Художникът, роден на днешния 28 юли през 1887 година, е икона в историята на изкуството
„Марсел Дюшан е икона в историята на изкуството. С вкарването на един утилитарен предмет в изложбената зала той тотално преобръща представите ни за света, пречупва погледа и ни кара да възприемаме нещата по нов начин.“ – Мария Василева
„Марсел Дюшан е може би най-легендарният художник на 20-ти век, чието име е неразривно свързано със съвременното изкуство.“ – frognews.bg
„До днес творчеството му е извор на вдъхновение и повод за постоянно преосмисляне. През 2004 г. работата „Фонтан” е избрана от 500 известни художници и историци на изкуството за творбата, която най-силно е повлияла развитието на изкуството през 20 век.“ – okrazhno.blogspot.com
„… докато Пикасо залага предимно на емоциите („Само да можехме да се лишим от мозъка и да използваме единствено очите си.“), Дюшан предпочита анализаторската способност и иронията, идващи от разума. („Интересуваха ме идеите, не визуалните продукти. Исках отново да поставя живописта в услуга на ума“.) Така Пикасо олицетворява иконичния образ на модерния художник, а Дюшан е философът, интелектуалецът, шахматният гений.“ – www.capital.bg
„Марсел Дюшан е френски художник и теоретик на изобразителното изкуство. Той е считан за една от влиятелните фигури в изкуството на ХХ в. заради оригиналността на неговите идеи. Творчеството на френския художник най-често се свързва със сюрреализма и дадаизма. Променя хода на историята на изкуството, превръщайки художествената творба от естетически в концептуален обект.“ – www.edna.bg
„През 1912 г. въвежда термина ready made. Първият от тези readymade обекти, които Дюшан прави, е известното „Велосипедно колело”. То е показано пред публика през 1913 г. Това е и първата кинетична скулптура (Кинетичните скулптури представляват форма на кинетичното изкуство, при което артефактите оживяват, за да предадат посланието на твореца чрез движението, звука и развитието във времето).“ temadaily.bg
Марсел Дюшан е смятан за баща на арт инсталациите. Създава концепцията за отворено изкуство, в което зрителят е равнопоставен на автора в тълкуването на творбата и отваря път на разбирането за изкуството като комуникация.
Но за да бъде творбата припозната като изкуство, тя трябва да бъде призната и от институциите (музеи, галерии, критици, куратори). Либералната идея на Дюшан е нова утопия, която се сблъсква с опозициите индивидуално/колективно, природа и култура. Нематериалното разбиране за изкуство се сблъсква с материалната страна, олицетворявана от институциите.
Борис Гройс сравнява революцията, която Дюшан прави в изкуството с комунистическата революция.
ATRday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/