство с педагог Фани Чернева.

Марта Петкова, Емил Йорданов и кордебалетът в сцена от „Пахита”

Миг по-късно от залата се чува детско гласче: „Дойдоха истинските балерини!” И сякаш с магическа пръчица сцената е завладяна от спиращи дъха танци – на солисти и на ансамбъла на националния ни балет. Прекрасни Марта Петкова и Емил Йорданов като водещи персонажи, прекрасни Боряна Петрова, Памела Пандова и Никола Хаджитанев с тяхното „Па де троа”, впечатляващи солови вариации, поверени на част от изпълнителките от кордебалета. „Пахита” е доказателство как на почти лишена от декор сцена, но с подобаващо богати костюми (художник е Християна Михалева-Зорбалиева) и честно отношение към изкуството може да се прави красив танцов спектакъл. Затова публиката не спря да аплодира през цялото време, дори когато се случваха залитания, непредвидено докосване на пода с ръка и не съвсем перфектен синхрон.

„Па де троа”, изпълнявано от Боряна Петрова, Памела Пандова и Никола Хаджитанев

 

Българските почитатели на танца видяха последната от многобройните, но не оцелели до наши дни, редакции на „Пахита” по музика на Лудвиг Минкус и хореография Мариус Петипа. Балетът е поставян на софийска сцена преди десетилетия и след дълга пауза се възражда за нов живот с новото поколение танцьори. Тогавашните солисти Маша Илиева и Ясен Вълчанов сега са репетитори заедно със Сара-Нора Кръстева и Риолина Топалова. Добра работа, категорична бе публиката с продължителните си аплаузи на финала.

Сцена от „История за една любов”

Втората част от спектакъла, създаден специално за Международния ден на балета – 29 април, бе под знака на шегата. Бившият балетист от националната трупа Йордан Кръстев е поканил част от сегашните й солисти за герои в поставените от него две танцови миниатюри. „История за една любов” по музика на Минкус и „Да танцуваш на инат” са неподправено младежко намигване към класиките „Дон Кихот” и „Жизел”.

Диригент и на трите постановки е маестро Борис Спасов. Ако сте пропуснали премиерните представления през изминалия уикенд, можете да гледате новия балетен спектакъл на Софийската опера на 21 май (неделя) от 16 часа.

Виолета Цветкова

Снимки: Софийска опера и балет

На заглавната снимка – Марта Петкова, Емил Йорданов и кордебалетът в сцена от „Пахита”

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Джонатан Суифт: Кръчмата е място, където лудостта се продава в бутилки

Джонатан Суифт е известен като автор на знаменитата творба „Пътешествията на Гъливер“. Други негови книги в родните книжарници са „Приказка за бъчвата. Битката на...

Оскар Уайлд: От вълненията може да ни излекува само душата

Оскар Уайлд е от онези автори, които задължително трябва да бъдат препрочитани, защото в книгите му има мъдрост, каквато животът притежава, но не винаги...

Не ми отделяй много време…

*** Не ми отделяй много време, въпроси не задавай ти. С очи и ласкави, и верни не срещай моите черти. По пролетните локви тръпни следите ми недей следи. Не ще се...

Луиза Мей ОЛКЪТ: Любовта е велик разкрасител

Луиза Мей Олкът е най-известна със считания за литературен шедьовър роман „Малки жени“, преведена и на български. Други популярни нейни произведения са „Малки мъже“,...

Кои са най-богатите скъперници на всички времена

Много богаташи водят разточителен начин на живот. Има обаче и такива, които не обичат да дават пари за глезотии, въпреки огромното си състояние. Да...