Художникът, за когото „щастието е ангел със сурово и тъжно лице“, приветства живота на 12 юли през 1884-а
Амедео Модиляни сякаш е персонаж от „Красиви и прокълнати“ на Ф. С. Фицджералд. Животът му е смесица от радост, тъга, любов, страдание, алкохол, дрога – всички неделима част от творческия талант на художника. Когато на 20 януари през 1920 година напуска живота заради туберкулозата, неговата приятелка Жана Ебютерн се самоубива, хвърляйки се от петия етаж.
Наричали красивия като бог Модиляни „прокълнатият“ художник. Но ангелите съществуват там, където ни дебнат и демоните… Обичал е Жана с цялата си любов, възхищавал се на чувствените ѝ картини така, както тя се е възхищавала на него и неговите платна. Двамата се срещат малко преди смъртта на художника, но не само по тази причина връзката им е от онези, за които казваме, че е завинаги…
Жана Ебютерн
Модиляни е роден в Ливорно (пристанището на Тоскана и Флоренция) на 12 юли 1884 година. Дядо му по майчина линия – Исак Гарсин, твърдял, че е потомък на философа Барух Спиноза. Бохемският му живот в Париж започва през 1906-а. Вярвал е, че има връзка със свръхестествени сили, бил е отдаден на мистицизма, вълнувал се от кабала и упражнявал дори спиритизъм. „Щастието е ангел със сурово и тъжно лице“, казвал той. „Алкохолът ни изолира от външния свят и ни помага да проникнем в своята същност. Интересува ме човешкото същество. Образът е висшето творение на природата и аз си служа с него без отдих“. Дотолкова е вглъбен в себе си, в своя вътрешен свят, че Първата световна война за него сякаш не се е случвала, затова и картините му не отразяват събития.
Марк Рестелини, художествен критик и автор на студията „Модиляни. Ангелът със сурово лице“, казва за него: „Сега широката публика го обожава а творбите му достигнаха главозамайващи цени. Но научната академия продължава да го счита за „лесен рисувач“, докато той е новатор. За разлика от Пикасо и Матис, Модиляни не е достатъчно изучаван в университета. Но за това допринася и често трудната идентификация на неговите картини.“ И добавя: „Модиляни принадлежи към авангардистите от началото на ХХ век като Пикасо и Матис. Той споделяше техните интелектуални и артистични проблеми, но винаги доброволно оставаше в сянка.“
Неотдавна картина на Модиляни, изобразяваща една от неговите любими модели – Ханка Зборовски – съпруга на неговия приятел и покровител Леополд Зборовски, бе продадена на търг в „Кристис“ срещу 8.3 млн. лири.
Париж от началото на XX век – двете десетилетия до 1920 г., когато младият художник Амедео Модиляни умира там само с една, разтурена от полицията изложба зад гърба си, ще оживее с помощта на виртуална реалност в музея „Тейт модърн“. Лондонската галерия представя най-голямата за Острова изложба на италианския художник този ноември.
Посетителите ще могат да използват очила за виртуална реалност, за да „стъпят“ в творчеството на артиста. Това ще е и първия път, в който „Тейт Модърн“ използва новата технология за шоу от такъв мащаб. Очаква се експозицията да е най-изчерпателното представяне на изкуството на Модиляни във Великобритания. Тя ще събере 10 портрета на голи тела, които са били твърде скандални за времето на художника.
Единствената изложба в живота на Модиляни – в парижката галерия на Берте Веил през 1917 г. – е била спряна от полицията на основата на „неприличие“, когато полицай забелязал портрет на голо тяло, окачен на прозореца на изложбената зала.
„Това, което е шокирало съвременниците на Модиляни не е било, че портретите са на голи тела – хората са рисували голи жени от векове – а фактът, че имат срамни косми“, казва кураторът на изложбата Нанси Айрсон. „Това е довело до истински размирици и е трябвало някои от картините да бъдат свалени.“
Тя обясни, че отношението към женското окосмяване през тези години, че дори се е препоръчвало жените да премахват космите си чрез радиация.
Изложбата ще се открие на 23 ноември и ще остане до началото на април 2018 г.
Борис Белев
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/