Камий Клодел: От ласките на Огюст Роден до самотата на лудницата

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Камий Клодел. Едновременно талантлив скулптор и муза на гениален скулптор. Красавица, надарена както с уникална лична дарба, така и с женска способност да вдъхновява. Кралица на бронза, чиято лична история и творчески път, са в състояние да разпалят въображението дори на неизкушените от ваятелското изкуство.

Музата на Огюст Роден, без която неговият гений едва ли би се разгърнал с такава сила, напуска света в лудница в Мондевержюр, близо до Авиньон, където е прекарала последните 29 години от живота си. Камий, която живее като борбена, яростна и силна жена, защитаваща таланта и правото си на любов с плам, е сама и нещастна в края на пътя.

Камий вярва, че е дошла на света, за да твори още от ранното си детство в областта Шампан. Тя често кара брат си Пол да й служи за модел в първите й опити в скулптурата. Изследователите на творчеството на Камий смятат, че голяма роля за оформянето й като творец, има частният учител на момичето, който е бил почитател на древността.

Резултат с изображение за Camille Claudel

Когато Камий Розали Клодел и Огюст Роден се срещат, между тях прехвърчат първите искри на онова, което после ще помете и двамата със страст и сила, възможна за изразяване само в скулптура. Роден е надхвърлил четирийсетте, а тя е едва на 19. Това се случва след като наставникът на Камий от Художествената академия в Париж – Алфред Буше, я завежда в ателието на Роден. Там се трудят десетки негови помощници, а Буше има идеята майсторът да учи момичето. Какво обаче вижда Роден? „Прекрасно чело над дивни, лазурносини очи – като в картините на Ботичели; големи чувствени устни; гъста златисто-кестенява коса, която се спуска до кръста й. Външност, която впечатлява със своята дързост, превъзходство над останалите. И… детинска наивност.” Това е описанието на Камий, направено от брат й Пол, но именно такава я вижда и Роден в онзи паметен ден.

В началото ваятелят й се присмива, че има смелостта да се нарича скулптор и решава да пробва издръжливостта й като я кара да върши най-мръсната работа – да меси глината, да чисти боклуците от гипсовите фигури и да въвежда ред сред мъжете в ателието. Роден я наблюдава внимателно и освен, че е привлечен от красотата й, е запленен от възможността й, също като него, да твори с необуздана ярост.Не е ясно кое се случва първо – дали Камий става любовница на Роден, и след това той й се доверява да довършва скулптурите му, или обратното. Но всъщност това няма значение, защото започва едно дълго партньорство, подчинено на веруюто: „Страстта движи живота”. Роден казва за Камий: „Що се отнася до мадмоазел Клодел, талантът й е с размерите на Марсово поле. Тя все още не е оценена по достойнство… Всички явно я смятат за мое протеже, но всъщност тя е непризнат художник. Убеден съм, че в крайна сметка е обречена на успех…”.

Роден има и официална любовница – Роз Брьое, от която има син и с която няма намерение да се разделя. Камий иска съвсем друго – собствено дете и възможност да твори извън сянката на любимия си. За жалост не получава нито едното от двете. Роден се оттегля в провинцията при вярната си Роз, а Камий остава в Париж, за да се опита да извади от руините собствения си живот и кариера. Причина за неуспеха й е мнението, че тя подражава на учителя си.

След като Роден се жени за Брьое, Камий изпада в депресия и не може да изкарва пари. Но общото между двамата остава дори в смъртта. Тя е трагична както за Огюст, който умира от премръзване през 1917 година на 77-годишна възраст, така и за нея – изоставена в нищетата на лудницата. „Тук няма нищо освен отвратителен грах за вечеря, непоносимо твърдо желязно легло, в което трепериш от студ дори през пролетта. От храната непрекъснато ти се гади… Няма думи, с които да опиша как се чувствам. Пръстите ми са вкочанени, не мога да държа перото. И това продължава непрекъснато…”, пише Камий на своя влиятелен брат, който дори не се опитва да й помогне.

Връзката между Камий Клодел и Роден е тема на филма “Камий Клодел”, с Жерар Депардийо и Изабел Аджани в главните роли. Лентата е носител на всички най-престижни френски кинонагради, номиниран е за „Оскар” за неанглоезичен филм. Изабел Аджани също е номинирана от Американската киноакадемия за главна женска роля и печели приза за най-добра актриса на фестивала в Берлин.

АRTday.bg

 

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Волтер: На живите дължим уважението, на отишлите си от този свят – истината

Днес отблезязваме годишнина от рождението на френския писател и философ Франсоа-Мари Аруе, известен като Волтер. В негова чест споделяме с вас някои от най-емблематичните му...

Създателите на филма „Сватба“: Кината в България стъпкаха Хайтов!

Кината в България стъпкаха Хайтов! Въпреки доброто представяне на филма "Сватба", базиран на едноименния разказ на Николай Хайтов, част от българските киновериги го свалиха...

Вайола Дейвис ще получи почетната награда „Сесил Б. Демил“

Вайола Дейвис ще получи почетната награда "Сесил Б. Демил", предаде Асошиейтед прес. Отличието ще й бъде връчено на 82-рата годишна церемония за наградите "Златен...

Добромир Банев: „Вкъщи“ е там, където винаги сме заедно

На 21 ноември отбелязваме деня на християнското семейство. Времето е безмилостно, често и несправедливо. Срещаме се и се разминаваме с хора, докато се учим...

Въведение Богородично, Ден на християнското семейство

Когато пречистата Дева навършила три години, праведните й родители изпълнили обещанието, което дали пред Бога, преди още тя да се роди. Затова те тържествено...