Моцарт и Бетовен звучат в зала „България“ под палката на Георги Димитров

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Концертът е на 13 януари

Изтъкнатият български диригент Георги Димитров ще поведе Националния оркестър и Националния филхармоничен хор с програма, включваща творби на двама безапелационни гении на класиката. В програмата са включени „Фантазия за пиано, солисти и хор“ от Бетовен и Симфония №41 „Юпитер“ от Моцарт.

Солисти в концерта на 13 януари са очарователната пианистка Петра Холендер-Погади и певците от Националния филхармоничен хор Николина Панкова – сопран, Гина Колева- сопран, Яна Василева – алт, Чавдар Нейков – тенор, Вълю Иванов – тенор, Георги Бейков – бас.

Симфонията „Юпитер“ е най-разгърнатата и най-сложна симфония на Моцарт. Първата и четвъртата ѝ част предшестват симфонизма на Бетовен и на композиторите романтици. Тя вдъхновява много композитори, особено Хайдн, който я използва като модел за свои симфонии.

Немският композитор Роберт Шуман пише през 1835: „За много неща в този свят просто няма какво да се каже – например за симфонията в до мажор на Моцарт с фугата, голяма част от Шекспир и някои произведения на Бетовен“.

А руският композитор Пьотър Илич Чайковски я определя като едно от най-прекрасните симфонични творения. Преди Бетовен да напише Фантазия за пиано, солисти и хор, „фантазия“ се е свързвала със солово произведение за пиано. И именно такова солова част композиторът включва в творбата. Хоровата фантазия започва с дълъг пасаж за соло пиано, който самият Бетовен импровизира на концертната премиера. След това оркестърът се присъединява, създавайки ефект, подобен на концерт. Хорът и солистите се включват на големия финал.

Петра Холендер-Погади е сред обещаващите пианисти на своето поколение, акламирана за нейната „завидна виртуозност“ и „въодушевяващо присъствие на сцената“. Концертирала е в повечето европейски страни, САЩ и Китай. Родена в Братислава, тя много рано проявява интерес към музиката и започва да свири на пиано на 5-годишна възраст в Централното музикално училище в родния си град. Две години по-късно се премества със семейството си в Австрия и започва обучението си в курса за талантливи деца в частния университет „Антон Брукнер“ в Линц в класа на Готфрид Хеметсбергер.

Печели националния конкурс „Prima La Musica“, изнася първия си солов рецитал на 14-годишна възраст. Учила е в Университета „Антон Брукнер“ при Готфрид Хеметсбергер, Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена в класа на Стефан Владар и Националната консерватория за музика и танци в Париж при Жорж Плудемахер. През 2017 дебютира със Словашката филхармония с Втория клавирен концерт на Франц Лист. През 2018 представя компактдиск с клавирни творби на Еужен Сухон. Георги Димитров е ученик на известния цигулков педагог Розенберг. Завършва Българската държавна консерватория в София със специалности оркестрово дирижиране при проф. Влади Симеонов и цигулка – при проф. Михаил Балкански. Специализира при Евгений Мравински и Арвид Янсонс в Санкт Петербург.

От 1972 Георги Димитров е диригент на Пловдивската филхармония, а от 1981 – главен диригент и директор на Русенската опера, както и диригент в Софийската опера.

В периода 1990-1995 ръководи Симфоничния оркестър на Сан Марино. Награден е с най-високото отличие на Републиката – Кавалер на ордена „Санта Агата“.

От сезон 1995/1996 Георги Димитров е музикален директор и главен диригент на Пловдивската филхармония. Като ръководител на Оперно-филхармонично дружество – Пловдив реализира множество проекти, турнета в страната и чужбина на състава, както и участие в откриването на Европейския месец на културата – Пловдив (1999), предавано директно по Евровизия.

Дирижирал е всички български оркестри и е канен като гост-диригент в Русия, Румъния, Унгария, Германия, Италия, Полша, Чехия, Куба, Мексико, Испания, Швейцария и др.

Внушителният му репертоар включва симфонични произведения, оперни заглавия, кантатно-ораториални творби. Редовно провежда майсторски класове по дирижиране и журира в международни конкурси за диригенти.

Германският вестник „Зюдкурир“ – Баден Вюртемберг, пише за него: „Трябва да споменем българския гост-диригент Георги Димитров, който поставя себе си и своето превъзходно дирижиране винаги в служба на процъфтяващата под неговите ръце музика. С деликатни движения той създава със своя „инструмент“ – оркестъра, светове от звуци и потапя слушателите в едно нереално удивление“…

ARTday.bg

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Стихотворение от Станка Пенчева: Как не искаме да сме същите…

*** Какъв едновремешен сняг вали - бавен и благ, простодушен. Прегазват го настървено коли, комините бързат да го опушат, снегорините - да го пометат. А той си пада унесено, не подбира ни...

Спиноза: На човек, който се срамува, е присъщо желанието да живее честно

По мнението на видния британски философ от наше време Бертранд Ръсел, идеите във философията на Спиноза трябва да бъдат използвани, за да можем чрез...

Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим

Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като...

Емир Кустурица на 70

Емир Кустурица - лошото момче на сръбското кино, днес става на 70 години. Ексцентричен режисьор, актьор и сценарист на десетки филми, отличени с престижни...

Тъгата на Пинокио по Карло Колоди

Карло Лоренцини Колоди е роден на 24 ноември 1826 година във Флоренция. Колоди е псевдоним — име на красиво градче в Италия, в което...