Това пита писателят Том Егеланд в „Огледалото на злото“
Популярният писател отново предлага много повече от това, което очакваме, а книгата му е един от потенциалните хитове на предстоящия Пролетен базар на книгата.
Дали във всеки от нас не се крие чудовище? На какво сме способни, за да задоволим най-ниските си желания или за да постигнем целите си? Вълнуваме ли се истински от чуждото нещастие, или сме склонни да го експлоатираме? Това са само част от въпросите, които Том Егеланд поставя в трилъра си „Огледалото на злото“ (изд. „Персей“, превод Ясна Мускова). Известният скандинавски писател („Заветът на Нострадамус“, „Ефектът на Лазар“, „13. апостол“), който има много читатели и в България, отново предлага много повече от това, което очакваме.
Романът „Огледалото на злото“ е един от потенциалните хитове на предстоящия Пролетен базар на книгата пред НДК от 31.05. до 6.06. А за най-нетърпеливите – от днес той е в книжарниците.
Делникът на телевизионния репортер Кристин Бюе се променя драстично, когато в редакцията на „Канал 24“ започват да пристигат анонимни видеозаписи на бруталните убийства на похитени жени. Видеата са придружени от кратки бележки със застрашителни библейски цитати и са адресирани до журналистката. Полицията в Осло се затруднява с идентифицирането на убиеца, криещ се под псевдонима Аквариус, а същевременно напрежението в цялата страна нараства, още повече че записите на жертвите стават публично достояние, след като „Канал 24“ ги излъчва по време на най-гледаната си емисия. Наред с разпространяващата се паника, особено сред женската част от населението, се поставя началото на разгорещен дебат за обществената роля на телевизионните новини и моралната отговорност, която те носят пред зрителите си. Дали гоненето на поредната сензационна новина оправдава излъчването на чудовищни кадри? Дали чуждото страдание трябва да бъде превръщано в комерсиален продукт?
Разследването на случая все повече се заплита, а всеобщото недоволство от липсата на нови следи упражнява все по-голям натиск върху полицията. Но може би стар неразрешен случай би могъл да помогне на инспектор Рюнар Ванг да сложи край на поредицата от убийства. Или това е поредната заблуда, режисирана внимателно от Аквариус?
Шокът за Кристин е голям, когато на една от видеокасетите вижда собствения си образ и разбира, че тя е следващата набелязана жертва на убиеца. Младата журналистка ще трябва да използва цялата си съобразителност, както и да разчита на помощта на своя наставник и приятел Гюнар Борг, репортер от вестник „Дагбладе“, за да разкрие самоличността на убиеца и да го спре, преди той да я включи в ужасяващата си колекция.
„Огледалото на злото“ не е просто поредният трилър. Това е силен и въздействащ роман, в който има много психологизъм – някои подглави са от гледната точка на убиеца, от гледната точка на жертвите, на репортерката Кристин, на един неин приятел и наставник, на инспектора и т.н. Изградени са многопластови образи и характери, заплетена интрига.
Освен приковаващ сюжет, Том Егеланд предлага дисекция на света на медиите, които направляват живота ни, заливайки ни със стряскащи новини. Това е свят, който писателят познава в детайли – в продължение на години, преди да се отдаде на писателката си кариера, той заема ръководен пост в една от най-големите норвежки телевизии. В романа му има любопитни разсъждения за развитието на медиите и тяхната власт и въздействие върху хората. Това е силен психологически трилър, който поставя парливи морални въпроси за ролята на медиите в отразяването на брутални престъпления, търсейки сензация и комерсиален успех.
ARTday.bg