Отраснали сме с неговата музика. Тя е вечният подходящ фон, докато пиеш вино с някого и пестиш любовните си думи, понеже мелодията казва всичко.
Луис Армстронг се ражда на днешния 4 август през 1901 година в семейство на проститутка и баща, който го изоставя още с появата му за света. 13-годишен е, когато в Ню Орлиънс вече свири на корнет Лист, Рахманинов, Бах, Густав Малер и Хайдн. Класиката влиза под кожата му още преди да опознае нотите.
Луис Армстронг започва кариерата си на корабите по Мисисипи още през 1918 година. По-късно се премества в Чикаго, където сформира група „Хот Файв”. Всъщност оттук, от Чикаго, започва неговият действителен път в джаза. Първо свири на корнет (основен инструмент в ранната фаза на джаза, подобен на тромпета, но по-обемист и по-къс от тромпета), а после на тромпет. По-късно групата става „Хот Севън”, защото увеличава броя на членовете си. С тази група Луис разчупва формата „нюорлиънски джаз”, като извежда напред солист, а групата е поддържаща. Именно блестящата солова техника на Армстронг е началото на новата история на джаза.
След 1928 г. Армстронг има вече утвърдена кариера, снима се в редица филми, ръководи турнета по целия свят като посланик на САЩ по света. В края на същото това десетилетие Луис Армстронг е най-утвърденият джаз-солист и вдъхновение за всички останали музиканти. Живее без крайности, не злоупотребява с течности, но от 1931 г. до края на живота си не спира да пуши марихуана. Обича канабиса с истинско посвещение и толкова редовно се е напушвал, че тази негова страст е била и негово вдъхновение – преди и след концерти. Наричал е пушещите марихуана със закачливото прозвище пепелянки. Считал този си навик за далеч по-безобиден от алкохолната злоупотреба и изглежда се е посвещавал като най-страстна „пепелянка” на пушенето.
Всички, които са преглеждали неговия архив и са чели написаното от ръката на Армстронг, се удивяват как човек, който не е ходил никога на училище, може да пише с такава лекота и изискан стил. Това доказва не само гения на личността, но и тезата на Луис, че „да правиш шоу не означава липса на сериозност”.
Луис Армстронг е новатор и импровизатор. Той не е изобретил джаза, дори не е първата най-значима фигура в този жанр. Луис Армстронг обаче е ненадминат в популярността и влиянието си. Той е първата действително влиятелна фигура в джаза, която оказва въздействие на всички любители на тази музика по света. Вероятно такива като него създават ореол на годините между 1921-1923 г. Това са годините, когато Франсис Скот Фицджералд публикува своите „Разкази от ерата на джаза” като дава име и слава на един цял музикален период, който променя американската култура.
Луис Армстронг е най-известният посланик на джаза. Изведе една музикална форма, зародена в бедните квартали на Ню Орлиънс, до голямата сцена и до сърцата на милиони. Както казва самият Армстронг, само това е достатъчно джазът да бъде наречен изкуство. Той действително превърна джаза от музика за забавление в едно от най-значимите изкуства на ХХ век.
Очарован от изпълненията на Армстронг и неговия „Ол Старс Бенд” е знаменитият Херберт фон Караян, който споделя пред музикантите на Виенската филхармония: „Представете си само, два часа музика и нито веднъж да не забърза или забави по погрешка!”. Това не е случайно изказване, защото както Луис признава, той не само обича и слуша класическа музика, но и се учи от нея.
Цял живот Луис Армстронг се е раздавал за другите. Никога не е проявявал расизъм спрямо белите музиканти, свирил е с повечето от големите бели джазмени на своето време. Негова е фразата: „Не е престъпление котки с различни цветове да се събират и свирят заедно”. Луис Армстронг оказва много голямо влияние върху отмяната на расовата сегрегация, защото е бил обичан от бели и черни.
Армстронг ще бъде запомнен преди всичко с огромното влияние, което оказва върху джаза в годините на неговото зараждане и като безспорен крал на суинга, член на кралското семейство на джаза и икона на американската поп-култура. Съгражданите му от Ню Орлиънс в негова чест кръстиха летището си „Луис Армстронг”.
Едни от най-популярните негови мисли са:
Какво е джаз? Човече, ако питаш, никога няма да разбереш.
Има хора, които ако не разбират нещо, просто не може да им го обясниш.
И папата е бил малко момче, нали знаете.
Всички започваме с до, ре, ми, но трябва да откриеш останалите ноти сам.
Това, което свирим, е живот.
Колко прекрасен би бил светът, ако само му дадем шанс.
Заглавна снимка: TIDAL; Източник: cao.bg
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/