Бащата на арт инсталациите: Марсел ДЮШАН (ВИДЕО)

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Художникът, роден на днешния 28 юли през 1887 година, е икона в историята на изкуството

„Марсел Дюшан е икона в историята на изкуството. С вкарването на един утилитарен предмет в изложбената зала той тотално преобръща представите ни за света, пречупва погледа и ни кара да възприемаме нещата по нов начин.“ – Мария Василева

„Марсел Дюшан е може би най-легендарният художник на 20-ти век, чието име е неразривно свързано със съвременното изкуство.“ –  frognews.bg

„До днес творчеството му е извор на вдъхновение и повод за постоянно преосмисляне. През 2004 г. работата „Фонтан” е избрана от 500 известни художници и историци на изкуството за творбата, която най-силно е повлияла развитието на изкуството през 20 век.“ – okrazhno.blogspot.com

Резултат с изображение за Marcel Duchamp

„… докато Пикасо залага предимно на емоциите („Само да можехме да се лишим от мозъка и да използваме единствено очите си.“), Дюшан предпочита анализаторската способност и иронията, идващи от разума. („Интересуваха ме идеите, не визуалните продукти. Исках отново да поставя живописта в услуга на ума“.) Така Пикасо олицетворява иконичния образ на модерния художник, а Дюшан е философът, интелектуалецът, шахматният гений.“ –  www.capital.bg

„Марсел Дюшан е френски художник и теоретик на изобразителното изкуство. Той е считан за една от влиятелните фигури в изкуството на ХХ в. заради оригиналността на неговите идеи. Творчеството на френския художник най-често се свързва със сюрреализма и дадаизма. Променя хода на историята на изкуството, превръщайки художествената творба от естетически в концептуален обект.“ –  www.edna.bg

„През 1912 г. въвежда термина ready made. Първият от тези readymade обекти, които Дюшан прави, е известното „Велосипедно колело”. То е показано пред публика през 1913 г. Това е и първата кинетична скулптура (Кинетичните скулптури представляват форма на кинетичното изкуство, при което артефактите оживяват, за да предадат посланието на твореца чрез движението, звука и развитието във времето).“  temadaily.bg

Марсел Дюшан е смятан за баща на арт инсталациите. Създава концепцията за отворено изкуство, в което зрителят е равнопоставен на автора в тълкуването на творбата и отваря път на разбирането за изкуството като комуникация.

Резултат с изображение за Marcel Duchamp

Но за да бъде творбата припозната като изкуство, тя трябва да бъде призната и от институциите (музеи, галерии, критици, куратори). Либералната идея на Дюшан е нова утопия, която се сблъсква с опозициите индивидуално/колективно, природа и култура. Нематериалното разбиране за изкуство се сблъсква с материалната страна, олицетворявана от институциите.

Борис Гройс сравнява революцията, която Дюшан прави в изкуството с комунистическата революция.

ATRday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Музика от любов за любовта: Имре Калман

Детството и младостта на Имре Калман (1882- 1953) са белязани от мизерията – баща му, търговец, изгубва състоянието си на борсата. Талантът на малкия...

Режисьорът Тим Бъртън сподели, че се страхува от изкуствения интелект

Режисьорът Тим Бъртън разкри по време на откриване на изложба с негови творби в Лондон, че се страхува от изкуствения интелект (ИИ), предаде Асошиейтед прес. Въображението на...

След децата цвeтята са най-красивото творение на Бог ~ Криситиан Диор

Кристиан Диор се ражда на 21 януари 1905 година в Гренвил, Франция. Родителите му били богати производители на тор и искали той да стане...

Стефка Янорова в забавна комедия за любовта, самотата и вторите шансове

"Две обиколки на парка" от Мърей Шизгал е премиерното заглавие в афиша на Театър "Българска армия" - на 24 и 25 октомври на сцена...

За всяка самота си има утре

ЗА ВСЯКА САМОТА СИ ИМА УТРЕ от Мария Лалева Понеже не обичам да мълча, усмихвам се и плаша със въпроси, не пий на екс със мойта самота. Надпивала е...