Най-продаваният сандвич е чийзбургерът, а най-известният – Биг Мак
McDonald’s Corporation е най-голямата верига ресторанти за бързо хранене в света, обслужваща над 50 млн. клиенти ежедневно.
Компанията е специализирана в приготвянето на сандвичи, пържени картофки, плодови млечни шейкове, сладолед и безалкохолни напитки. Други продукти, които напоследък се предлагат, са зеленчуковите салати и различните видове плодове. Символът на Макдоналдс е клоунът Роналд. Най-продаваният сандвич е чийзбургерът, а най-известният – Биг Мак.
Компанията води началото си от 1940 г., когато братята Дик и Мак Макдоналд отварят ресторант в Сан Бернардино, Калифорния. Представената от тях система за бързо обслужване през 1948 г. поставя началото на принципите на съвременния ресторант за бързо хранене. Оригиналният талисман на McDonald’s е мъж на име Спийди с готварска шапка поставена върху глава с форма на хамбургер. Той е заменен от клоунът Роналд Макдоналд през 1963 г.
Началото на настоящата компания е положено на 15 април 1955-а, когато Рей Крок отваря с договор за франчайзинг деветият ресторант от веригата. Крок по-късно купува дела на братята Макдоналд в компанията и я повежда към световна експанзия. McDonald’s става публична през 1965 г.
1967 г. Това е годината, в която McDonald’s открива своя първи ресторант извън САЩ – в Канада и оттогава започва развитието на фирмата в международен мащаб.
През април 1988-а McDonald’s стартира за първи път в бившия „Източен блок“ и отваря ресторанти в Унгария и Югославия.
Веригата има над 31 000 ресторанта в 121 страни и територии по целия свят, като служителите им наброяват над 1.5 млн. души. Повечето самостоятелни ресторанти предлагат на клиентите обслужване както на гише, така и драйв тру услуга известна в много страни като McDrive.
Бизнес моделът на McDonald’s Corporation се различава от този на повечето останали вериги за бързо хранене. В добавка към стандартните такси за франчайз и маркетинг, които се изчиславят като процент от продажбите, McDonald’s събира наем, който също може да се изчислява въз основа на прoдажбите. Като условие по много от франчайзинговите договори корпорацията може да притежава или да дава под наем собствеността, на която са разположени ресторантите. В повечето, ако не и във всички случаи, собственикът на франчайза не притежава мястото.
В някои страни заведенията се управляват от смесени предприятия между McDonald’s Corporation и местни компании.
Политиката на McDonald’s е да не осъществява директни продажби на хранителни продукти или материали на собствениците на франчайзингови ресторанти, като вместо това организира доставките на храни и суровини посредством логистични оператори, одобрени като трета страна.
Според книгата Fast Food Nation на Ерик Шлосер почти един от всеки осем работници в САЩ на някакъв етап от живота си е работил в McDonald’s. В книгата още се твърди, че McDonald’s is е най-големият частен оператор на детски площадки в САЩ, както и най-големият купувач на говеждо и свинско месо, картофи и ябълки.
McDonald’s е символ на глобалзацията. Списанието The Economist изготвя индексът Биг Мак, който представлява неформален метод за измерване на паритета на покупателната способност между две валути. Стойностите на индекса Биг Мак се използват за проверка на това, до каква степен еднаквите стоки, имат еднаква цена в различните държави.
Първият ресторант на McDonald’s в България е открит през декември 1994 г. в Пловдив.
В момента компанията оперира с над 20 ресторанта в най-големите градове на България – София, Пловдив, Варна, Бургас.
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/