С „Тортила флет“ по Стайнбек започва сезонът за Театър 199

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

„Тортила флет“ е първата премиера в юбилейния 60-ти сезон на Театър 199 „Валентин Стойчев“, съвместно с който Театър „Кредо“ осъществява спектакъла. Премиерата е на 28 септември от 20.00 ч в Театър 199. Постановката е създадена по мотиви от едноименния роман на Джон Стайнбек.

Автор на сценичната адаптация и режисьор на спектакъла е Нина Димитрова, позната на зрителите у нас и по света със знаковите си спектакли „Шинел“ по Гогол, „Каквото направи дядо, все е хубаво“ по Андерсен, „РевизорЪт“ по Гогол и „Дневникът на един луд“ по Гогол, с който през 2015 г. беше отбелязана 50-годишнината на Театър 199 „Валентин Стойчев“.

Сценографията на спектакъла е дело на Юлияна Войкова-Найман и Нина Димитрова. Автор на костюмите е Юлияна Войкова-Найман. Художник-изпълнител е Мартин Кирилов. В спектакъла участват артистите Денис Хаят, Венцеслав Димитров, Живко Джуранов, Тодор Лазаров, Ангел Калев и Ивелин Николов.

Спектакълът на Нина Димитрова ни пренася в 20-те години на миналия век на калифорнийския бряг на Америка, в бедняшкия квартал „Тортила флет“ на град Монтерей. В този маргинален квартал, кацнал на хълма над града, неопетнени от меркантилния търговски дух на Америка, живеят потомците на старите обитатели по тези земи – паисаносите, в чиито жили „кипи гореща смесица от индианска, мексиканска и испанска кръв“.

В квартал „Тортила флет“ кънтят шумните наздравици на Дани и неговите приятели – очарователни скитници, виртуозни дребни мошеници, ловки крадци и страстни любители на виното, жените и приключенията. Никой по-добре от тези безгрижни безделници не знае цената на галон вино и секрета на неподправеното щастие: „Любов, побоища и малко вино и човек винаги е млад и щастлив“. Дани и неговите приятели са странни мелези между невинни деца, лукави изкусители и грижовни ангели.

Грубостта на нравите им по удивително абсурден начин се съчетава с напълно възвишени стремления, наивното лицемерие с трогателно простодушие, хитростта и пресметливостта със самоотверженост и безкористност. Въпреки трудностите на живота, тези простодушни „деца на земята“ умеят да се радват на малкото, което с кражба или чар изтръгват от „недружелюбния свят“ и са солидарни в едно – не си струва да се притесняваш за дребни неуредици като липса на пари и покрив над главата, щом имаш уютна бърлога в гората, а редом  с теб е верен приятел, с когото можеш да изпиеш галон вино. Това е тяхната простичка философия – приятелството и свободата са по-ценни от парите и притежанието. Тази философия Нина Димитрова подлага на изпитание в своя спектакъл „Тортила флет“.

Спектакълът „Тортила флет“ разказва „историята на Дани, приятелите на Дани и къщата на Дани и как тия три неща станаха едно“ – история за група скитници и една къща, която се намърдва между тях, както жена се намърдва между мъже. История за изкушението на нямащия да има и бремето на собствеността, което се превръща в наказание. История за изпитанието на приятелството и свободата в „недружелюбния свят“ на парите и притежанието. Една история с дъх на вино, която припомня, че „всичко, което струва само пари, не струва нищо“.

За своя спектакъл „Тортила флет“ Нина Димитрова казва: „С моя спектакъл вдигам наздравица за неопитомените хора, за скитниците със студени крака и горещи сърца, които умеят да живеят напук на „печалната реалност“ на парите и притежанието и я гледат през дъното на бутилка вино от висотата на хълма над Монтерей, от квартал „Тортила флет“.

С този спектакъл приканвам зрителите да надникнат през дъното на бутилката и ако това, което видят, породи приятен гъдел в петите им и усетят порив да драснат далеч от „от греховния хаос на градовете“, от „кошерите с неврастеници“, задъхани в гонитба на печалба, ако се размечтаят за някакво място за живеене, където „духовната храна не е уеднаквена и опакована, че прилича на обикновената“ и „напредъкът не прилича толкова на разрушение“,  ако изпитат остра нужда да излочат бутилка вино и да изкрещят с цяло гърло: „Майната й на реалността!“, значи моят спектакъл има смисъл и „печалната реалност“ има шанс да бъде променена.

Работата по създаването на спектакъла „Тортила флет“ започва през 2021 г. в „Творческата Кредо Лаборатория“ на създадения и ръководен от Нина Димитрова Театър „Кредо“, където режисьорката обучава 27 млади артисти, които въвежда в причудливия, противоречив и изпълнен с радост и мистична скръб  свят на романа „Тортила флет“. С избраните от лабораторията шестима артисти осъществява спектакъла, който след три години скитничество и битки с „печалната реалност“ за право на съществуване, стига до премиерата си в Театър 199.

Скитниците от „Тортила флет“ на Театър „Кредо“ приютява на сцената на Театър 199 „Валентин Стойчев“ неговият дългогодишен директор Анна Монова. „Ани напусна нашия печален свят само месец и половина преди премиерата на „Тортила флет“ – споделя Нина Димитрова – Тя няма да види този спектакъл, но даде шанс да го видят зрителите. Благодаря й за този шанс! Моя скитнически спектакъл посвещавам на нея!“

Фотограф: Иван Дончев

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Приключението не е извън човека, то е вътре в него ~ Джордж Елиът

Викторианската епоха нямаше да е същата без Джордж Елиът (Мери Ан Евънс). Английската писателка идва на белия свят на днешния ден, 22 ноември, през...

Владо Карамазов ще бъде Стенли Ковалски от „Трамвай Желание“

Топактьорът на свободна практика Владимир Карамазов е поканен да изиграе култовата роля на Стенли Ковалски в шедьовъра на Тенеси Уилямс „Трамвай Желание“, който режисьорът...

Джек Лондон: Кокалът, подхвърлен на кучето, не е милосърдие

Джек Лондон е роден на 12 януари 1876 г. в Сан Франциско с рождено име Джон Грифит Чейни (документите му са изгубени по време...

Огнената кралица на блус и рок музиката – Бет Харт, се завръща в България

Всеки, който е слушал Бет Харт на живо, всеки, който е бил докоснат от нейната музика, знае, че тя влага всяка частица от себе...

Джейми Лий Къртис на 66: Моят стил е в търсенето на същественото

Моят стил е в търсенето на същественото. Правила съм си много прически, сменяла съм редица тоалети, правила съм си какви ли не процедури, спазвала...