„Роден съм да живея в самота“: Писмата на Кафка излизат в том за ценители

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Луксозният том е в издание на „Кръг“

Луксозно издание на емблематичния том „Роден съм да живея в самота“ от Франц Кафка излиза под знака на изд. „Кръг“ на 3 юли, точно 140 години след рождението на писателя.

Книгата е подбор от писмата на един от ключовите прозаици на ХХ в. Тя събира в себе си най-ценното от кореспонденцията на енигматичния автор – писма до любимите му Фелице Бауер и Милена Йесенска, знаменателното „Писмо до баща ми“ и селекция от кореспонденция с приятели. Преводачката и съставителка Ива Иванова ревизира своя труд за публикуването му през 2021-ва, а сега той излиза и в луксозен вариант с твърди корици. В него е поместен и послесловът от Ирен Крумова, а художник на забележителната корица отново е Кирил Златков.

„Роден съм да живея в самота“ е ци­тат от писмо до Фелице и свързваща нишка между всеки от текстовете в книгата. Откровени, дълбоко емоционални, те са неповторимо свидетелство за изключителната чувствителност, сложен гений и още по-сложен характер на Кафка. С тях не просто навлизаме в личния живот на писателя и съпреживяваме съкровените му любови, но и ни се разкриват пронизващите му мисли за живота, изкуството, смъртта, гнетящите го страхове и трагедията в живота му.

В послеслова си Ирен Крумова пише:

„Чрез кореспонденцията си Кафка се опитва да пребори самотата, да се отскубне от присъдата ѝ, поне за кратко да я отклони. Затова и независимо дали са до люби­мите жени или приятелите, гласът му в тях е толкова безстрашно прям, а съдържанието им – наситено с признания, дълбоко изповед­но. Разликата между този Кафка и създателя на фикционални текстове минава рязко като с нож: колкото по-отчужден, непроницаем и енигматичен е като писател, толкова е по-открит, оголен до прозрачност в писмата си. Това е Кафка в цялата си уязвимост.“

Книгата започва с кореспонденцията с първата жена, пленила го – Фелице Бауер, така отдалечената по дух и по душа спрямо всяка друга дама в живота му и от самия него. Прагматична, амбициозна, земна, тя не се подвоумява да продаде писмата му за сумата от 8000 долара през 1955 г. Това са общо 511 писма, картички и телеграми, общо 700 страници, изпратени от Прага до Берлин между 1912 и 1917 г. Това е и най-плодотворният период в творчеството на Кафка, в който той създава едни от най-значимите си текстове – „Присъдата“, „Огнярят“ и „Метаморфозата“, първите части на „Процесът“.

Следва легендарното „Писмо до баща ми“ – мъчителна и всестранна изповед и ключ към творбите на Кафка, в което той се изправя срещу баща си. За пръв път, почти в края на живота си, върху сто и три страници, той излага улика след улика за злодействата на тираничната му власт.

А сетне идва селекция от писмата му до Милена Йесенска, които заради значимостта си често са публикувани и в отделно издание. Връзката (макар и абсолютно платонична) на Кафка с тази омъжена жена е кратка, но ярка, трескава, наситена, и оставя след себе си куп безценни писма. След раздялата с Милена му остават само две години живот. Писмата стават все по-кратки, накрая се смаляват до бележки, мънички хвърчащи листчета, върху които пише кратки изрече­ния, за да общува от леглото в болницата, тъй като вече му е невъзможно да говори.

И въпреки изричната воля на Кафка към приятеля му Макс Брод след смъртта му да унищожи всеки написан ред, творчеството му оцелява. Брод публикува ръкописите на трите му романа: „Про­цесът“, „Замъкът“ и „Америка“, а първите фрагменти из кореспонден­цията отпечатва през 1937 г., разширявайки я с нови през 1946-а. През 1952-ра излизат и писмата до Милена Йесенска, през 1967-а – до Фелице Бауер. Така светът получава двама писатели – единият, повлиял десетки последвали го велики имена в световната литература, и втори – откровен и чувствителен, умело скрит в първия.

Луксозният том на „Роден съм да живея в самота“ е още едно издание на „Кръг“, което открива велики творци през собственото им творчество – било то дневници или писма. Епистоларният шедьовър на Винсент ван Гог, „Завинаги твой, Винсент“, може да се намери в два варианта – с твърди и меки корици, magnum opus-ът на Фернандо Песоа „Книга на безпокойството“ излезе с нов подбор на текстовете и с илюстрации и оформление от Капка Кънева, а почитателите на руската класика могат да надникнат в личния свят на Антон П. Чехов чрез неговите „Бележници“.

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Най-важната връзка

По пътя, който тръгнах да вървя към теб, срещнах себе си. Огледах се, за да мога те позная. Не се познах... Бях твърде недовършена в същността си...

Радиосимфониците с празничен концерт за Деня на независимостта

Светлин Русев ще е солист в празничния концерт на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България....

Пускат билетите за филма за Гунди месец преди премиерата (видео)

Обратното броене до най-дълго чакания български филм започна. Филмът на режисьора Димитър Димитров „Гунди - Легенда за любовта“ предстои да излезе на голям екран...

Робърт Джордан: Дългът е тежък като планина, смъртта е лека като перце

Джеймс Оливър Ригни-младши, по-известен под псевдонима Робърт Джордан, е американски писател, добил популярност с фентъзи поредицата „Колелото на времето“. Роден е на 17 октомври...

Роси де Палма, любимката на Педро Алмодовар, днес става на 60 (видео)

„Съживена картина на Пикасо“, „грозна красота“, „произведение на изкуството“, „Ла Пикаса“ – всичко това са названия на една испанска актриса. Самата Роси де Палма...