Еволюцията на червеното и зеленото като коледни цветове е сложна история. Според Ариел Екстът, съавтор на „Тайния език на цветовете“, и природата, и Кока-Кола имат пръст в оформянето на тази история.
Със сигурност няма еднозначно обяснение за историята на цветовете на Коледа. Не е като един ден просто червеното и зеленото да са обявени за официалните цветове на празника. Но история все пак има и тя е дълга и заплетена.
Най-интересно за червената и зелена цветова комбинация на Коледа е, че това е комбинация от красотата на природата и „практичността“ на търговията, които се събират, за да заздравят образа на тези два цвята в нашия колективен ум.
Първо, природата. Коледа неизменно е свързана със зимата и студения климат. Когато мислим за Коледа, често мислим за дървета – зелени листа и иглички и червени плодове. Така нареченото дърво джел, или Самодивски чемшир – със зелени листенца , бодли и червени плодчета, е нещо като символ на празника. Растението се асоциира дори с Иисус Христос, който е носил трънен венец.
По време на празника това растение е единственото светло нещо в околната среда в по-студените климатични условия, което природата ни е дала. Затова и става символ. И дори езичниците го използват, затова и до днес свързваме Коледа с растението джел.
Викторианците често свърват червеното и зеленото с Коледа. Но ако погледнете, например, стари викториански коледни картички, не просто ще видите червено и зелено – ще видите червено и синьо, синьо и зелено, синьо и бяло, всякакви различни палитри. Да, някои са червени и зелени, но не доминиращи в пейзажа.
Ако погледнете Дядо Коледа по време на викторианска епоха, също няма да го видите, изобразен в червени одежди, с които го свързваме сега.
Промяната идва в началото на 20-и век, когато много различни художници започват да изобразяват Добрия старец в червени дрехи. И той става весел, по-дебел отпреди.
Докато стигнем до около 1931 г., когато Coca-Cola наема художник на име Хадън Съндблъм, със задачата да изобрази Дядо Коледа. И се появява този невероятно дебел, весел, облечен в червено дядо с големи червено-бели дрехи.
Това не е първият художник, който изобразява Дядо Коледа пълничък, засмян и в червено и бяло. Но понеже Coca-Cola използва тази реклама като своята голяма коледна кампания и тя е навсякъде в САЩ, то този образ се налага.
И това е моментът, когато наистина цветовете на червено и зелено определено стават цветовете на Коледа.
Така първоначално природната идея със зелено-червените растения, а после и рекламата укрепва тези цветове в нашето въображение като цветовете на празника.