Историята припомня за тежките 11 денонощия, прекарани под земята от испански миньори, търсещи справедливост
Документалната лента „Затворени“ на режисьора от испански произход Чико Перейра е първата българо-финландска продукция, подкрепена от НФЦ за 2022 година. Продуцентският тандем Тонислав Христов – Каарле Ако обещава отново любопитна и въздействаща история, чието действие се развива в Испания.
„През далечната 1984 г., 11 миньора привличат общественото внимание като започват стачни действия и отказват да напуснат работното си място в живачните мини на Алмаден (Южна Испания). Испания е най-богатата на живачни находища страна, със 75% от световните метални запаси, а мините в Алмаден са известни като най-старите и най-продуктивни мини за живак в света. Основните искания на работниците по онова време са за по-добри, човешки условия на труд. Миньорите издържат изключителните 11 дни и нощи в тъмните и опасни галерии, докато исканията им бъдат разгледани.
35 години по-късно един емигрирал от Испания режисьор се завръща в постиндустриалния Алмаден с идеята да заснеме документален филм за стачката на миньорите от 80-те. За да направи възстановка на историческите събития, трябва да намери млади местни жители, желаещи да участват и да прекарат 11 дни във вече затворените мини, пресъздавайки случилото се през 1984г.
Това, което започва като стандартен снимачен процес и възстановка на стачката на миньорите, скоро се превръща в силно гражданско движение, което се бори за по-добро бъдеще на този изостанал постиндустриален район.
Нещо се случва и 11-те млади хора, затворени в галериите на мината, привличат медийното внимание в цяла Испания. Всички национални телевизии започват да отразяват от мястото на събитието. Животът под земята предизвиква огромен зрителски интерес. Обикновени хора от всички краища на страната подкрепят “новите стачкуващи“, като им изпращат храна, писма и сили да не се отказват. Новите действия предизвикват силни политически турболенции и дискусии, а представители на управлението се притесняват, че филмовият проект може да доведе до голям социален конфликт.
Случващото се започва много силно да наподобява събитията от 1984г. Настъпва объркване дали протестиращите хора следват сценарий или показват истинското си желание за по-добро бъдеще в тази част на Испания. Възниква напрежение и между участниците, ръководството на мината и творците от филмовия проект. Участниците заплашват да не напускат мината след 11-ия ден. А денят бързо наближава…“
ARTday.bg